پاورپوینت تعریف و خاستگاه دین

پاورپوینت تعریف و خاستگاه دین

پاورپوینت-تعریف-و-خاستگاه-دین

دانلود پاورپوینت تعریف و خاستگاه دین،
با فرمت ppt و در 29 اسلاید قابل ویرایش.


بخشی از متن پاورپوینت:
اولین مسأله ی مطرح شده در کلام جدید تعریف دین [چیستی دین] [خاستگاه دین از عوامل زیر مجموعه ی آن به شمار می رود]
سؤال ؟؟؟ آیا مسأله ی دین باید در کلام قدیم مطرح شود یا کلام جدید؟
تعریف دین از همان ابتدا هم در میان دانشمندان علوم اسلامی مطرح بوده است.   تعریف دین در کلام قدیم با نگاهی سنتی به دین [ نگاه درون دینی ] صورت می گرفت، پس با این زاویه ی دید، تعریف دین جزء مباحث کلام قدیم خواهد بود. علت بررسی دین در کلام جدید چیست؟
به دلیل فضای فکری جدید ایجاد شده از نیمه ی دوم قرن نوزدهم، نگاه به دین یک نگاه پدیدار شناسانه [نگاه بیرونی به دین] است،  بنابراین جزء مباحث کلام جدید مطرح می شود.
نگاه پدیدار شناسی ایجاد: از نیمه ی دوم قرن نوزدهم. علت ایجاد: به خاطر فضای فکری جدید ایجاد شده، در عالَم. در این نوع نگاه، برخلاف نگاه سنتی به دین که نگاهی درونی به دین داشت،  به عنوان یک پدیده و واقعیت خارجی به دین نگاه می شود.  مهمترین ویژگی این نوع نگاه عدم تکذیب و تصدیق گزاره های دین است.
افرادی که با نگاه پدیدار شناسانه به تعریف دین می پردازند، کاری به حق یا باطل بودن دین ندارند. و به دین به عنوان یک واقعیت خارجی مانند سایر رخدادهای عالم از قبیل جنگ، وجود معادن و سایر موضوعات اقلیمی و طبیعی  نگاه می کنند.
دانشمندان رشته های مختلف به تعریف دین پرداخته اند؛ چرا که هر کدام از این رشته ها، محل تلاقی با دین پیدا می کنند. بحث دین و تعریف دین در رشته های مختلف به تناسب نیاز آن رشته به دین مطرح شده است. نکته ی مهم این است که متخصصان این رشته ها به حق یا باطل بودن دین توجهی ندارند و با نگاه خارجی به دین نگاه می کنند. 
نمونه ای از رابطه ی علوم مختلف با دین عدم توجه به رابطه ی دین با علومی مانند طب و زیست شناسی در دانشگاههای دنیا [علت: اعتقاد بر این است که در علوم طبیعی نیازی به دانستن نظر دین نیست]   معطوف شدن توجه روان شناسان و جامعه شناسان به دین [علت: تأثیر گذاری دین بر روح و روان انسانها و ایجاد شاخه ای به نام روانشناسی دین و نیز تأثیر مستقیم دین بر جوامع بشری، نهادهای اجتماعی و گسست و پیوند گروههای مختلف مردمی]
دین در کلام قدیم هر دانشمند بر حسب نوع دین خود، به تعریف دین می پرداخت و نگاه درون دینی به دین درتعاریف کاملاً مشهود بود.   به عنوان مثال: از دید اندیشمند مسلمان دین همان قرآن و سنت و پیام خدا برای هدایت بشر بود و از دید اندیشمند مسیحی، دین، پیامِ پدرِ آسمانی بود.
اهمیت تعریف دین دین مسأله ای زیربنایی و تأثیرگذار در زندگی بشر است. نوع بازخوردها، واکنش ها و مناسبات ما با دین به تعریف ما از دین بر می گردد. به عنوان مثال: اعتقاد به این که دین توهماتی است که بشر به خاطر جهل و نادانی به آن دامن زده، یا برای جبران عقده های روانی سرکوب شده به آن روی آورده است، باعث تعریف متفاوت ما  از دین خواهد شد.
تعریف دین * در دایره المعارف دین، تعاریف بی شماری برای دین ارائه شده است. *  تعریف دین جزء پربسامدترین و دشوارترین تعریف هاست. * شاید بتوان گفت به تعداد دانشمندانی که در زمینه ی دین بحث کرده اند، تعاریف متعددی از دین ارائه شده است. * تعاریف متعددی از دین در بین خود مسلمانان و در نزد فیلسوفان غربی نیز به چشم می خورد. دین چیست؟؟؟؟؟؟؟
سؤال ؟؟؟ آیا دین به عنوان یک حقیقتی که خود ماهیت، انسجام و بایستگی دارد، در همه جا استفاده می شود؟ آیا یک امرِ متعالی دین است یا آن چه را که ما امری متعالی می دانیم دین است؟ آیا دین فقط اعتقادات را شامل می شود یا رفتارهای دینداران را نیز شامل می شود؟   و سؤالات بی شمار دیگر؟؟؟؟؟؟؟
علت عدم امکان تعریف واحد از دین *دین از امور  غیر محسوس [غیر ملموس] است. * فراوانی و تنوع بی شمار ادیان در ادوار تاریخی و اماکن گوناگون. * برداشت های مختلف از یک دین. [حتی برداشت متفاوت از فرقه های موجود در یک دین خاص مثل  شیعه در اسلام که نظرات مختلفی در بین اخباریون، اصولیون، روشنفکران از دین که همگی خود را شیعه ی دوازده امامی می دانند، وجود دارد.] * تفاوت در فرهنگ و زبان مردم در مناطق گوناگون دنیا.
تفاوت در زبان و فرهنگ وجود بار معنایی هر واژه، در هر فرهنگ، باعث تفاوتِ برداشت، از یک واژه می شود. به عنوان مثال آیا واژه ی  Religion که در غر ب به کار می رود، دقیقاً معادل واژه ی دین در زبان عربی یا فارسی است ؟ یا اصطلاح رودربایستی در زبان فارسی در صورت ترجمه ی تحت اللفظی آن در زبان انگلیسی معنایی متفاوت را ایجاد می کند.
دانلود فایل


پاورپوینت تعریف و خاستگاه دین

تعریف و خاستگاه دین, دانلود پاورپوینت تعریف و خاستگاه دین, پاورپوینت در مورد تعریف و خاستگاه دین, تحقیق تعریف و خاستگاه دین, پاورپوینت درباره تعریف و خاستگاه دین, پاورپوینت راجع به تعریف و خاستگاه دین, پاورپوینت آماده تعریف و خاستگاه دین, تحقیق در مو,,,

گوناگون

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید