تحقیق تكنولوژي بتن مطابق با استاندارد ايران و ذكر استانداردهاي DIN – BS – ASTM – ACI

تحقیق تكنولوژي بتن مطابق با استاندارد ايران و ذكر استانداردهاي DIN – BS – ASTM – ACI

تحقیق-تكنولوژي-بتن-مطابق-با-استاندارد-ايران-و-ذكر-استانداردهاي-din-–-bs-–-astm-–-aci

دانلود تحقیق تكنولوژي بتن مطابق با استاندارد ايران و ذكر استانداردهاي DIN – BS – ASTM – ACI،
فرمت فایل : Word قابل ویرایش.
تعداد صفحه: 113 


فهرست :
مقدمه                                                                                                              
فصل اول - خمير سيمان
آزمايش شماره 1 روش تعيين جرم حجمي سيمان
آزمايش شماره 2 روش تعيين درجه نرمي سيمان
آزمايش شماره 3 روش تعيين غلظت خمير نرمال سيمان
آزمايش شماره 4 روش تعيين زمان گيرش اوليه و نهايي خمير سيمان
آزمايش شماره 5 روش تعيين انبساط سيمان (سلامت سيمان)
فصل2 - سنگدانه‌ها
آزمايش شماره 6 روش دانه بندي شن به وسيله الك
آزمايش شماره 7 روش تعيين درصد رطوبت كلي سنگدانه‌ها و درصد جذب آب
آزمايش شماره 8 روش دانه بندي ماسه توسط الك و تعيين ضريب نرمي
آزمايش شماره 9 روش تعيين وزن واحد و فضاي خالي سنگدانه‌ها
آزمايش شماره 10 روش تعيين وزن مخصوص ظاهري و وزن مخصوص انبوهي شن و ماسه
آزمايش شماره 11 روش تعيين خاك رس لاي و گرد و خاك در ماسه به روش SE
آزمايش شماره 12 روش آزمون كلوخه‌هاي رسي و ذرات خرد شونده در سنگدانه‌ها
آزمايش شماره 13 روش تعيين مصالح ريزتر از 75 ميكرون
آزمايش شماره 14 روش تعيين درصد سائيدگي در مصالح سنگي به وسيله دستگاه لوس آنجلس
آزمايش شماره 15 روش تعيين ضريب تطويل و تورق سنگدانه‌ها
فصل3 – بتن
آزمايش شماره 16 طرح اختلاط بتن بر اساس 882-BS- ACI-318-74
آزمايش شماره 17 روش نمونه برداري از بتن تازه
آزمايش شماره 18 روش تعيين ضريب شلي (اسلامپ) براي بتنهاي خميري
آزمايش شماره 19 روش تعيين كارايي بتن تازه (درجه تراكم) براي بتنهاي با سنگدانه تا قطر 40 ميلي متر
آزمايش شماره 20 روش تعيين كارايي بتن تازه (ضريب تراكم) براي بتنهايي با سنگدانه تا قطر 40 ميلي متر
آزمايش شماره 21 استاندارد قالبهاي آزمايشي بتن
آزمايش شماره 22 ساختن و عمل آوردن نمونه‌هاي آزمايشي در آزمايشگاه براي آزمونه‌هاي
آزمايش شماره 23 روش تعيين درصد فضاي خالي (هوا) در بتن خميري
آزمايش شماره 24 روش تجزيه بتن تازه
 
بخشی از این تحقیق :
مبحث تكنولوژي بتن براي اكثر اشخاص در ابتدا همانند دروس حفظ كردني به نظر مي‌رسد ليكن با اندكي تامل وتوجه عميق تر به مطالب مختلف از جمله اجزاي متشكله بتن و نحوه تاثير آنها روي يكديگر و نهايتا روي خواص بتن تازه و خواص بتن سخت شده مشخص مي‌گردد كه فقط با درك صحيح مبحث تكنولوژي بتن مي‌توان به بتني با كارايي و پايايي مناسب دست يافت. نظر به كاربردي بودن اين تكنولوژي سوالات و مشكلات عمدتا در حين كار مطرح مي‌شوند و لذا لازم است پاسخ اين سوالات توسط مسئولين آزمايشگاههاي بتن و يا كنترل كنندگان كيفيت بتن در كارگاه و يا مهندسين ناظر … و يا به طور كلي توسط تكنولوژيست‌هاي بتن پاسخ داده شود. مطالب اين كتاب برگرفته شده از آئين نامه بتن ايران (آبا) و استاندارد ملي ايران مي‌باشد.
بتن سنگ دج ساختگي است كه از درهم آميختن و بهم زدن مخلوط متناسبي از سيمان – شن – ماسه – آب و درصدي هوا كه خواسته يا ناخواسته وارد بتن مي‌گردد تشكيل شده است (امروزه براي كسب كارايي بهتر و پايايي بيشتر از انواع مواد افزودني بتن استفاده مي‌گردد)
توده اصلي بتن را سنگدانه‌هاي درشت و ريز (پركننده‌ها) تشكيل مي‌دهد. فعل و انفعال شيميايي بين سيمان و آب (خمير سيمان) كه به صورت غشاء غليظ اطراف سنگدانه‌ها را پوشانده باعث يكپارچه شدن و چسبيدن سنگدانه‌ها به يكديگر مي‌گردد كه سنگ حاصله بتن ناميده مي‌شود.
در اين كتاب (آزمايشگاه تكنولوژي بتن) به ترتيب در هر قسمت مطابق با آئين نامه بتن ايران آزمايشاتي انجام مي‌گردد و مطالب گسترده‌اي در مورد هر كدام از آزمايشات بيان مي‌گردد.
بنابر مطالب گفته شده اين كتاب به سه فصل كلي تبديل مي‌گردد.
فصل 1- خمير سيمان (مخلوط آب و سيمان)
فصل 2- پر كننده‌ها مخلوط شن (درشت دانه) و ماسه (ريزدانه)
فصل 3 – بتن (خصوصيات بتن تازه و سخت شده)
با انتخاب تناسبات مختلفي از مصالح تشكيل دهنده بتن طيف وسيعي از مقاومتهاي مختلف بتن به دست مي‌آيد. امروزه توليد انواع مختلف سيمان – انواع سنگدانه‌هاي خاص – روشهاي مختلف نگهداري و عمل آوري بتن باعث كشف خواص گوناگوني از بتن شده است. در كنار خواص مكانيك مصالح مصرفي مهارت اجرا و نظارت دقيق عامل بسيار مهمي در كسب مقاومت بتن به شمار مي‌آيد عواملي كه باعث مقبوليت عمومي در استفاده از بتن گرديده است عبارتند از:
1- شكل خميري قبل از گيرش (كه ميتواند به هر شكل دلخواهي درون قالب قرار گيرد)
2- مقاومت خوب در برابر آتش سوزي و عوامل جوي
3- دسترس بودن مصالح آن
4- مقاومت فشاري خوب آن
در مقابل مزاياي فوق عيب عمده بتن ضعف آن در مقابل كشش مي‌باشد كه اين ضعف توسط ميلگرد (بتن آرمه) برطرف گرديده است.
فصل اول - خمير سيمان
در اثر واكنش شيميايي كه بين سيمان و آب (دوغاب سيمان) صورت مي‌گردد. موجب سخت و محكم شدن بتن مي‌گردد و باعث چسبندگي دانه‌هاي شن و ماسه (پركننده‌ها) به يكديگر مي‌گردد.
خمير سيمان عموما 20 الي 35 درصد كل حجم بتن را تشكيل مي‌دهد و حجم سيمان معمولا 7 الي 15 درصد حجم بتن را تشكيل مي‌دهد مطابق گراف زير
همانگونه كه بيان شده بين سيمان و آب فعل و انفعال شيميايي صورت مي‌گیرد كه به آن هيدراتاسيون گويند و براي انجام هيدرتاسيون مقدار آب محدودي لازم است ليكن آب مصرفي در تركيب بتن هميشه مقداري به مراتب بزرگتر از آن است (بين 3 الي 4 برابر) اين آب اضافي به منظور ايجاد كارايي لازم در بتن براي پر كردن كامل كليه زواياي قالب و گرفتن دور كليه ميلگردهاي مسلح كننده بتن مي‌باشد.
كمترين مقدار خمير سيمان در بتن مقداري است که دوغاب سيمان دور تمام سنگدانه‌هاي مخلوط را اندود كند و اگر كمتر از اين مقدار سيمان مصرف گردد دانه‌هاي سنگها به يكديگر نچسبيده و باعث كاهش شدت مقاومت بتن مي‌گردد و بيشترين مقدار خمير سيمان در بتن به اندازه‌اي مي‌باشد كه علاوه بر اينكه دور دانه‌هاي سنگي را اندود كرده فضاي خالي استخوان بندي سنگدانه‌ها را نيز پر كند. اگر چنانچه در ساختن بتن بيش از مقدار فوق (مقدار ماكزيمم) خمير سيمان مصرف گردد گذشته از اينكه به نسبت افزوده شدن سيمان تاب بتن زياد نمی شود. جنس گران قيمت و كم مقاومت سيمان جانشين جنس ارزان قيمت و پر مقاومت سنگ مي‌گردد در نتيجه بتن گران تر و كم مقاومتر مي‌گردد.
يكي از مهمترين عوامل در كيفيت بتن نسبت آب به سيمان مي‌باشد. برخي از مزاياي كاهش نسبت آب به سيمان به شرح زير مي‌باشد.
1- افزايش مقاومت فشاري و مقاومت خمشي
2- افزايش قابليت آب بندي
3- كاهش جذب آب بتن
4- افزايش مقاومت نسبت به عوامل جوي
5- پيوستگي بهتر بين لايه‌هاي متوالي
6- چسبندگي بهتر ميان فولاد و بتن
7- كاهش تغييرات حجمي در اثر خشك شدن (نشست)
مقدار آب لازم براي ساختن بتن بستگي به عوامل متعددي دارد مانند غلظت بتن (كارايي يا اسلامپ بتن) – درشتي دانه‌هاي مصالح سنگي – زبري مصالح سنگدانه‌ها – گرما – رطوبت هوا در هنگام ساخت بتن به طور كلي هر چه بتن غليظ تر (اسلامپ كمتر) و دانه‌هاي سنگ درشت تر و هوا خنك تر و مطبوع تر و سطح دانه‌ها صاف تر و شكلشان كروي تر باشد براي ساختن بتن آب كمتري نياز است.
ذكر اين نكته در همينجا لازم است كه سيمان به سه طريق بر روي مقاومت بتن اثر مي‌گذارد.
1- مقدار سيمان در مخلوط بتن
2- نوع سيمان
3- كيفيت سيمان
سيمان
سيمان يك واژه يوناني است پرتلند نام جزيره‌اي واقع در انگلستان مي‌باشد و به جهت اينكه سيمان پس از پختن به رنگ سبز شبیه جزيره پرتلند در مي‌آيد در تمام دنيا به نام سيمان پرتلند شناخته شده است.
در سال 1824 ميلادي شخصي به نام ژوزف آسپدين (سنگ كار و معمار و بناي شهر ليدز) سيمان پرتلند را به ثبت رساند و نخستين نمونه سيمان پرتلند در سال 1845 (21 سال بعد) توسط ايزاك جانسون با حرات دادن مخلوط خاك رس و سنگ آهك تا مرز ذوب شدن و انجام واكنشهاي لازم براي تشكيل تركيبات چسباننده پر قدرت تهيه شد. نخستين سيمان پرتلند در ايران 153 سال بعد در سال 1312 با بهره برداري از كارخانه سيمان ري در جنوب تهران توليد شد.
البته در ايران زمين در زمان باستان با گرد آهك شكفته و گرد خاكستر ساروج مي‌ساختند و براي اندود و رومالي و بدنه آبگيرها مصرف مي‌گردند با گرد آهك شكفته و گرد آجر ملات سرخ رنگي مي‌ساختند و كف دروني ساختمانها را با آن روكش مي‌كردند كف قسمتهايي از كف تخت جمشيد و كاخ شوش با اين ملات سرخ رنگ روكش شده است و بعد از گذشت 2600 سال هنوز پابرجا مي‌باشد. بعلاوه با گرد آهك زنده و سفيده تخم مرغ ملاتي مي‌ساختند و براي درزگيري ساختمانهاي آبي (سازهاي هيدروليكي) ترك خورده و بند زدن ظروف چيني شكسته مصرف مي‌كردند.
انواع سيمانها
انواع گوناگون سيمانها توليد مي‌شود تا شرايط فيزيكي و شيميايي معيني را براي هدفهاي خاص لازم است برآورد نمايد. سيمانهاي معمولي در ايران به شرح زير است.
سيمان پرتلند نوع 1: مصارف عمومي دارد و براي هر كاري كه مستلزم ويژگيهاي خاص نباشد مناسب است.
سيمان پرتلند نوع 2: در مواردي مصرف مي‌گردد كه اقدام احتياطي براي جلوگيري از گزند سولفاتها لازم باشد همچنين هنگامي كه مسئله پايايي بتن در مقابل سولفاتها و حفاظت ميلگردهاي آرماتور در مقابل حمله نمكهاي كلر به طور همزمان مطرح باشد استفاده مي‌گردد.
دانلود فایل


تحقیق تكنولوژي بتن مطابق با استاندارد ايران و ذكر استانداردهاي DIN – BS – ASTM – ACI

تكنولوژي بتن مطابق با استاندارد ايران و ذكر استانداردهاي DIN , BS , ASTM , ACI, دانلود تحقیق تكنولوژي بتن مطابق با استاندارد ايران و ذكر استانداردهاي DIN , BS , ASTM , ACI, تحقیق در مورد تكنولوژي بتن مطابق با استاندارد ايران و ذكر استانداردهاي DIN , ,,,

عمران

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید