کتاب مجموعه زبان و ادبیات فارسی عروض و قافیه

کتاب مجموعه زبان و ادبیات فارسی عروض و قافیه

کتاب-مجموعه-زبان-و-ادبیات-فارسی-عروض-و-قافیه

کتاب مجموعه زبان و ادبیات فارسی عروض و قافیه 

عروض 
دانشی است که وزن ها و بحرهاي شعر را بررسی میکند. عروض همچون ترازویی است که وزن شعر با آن سنجیده
میشود. براي عروض چند وجه نام گذاري یاد شده است که مهمترین آن ازین قرار است
این دانش را عروض گفته اند زیرا معروض علیه شعر است و شعر را بر آن عرضه میکنند تا موزون را از ناموزون تشخیص
دهند
از آنجا که واپسین بخش مصراع نخست یک بیت عروض نام دارد و با مشخص شدن آن، وزن شعر قوام مییابد و مشخص
میشود، از باب تسمیهي کل بر جزء، دانش مورد نظر را عروض نامیده اند
خلیل احمد، واضع علم عروض، این دانش را در شهر مکه بنیاد نهاد؛ از آنجا که عروض نام دیگر مکه است، نام علم مورد
نظر را هم عروض گذاشته . اند 
به هر روي، وجه نام گذاري این دانش براي ما اهمیتی ندارد و ما با چگونگی آن سر و کار داریم نه با نام آن. در همین جا
گفتنی ست که یکی از آفتهاي دانش عروض، انبوه نام گذاریهاي بیهوده و پیچیدهي آن است که هم کار آموزش را دشوار
میکند و هم ذهن آموزنده را از مباحث اصلی مربوط به وزن به سوي از بر کردن چند نام نابهنجار منحرف دمیساز .
برخی در انتقاد از عروض سنتی چنین : گفتهاند 
« کدام دانشآموز یا دانشجو یا حتا دوستدار شعري است که عروض فارسی را کلاف سر در گمی نبیند و از مضایق
افاعیل و ازاحیف و تقسیم به ارکان به در آید و بر اسباب و علل آنها شناسایی علمی حاصل کند و اوزان اصلی و فرعی را
تمیز دهد و مهمتر از همه، پی ببرد که این کوتاه و بلند شمردنها و این قطع و وصل کردنها و این مفتعلن مفتعلن گفتنها
بر مبناي چه اصولی و چه ضوابطی صورت میگیرد و بر چگونگی و چرایی آنها آگاهی یابد تا لااقل آنها را بازي ناظمان یا
شوخی ادبی یا قراردادهاي منعندي تلقی نکند؟» (نجفی، ص )148 
به راستی این گفته ي درستی است و انتقاد بجایی را در بر دارد. در برابر عروض کهن باید موضع درستی را برگزید. راه
درست این نیست که آن را به یک باره کنار بگذاریم و بیهوده بینگاریم و همهي اصول و قواعدش را انکار کنیم و نادرست
بپنداریم. در برخورد با عروض کهن باید راه اصلاح و انتقاد را در پیش گرفت و کاستیهاي آن را برطرف ساخت و از
سودمنديهایش بهره برد. اما غافل نباید بود که نخستین گام در این راه، شناخت درست آن است. با مسخره کردن
عروض و اعتراض به دشواریهاي آن نمیتوان کاري از پیش برد و گرهی را گشود. به جاي این که از عروض بهراسیم و یا
در پی انکارش برآییم، باید آن را به درستی بشناسیم و ساز و کارش را دریابیم و نقاط ضعف و قوتش را تشخیص دهیم تاعروض و قافیه «9» 
 
 
هم مردهریگی بدین کهنی را به یکسو ننهیم و هم دانشی چنین با قابلیت را کاربردي نو ببخشیم و به اصطلاح، آن را به-
روز کنیم. در این راه، ساده کردن اهمیت بسیاري دارد. عروض برخلاف ظاهر پیچیده اش، ماهیتی ساده دارد. به گفت ي
نجفی«همیشه فرض بر این نهاده شده است که عروض فارسی پدیده اي فوقالعاده پیچیده و بغرنج است. این درست
نیست. اگر مطلبی پیچیده بنماید نخست بدین سبب است که آن را پیچیده پنداشتهاند. این نکته به خصوص درمورد
عروض صدق میکند، زیرا کسانی که به عروض پرداخته اند بی جهت آن را پیچانده اند...عروض قراردادي است بر روي
زبان و پیرو قوانین زبان. همهي قراردادها ساده اند، چه هنگام فراگرفتن و چه هنگام به کار بردن. پس اگر به حقیقت
شیوه اي که عروضیان در بررسی وزن شعر فارسی به کار برده اند آن را بی جهت پیچیده کرده باشد ناچار باید نتیجه
گرفت که عروض تا کنون روشی واقعا علمی نداشته است. اگر وزن شعر را بتوان به شیوهي سادهتري بررسی کرد میتوان
حکم کرد که علم عروض هنوز ناتوان است.»(نجفی، ص149).در برابر، از عروض سنتی دفاع هم شده است
« عروض علمی ست که بر آن ستم رفته است. در یکصد سالهي اخیر گروهی بر آن تاخته و خرده ها گرف تهاند و چنین
نشان داده اند که عروض سنتی دانشی غامض و بغرنج و بی فایده است. این قضاوتهاي شتابزده و غیر منصفانه در حالی
بوده است که ما از دیرباز علوم دیرفهم و مشکلتر از عروض بسیار داشتهایم که همه به پایمردي و همت علماي متقدم 
 

خود قرار دهیم و به صرف این که دسته بندي ریزتري کرده ایم نتیجه ي کار خود را دقیقتر از شمارش خود نیمکتها  بدانیم.

دسته بندي ریزتر همواره نتیجه ي دقیقتري را درپی نخواهد داشت. در مورد عروض هم وضعیتی همانند دیده میشود.

در روش سنتی کلام را به ریزترین اندازهي ممکن تتقسیم میکنند و به حروف ساکن و متحرك میرسند؛ در
حالی که نیازي بدین کار نیست و در وزن با هجاها سر و کار داریم نه با حرفها. تقسیم بندي عروض قدیم واقعی هم  نیست چراکه آنچه انسان تلفظ میکند مجموعه اي ست از هجا ها نه حرفها. اگر گفتار تلفظ شدهي یک فرد را به  حرفهاي جدا جدا تجزیه کنیم، به چیزي دست مییابیم که درواقع، او تلفظ نکرده است؛ اما اگر گفتار کسی را در حد
هجاها تجزیه کنیم، کوچکترین بخشهایی را که او به راستی بر زبان آورده است به دست میآوریم. بنا بر این، دسته بندي  عروض سنتی هم ناکارآمد است و هم بیهوده و به دور از واقعیت.

افزون بر آنچه گفته شد، اشکال دیگري هم بر روش  سنتی وارد است و آن این که پس از پرداختن به حرفها واحدهاي برساخته اي به نام سبب و فاصله را نیز معتبر میشمارد

عروض سنتی نمیتواند پاسخ خرسند کننده اي به پرسشهاي گفته شده بدهد و در برابر چنین پرسشهایی کاري جز
توجیه کردن روش ناکارآمد خود نمیتواند کرد. با این همه، عروض کهن اصول و قواعدي دارد که بخشی از آنها منطقی مینماید و در میان آن میتوان نظم و ترتیبی یافت و بر پایه ي همان نظم و ترتیب به آموزش آن پرداخت.

دانلود فایل


کتاب مجموعه زبان و ادبیات فارسی عروض و قافیه

دانلود کتاب مجموعه زبان و ادبیات فارسی عروض و قافیه,دانلود ,کتاب مجموعه زبان و ادبیات فارسی عروض و قافیه ,دانلود کتاب ,مجموعه زبان وادبیات فارسی ,عروض قافیه , عروض و قافیه ,عروض سنتی

تاریخ و ادبیات

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
تاریخ و ادبیات
تاریخ و ادبیات
زبان و ادبیات فارسی
زبان و ادبیات فارسی
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید