تحقیق بررسی نورپردازی در معماری

تحقیق بررسی نورپردازی در معماری

تحقیق-بررسی-نورپردازی-در-معماری

بخشی از متن:
بحث نور و پرداختن به آن می تواند در مباحث زیبائی شناسی و هنر جایگاه ویژه ای داشته باشد. از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت، هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می دهد. ابزار و وسایل روشنایی نیز به عنوان عواملی که تأمین کننده ی نور مصنوعی هستند ،مطرح می باشند. در هنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار ،نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود.
معماری و نور به همان اندازه به یکدیگر وابسته اند که جسم و روح، یکی برای زنده بودن و دیگری برای حضور مادی این جهان به دیگری نیاز دارد و آن هنگام که نور بر جسم فضا جاری می شود هر دو در جهان مرئی «وجود» پیدا می کنند. یکی از چالش هایی که معماری امروز با آن سر و کار دارد طرح این سوال است که حضور نور بخصوص نور طبیعی در معماری می تواند معنایی فراتر از روشنایی داشته باشد و آیا دستیابی به الگوی صحیحی از بکارگیری نور امکان پذیر است؟ و یا اساسا لزومی در آن است؟ مساله مهم در این میان آن است که با بالا رفتن تکنیکهای ساخت و ساز و دستیابی به سهولت در اجرا در بیشتر موارد توجه و ظرافت هایی که در گذشته و در سبک های متنوع معماری کشورمان و سایر ملل در پرداختن به نور بوده متاسفانه امروزه دیگر به چشم نمی خورد و نیروی کار آمد نور در ادراک فضا و بالا بردن کیفیت معماری و بدنبال آن کیفیت زندگی بلا استفاده شده است.

فهرست مطالب:
نورپردازی در معماری
نورپردازی و معماری
نور طبیعی
نور مصنوعی
نور و بشر
نورپردازی و معماری
نورپردازی بیرونی
نورپردازی محوطه
تاریخچه بهره گیری از نور طبیعی در معماری ایران
نور در معماری اسلامی
تاثیر نورپردازی در نمای ساختمان
نور در معماری
نور و بشر
نور، احساس و معماری
نور و معماری
عناصر نورگیری در معماری سنتی
نقش هشتی در نور رسانی به بنا
تندیس گری نور بوسیلهء شیشه
استفاده ی موثر از انرژیهای طبیعی
کنترل کننده های نور
نورگیرها
شباک
در و پنجره های مشبک
روزن
ارسی
جامخانه
هورنو
فریز و خوون در ساختمان
کار بندی و مقرنس
مراحل و ملاحظات طراحی نورپردازی محوطه
تعادل و هماهنگی
تاریخچه بهره گیری از نور طبیعی در معماری دیگر نقاط جهان


دانلود فایل


تحقیق بررسی نورپردازی در معماری

پروژه نورپردازی در معماری,دانلود پروژه نورپردازی در معماری,نورپردازی در معماری,تحقیق نورپردازی در معماری,تاریخچه نوررپردازی در معماری,نوردر معماری,معماری و نور,پروژه نورپردازی در معماری,پروژه نورپردازی و معماری,نقش نورپردازی در معماری,تحقیق

معماری

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید