بررسی رابطه بین هوش معنوی و فشار روانی (راهبردهای مقابله ای) معلمان در مقاطع سه گانه تحصیلی مدارس

بررسی رابطه بین هوش معنوی و فشار روانی (راهبردهای مقابله ای) معلمان در مقاطع سه گانه تحصیلی مدارس

بررسی-رابطه-بین-هوش-معنوی-و-فشار-روانی-(راهبردهای-مقابله-ای)-معلمان-در-مقاطع-سه-گانه-تحصیلی-مدارس

مقدمه:
موضوع پژوهش عبارت است از بررسی رابطه بین هوش معنوی و فشار روانی (راهبردهای مقابله ای) معلمان در مقاطع سه گانه تحصیلی مدارس شهرستان بندرگز.
منظور از این پژوهش بررسی هوش معنوی و ارتباط آن با فشار روانی در معلمان و استفاده از راهبردهای مختلف است. کنترل فشار بهمراه ارتباط هوش معنوی با رضایت شغلی است. هوش معنوی یکی از جنبه های کاربردی معنویت می باشد وفرد می تواند زندگی وفعالیت های خود را در زمینه ای وسیع تر، غنی تر ومعنادارتر قرار دهد و به کمک آن تشخیص می دهد که کدام اقدامات یا کدام مسیرها معنادارتر از دیگری می باشد. در دوره ای انتقال صرف معلومات و محفوظات به ذهن دانش آموز هدف هر معلمی بود ولی اکنون با بهره گیری آنان از یافته های علوم تربیتی و روانشناسی هدف از معلمی و عوامل موثر در آن نیز تغییر کرده است پس بهترین معلم آن است که ضمن آگاهی نسبت به جنبه های مختلف هوش درخود سعی نماید ارتباط صحیح با دیگر عناصر دخیل در امر معلمی ایجاد نماید بطوریکه خود از سلامت روانی و جسمی برخوردار بوده و بازدهی خوبی در کلاس درس نیز داشته باشند.
در این پژوهش هوش معنوی و جنبه های مختلف آن، تطابق آن با معیارهای هوش، مزایا و کاربردهای آن، چگونگی سنجش آن مورد بررسی قرار می گیرد و به دلیل اثرگذاری فوق العاده هوش معنوی برمتغیرهای مهم مدیریت وتدریس چون رهبری، انگیزش، خودکنترل، قابلیت تغییر ارتباطات، عملکرد و نیز ارتباط آن با انواع دیگر هوش به یک موضوع قابل بحث تبدیل خواهد شد.
در پی تحولات جهانی در عرصهای مختلف و پیشرفت کشورها در زمینه بهرهمندی از افراد جهت مشاغل خاص از جمله شغل معلمی، و در پی تغییر و تحولات در نظام آموزشی و نگاه ویژه به معلم به عنوان یکی از ارکان نظام آموزش و پرورش و نقش وی در تعلیم و تربیت ضروریست که به معلم بهعنوان عنصر اصلی آموزش توجه گردد. توجه خاص به معلمان موجب بالا رفتن قدرت ابتکار و خلاقیت آنان میگردد. آنچه در این زمینه مهم به نظر میرسد شناخت هوش معنوی در معلمان و استفاده از آن جهت کنترل استرس و بهرهوری بیشتر در آموزش و پرورش است اهمیت و ضرورت طرح موضوع معنویت و مذهب به ویژه هوش معنوی از جهات مختلف در عصر جدید احساس می شود یکی از این ضرورت ها در عرصه انسان شناسی توجه به بعد معنوی انسان از دیدگاه دانشمندان که اخیرا انسان را موجودی زیستی ،روانی،اجتماعی و معنوی تعریف می کنند. ضرورت دیگر طرح این موضوع ظهور دوباره کشش معنوی و نیز جستجوی درک روشن تری از ایمان و کاربرد آن در زندگی روزانه است همچنین گستره معنویت و مذهب در همه زوایای زندگی انسان و نیز لزوم ارزیابی مجدد نقش مذهب در بهداشت روانی است. فایده آنی پژوهش حاضر شناساندن معلمان به خودشان از جهت بهرهمندی از هوش معنوی و چگونگی کنترل فشار روانی در مدرسه و کلاس درس، و گسترش دیگر قوای معلمان و ارتباط آن با فرآیندهای ذهنی به عنوان فایده غایی پژوهش است.


فهرست:
فصل اول
مقدمه     
موضوع پژوهش    
اهمیت و ضرورت انجام تحقيق    
جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق    
اهداف تحقيق    
الف- اهداف کلی
هدف كاربردي    
سؤالات تحقیق    
فرضيه‏هاي تحقیق    
تعریف متغیرها    
تعريف واژه‏ها    
فصل دوم
مقدمه    
تاریخچه هوش معنوی    
تعاریف هوش معنوی    
مدل های هوش معنوی    
مدل ایمونز    
مدل سیسک    
مؤلفه های هوش معنوی در اسلام    
رابطه هوش معنوی و هوش های دیگر    
هوش معنوی و شخصیت    
کاربرد هوش معنوی در محیط کار    
هوش معنوی و سلامت روانی    
راه های پرورش هوش معنوی    
تاريخچه فشار روانی    
معناي فشار روانی    
نظريه هاي فشار روانی    
ديدگاه روان تحليل گري    
ديدگاه مبتني بر پاسخ    
ديدگاه مبتني بر محرك    
ديدگاه تعاملي    
ديدگاه پردازش اطلاعات    
ديدگاه شناختي    
مدلهاي تنيدگي    
مدل روان- تني تنيدگي    
الگوي واكنش حفاظتي    
پاسخ فيزيولوژيكي به تجربيات تنيدگي زا    
پاسخ به تنيدگي افراطي    
مدل بيوشيمي سليه   
واكنش ابتدايي ارگانيسم   
مرحله پايداري   
مرحله فرسودگي ( تحليل و واماندگي)   
مدل دورن _ وند   
متغيرهاي روان شناختي و اختلال بدني   
مدل شناختي _  ارزيابي تنيدگي (مدل تعاملي)   
ابعاد وقايع فشارزا   
1- وقايع منفي در مقابل وقايع مثبت   
2- وقايع غير قابل كنترل يا غير قابل پيش بيني در مقابل وقايع قابل كنترل و پيش بيني   
3- وقايع مبهم در مقابل وقايع معلوم و روشن   
4- مسئوليت افراد در مقابل بي مسئوليتي   
پاسخ به تنيدگي   
1- پاسخهاي فيزيولوژيك   
2- پاسخهاي شناختي   
3- پاسخهاي هيجاني و رفتاري   
4- پاسخهاي روانشناختي   
پيامدهاي تنيدگي   
پيامدهاي جسماني تنيدگي   
پيامدهاي هيجاني و رفتاري تنيدگي   
پيامدهاي شناختي تنيدگي   
مطالعات انجام شده در زمينه تنيدگي   
نظريه منابع و فرايندهاي مقابله   
1ـ نظريه روان تحليل‌گري و روانشناسي"من"   
2ـ ديدگاه‌هاي چرخه (سيكل) زندگي   
3ـ نظريه تحولي و اصلاح رفتار   
4ـ ديدگاه‌هاي فرهنگي و اجتماعي ـ بوم‌شناختي   
انواع مقابله و كاركردهاي
پیشینه پژوهشی   
تحقیقات انجام شده در ایران   
تحقیقات انجام شده در خارج از ایران   
فصل سوم
مقدمه   
جامعه آماري   
نمونه و روش نمونه گیری   
روش شناسی تحقیق   
روش اجراء   
ابزارهای پژوهش   
پرسشنامه هوش معنوی   
پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس wocq   
پرسشنامه استرس هری   
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه استرس هری   
روش تجزيه و تحليل داده‏ها   
ملاحضات اخلاقی   
فصل چهارم
مقدمه   
توصیف داده ها   
هوش معنوی   
فشار روانی   
راهبردهای مقابله ای   
بررسی فرضیه های پژوهش   
فرضيه هاي تحقيق   
فصل پنجم
مقدمه   
نتایج  
بحث و نتیجه گیری   
محدودیت ها   
پیشنهادات   
الف) پیشنهادات پژوهشی   
ب) پیشنهادات کاربردی   
منابع و مآخذ   
منابع و مآخذ لاتین   


دانلود فایل


بررسی رابطه بین هوش معنوی و فشار روانی (راهبردهای مقابله ای) معلمان در مقاطع سه گانه تحصیلی مدارس

پایان نامه روانشناسی,دانلود پایان نامه رشته روانشناسی,مقاله روانشناسی,بررسی رابطه بین هوش معنوی و فشار روانی,تحقیق در مورد هوش معنوی,راهبردهای مقابله با فشار روانی, هوش معنوی,فشار روانی,هوش معنوی و ارتباط آن با فشار روانی,تعاریف هوش معنوی

روانشناسی و علوم تربیتی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید