تحقیق حقوق مجلس شورا حقوق و تکالیف آن

تحقیق حقوق مجلس شورا حقوق و تکالیف آن

تحقیق-حقوق-مجلس-شورا-حقوق-و-تکالیف-آن

مقدمه:
برای تشخیص و رفع نیازهای جامعه، گاهی اوقات نمایندگان مجلس پیشنهادهای خود را به مجلس ارایه و درمعرض بحث و بررسی قرار می دهند که به آن پیشنهادها در اصطلاح طرح می گویند. دربرخی مواردنیز با همکاری قوه مجریه یا قضاییه، نیازها ارزیابی و به مجلس پیشنهاد می شوند تا درصحن مجلس مورد بحث و بررسی قرارگیرند . این پیشنهادها نیز در اصطلاح لوایح قانونی یا قضایی نامیده می شوند.
بررسی و تصویب لوایح یا طرح ها مبتنی بر طی مراحلی است که طول زمان درآن نقش قابل ملاحظه ای دارد چرا که پاره ای از ضرورت ها و فوریت های اجتماعی یا سیاسی و... موجب تسریع در بررسی و تصویب برخی لوایح یا طرح ها می شوند. به همین دلیل است که گاه در مجلس با مساله طرح یا لایحه ای فوری در مقابل طرح یا لایحه ای عادی مواجه می شویم. بررسی هر یک از آنها نیز دارای رویه مخصوصی است و جریان خاصی را برای تصویب طی می کند. برای مثال طرح یا لایحه دو فوریتی که مبتنی بر ضرورت جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و از دست رفتن فرصت است، با صحبت دو مخالف و دو موافقت و با رای اکثریت دو سوم حاضران به تصویب می رسد. این طرح ها یا لوایح پس از تصویب فوریت حداکثر ظرف مدت شش ساعت چاپ و توزیع می شوند و ظرف 48 ساعت پس از آن دردستور کار مجلس قرار می گیرند. در این ارتباط پیشنهادهای نمایندگان نیز حداکثر ظرف 24 ساعت پس از چاپ و توزیع به هیات رییسه تسلیم می شود و حداقل دو ساعت قبل از شروع مذاکرات، دراختیار نمایندگان قرارمی گیرد.


فهرست:
مقدمه
چکیده
حدود انتظارات قانونی مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی
وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی
وضع و اصلاح قانون
نظارت برقوه مجریه
رسیدگی به شکایت های مردم
تحقیق وتفحص درتمام امور کشور
نظارت برمعاهدات و قراردادهای بین المللی
نظارت بر اصل استقلال و تمامیت مرزی کشور
نظارت بر اصل آزادی برای افراد جامعه
نظارت برقراردادهای مالی دولتی با طرف خارجی
نظارت برتدوین بودجه
مجلس شورا حقوق و تکالیف آن
نمایندگی
وظایف اصلی نمایندگان مجلس چیست؟
قانونگذاری
دوم: قوانینی که جنبه تصویبی دارند نظیر
نظارت مجلس
نظارت (دخالت) مجلس در تشکیل دولت
نظارت عام نمایندگان
نظارت بر امور مختلف کشور
نظارت اطلاعی
نظارت مالی
وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی
وظایف قانونگذاری نمایندگان و مراحل تصویب قانون
اخذ رای در مجلس به پنج طریق انجام می‌گیرد:
وظایف نظارتی مجلس شورای اسلامی

دانلود فایل


تحقیق حقوق مجلس شورا حقوق و تکالیف آن

اختیارات مجلس شورای اسلامی,نظارت مجلس,مجلس,وظایف شورای اسلامی,تحقیق در مورد وظیفه های مجلس,وظیفه مجلس,تحقیق در مورد مجلس,تحقیق درباره مجلس,دانلود تحقیق در مورد حقوق مجلس,وضع قانون,اصلاح قانون,نظارت برقوه مجریه,رسیدگی به شکایت های مردم,تح

حقوق

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید