روشهای تدریس سنتی و متداول

روشهای تدریس سنتی و متداول

روشهای-تدریس-سنتی-و-متداول

قسمتی از متن:
روشهای سنتی به روش هایی گفته می شود که اکثر مدارس دنیا ، در طول تاریخ آموزش و پرورش از آن استفاده  کرده اند و امروزه نیز یکی از متداول ترین روشهای حاکم بر مدارس هستند. مهمترین این روشها ، روش حفظ و تکرار، سخنرانی ، پرسش و پاسخ ، نمایشی ، ایفای نقش ، گردش علمی ، بحث گروهی و روش آزمایشگاهی است. 
روش حفظ و تکرار از قدیمی ترین روشهای آموزشی است . محور فعالیت در این روش ، حفظ و تکرار مطالب آموزشی است . در این روش ، انضباط بسیار سخت و آمرانه است و به علاقه ، استعداد و تفاوتهای فردی شاگردان توجه نمی شود.
روش سخنرانی نیز سابقه ای طولانی دارد. اسا این روش ارائه اطلاعات شفاهی از طرف معلم و یادگیری آن از طریق گوش کردن و یادداشت برداشتن از طرف شاگرد است. در این روش معمولا معلم فعال و شاگرد پذیرنده و غیر فعال است . مراحل اجرایی این روش عبارت است از آمادگی برای سخنرانی ، مقدمه ، ارائه محتوا و جمع بندی و نتیجه گیری . در هریک از این مراحل ، مسائلی را باید مورد توجه قرار داد؛ مثلا در مرحله آمادگی ، سخنران باید از نظر تجهیزات و از لحاظ علمی و عاطفی کاملا آماده باشد. در در مقدمه ی سخنرانی ایجاد رابطه بین معلم و شاگرد ، جلب توجه شاگردان ، ایجاد انگیزش ، استفاده از پیش سازماندهنده و گرفتن پیش آزمون بسیار مهم است؛ زیرا زمینه ی لازم را برای شنیدن محتوای سخنرانی فراهم می کند . در مرحله ارائه متن و محتوای سخنرانی ، سخنران باید به جامع بودن محتوا و سازماندهی منطقی آن ، رابطه جزء با کل ، همبستگی تسلسلی مطالب ، ایجاد رابطه بین هدف و محتوا و جلب توجه مستمر شاگردان در طول سخنرانی با به کارگیری محرک های مختلف – فعالیتهای جسمی و استفاده از طنز و پرسش و پاسخ – توجه داشته باشد. در جمع بندی سخنرانی ، معلم حتی الامکان باید سعی کند از وجود شاگردان استفاده کند.



فهرست:
روشهای تدریس سنتی و متداول
روش های جدید آموزشی
روش های آموزش انفراد
  آموزش های انفرادی چه هدف هایی را دنبال می کند
، معلمان اغلب باید چند نکته را برای شاگردان روشن کنند
 طرح کلر و سطوح مختلف آن
يادگيري تا حد تسلط
آموزش برنامه اي (PI)
آموزش به وسيله رايانه (CAI)
آموزش انفرادي تجويز شده (IPI)
آموزش انفرادي هدايت شده (IGE)
ارزشيابي IPI و CAI و IGE و سار روشها
روش واحدها
ويژگيهاي روش واحد ها
ويژگيهاي روش واحد موضوع
محاسن و محدوديتهاي روش واحد موضوع
روش واحد تجربي
ويژگيهاي روش واحد تجربي
روش واحد طرح
ويژگيهاي روش واحد طرح
محاسن و محدوديتهاي روش واحد طرح
روشهای تدریس سنتی و متداول
دانلود فایل


روشهای تدریس سنتی و متداول

روش های جدید آموزشی,روش های آموزش انفراد,يادگيري تا حد تسلط,آموزش به وسيله رايانه (CAI),روشهای تدریس سنتی و متداول,دانلود تحقیق در مورد روش های تدریس,روش های تدریس,پروژه درباره روش های تدریس,تدریس سنتی,آموزش انفرادي,روش واحدها,روش واحد تجر

روانشناسی و علوم تربیتی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید