تحقیق گستره و قلمرو دفاع مشروع از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی

تحقیق گستره و قلمرو دفاع مشروع از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی

تحقیق-گستره-و-قلمرو-دفاع-مشروع-از-دیدگاه-مذاهب-فقهی-اسلامی

دانلود تحقیق گستره و قلمرو دفاع مشروع از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی،
فرمت فایل : Word قابل ویرایش.
تعداد صفحه: 23 

بخشی از این تحقیق :
دفاع مشروع در فقه مذاهب، گستره و قلمرو وسیعی دارد. در این مقاله تلاش شده تا ابعاد و مصادیق آن نمایانده شود. در شاخه دفاع سازمان‌یافته، تقسیمات فراوانی شده و این اقسام در مقاله مورد توجه قرار گرفته و نشان داده است که در این حوزه آن مقدار که در کتابها مطرح شده بین مذاهب اسلامی اتفاق‌نظر وجود دارد، اما در حوزه دفاع از جان عرض و مال در میان مذاهب مختلف دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، به ویژه نسبت به دفاع از مال و عرض اقوال متعددی مطرح شده، و هر جا که فقیهان به ادله مطلب اشاره کرده‌اند، آن ادله نیز مورد توجه واقع شده است.
واژه‌های کلیدی: دفاع مشروع، دفاع سازمان‌یافته، دولت اسلام، دولت کفر، فقه.
دفاع مشروع در فقه و حقوق در حوزه بسیار وسیعی مورد بحث واقع شده است. فقیهان مذاهب مختلف ابعاد و مصادیق آن را برشمرده و درباره آن بحث کرده‌اند. یکی از انواع دفاع مشروع دفاع سازمان‌یافته از حکومت اسلامی و مسلمانان است. برای این نوع دفاع اقسام گوناگونی را می‌توان تصویر کرد. زیرا دفاع سازمان‌یافته یا از دولت و سرزمین خود است و یا از دولت و سرزمین دیگران. در صورت دوم نیز دفاع یا از دولت اسلامی دیگر در برابر تهاجم دولت غیراسلامی است، یا از دولت اسلامی در برابر تهاجم دولت اسلامی سوم (ثالث)، یا از دولت کافر در برابر تهاجم دولت اسلامی، یا از دولت کافر در برابر تهاجم دولت کافر دیگر و یا برای حمایت از جان و مال اتباع خود در کشور دیگر.
دفاع سازمان‌یافته:
1. از دولت خود در برابر تهاجم بیگانه
2. از دولت دیگر
2. 1. دولت اسلامی دیگر در برابر تهاجم دولت غیرمسلمان
2. 2. دولت اسلامی دیگر در برابر تهاجم دولت مسلمان (ثالث)
2. 3. دولت کافر دیگر در برابر تهاجم دولت اسلامی
2. 4. دولت کافر دیگر در برابر تهاجم کافر دیگر
3. برای حمایت از جان و مال اتباع
1. دفاع سازمان یافته از دولت و سرزمین خودی
فقیهان همه مذاهب اسلامی به اتفاق آرا این نوع دفاع را وظیفه هر مسلمانی دانسته‌اند و از آن با عناوین مختلفی مانند دفاع از بلاد اسلام،1 دار الایمان،2 بیضه اسلام،3 حوزه اسلام،4 کلمه اسلام5 و... یاد کرده‌اند. مصداق روشن و قطعی این عناوین سرزمین اسلامی است که انسان در آنجا زندگی می‌کند. حلبی نوشته‌ است: «اگر از سوی بعضی کافران و جنگ‌طلبان بیم تجاوز به سرزمین مسلمانان برود، بر اهالی تمام اقلیمهاست که با دشمنان متجاوز نبرد کنند».6
این قسم از دفاع مصداق قطعی دفاعی است که در مقاله وجوب دفاع مشروع، وجوب آن از نگاه همه مذاهب فقهی با دلایل فراوان ثابت گردید. آنچه یادآوری‌اش در اینجا مهم است، تفسیر موسعی است که امام خمینی(قدس‌سره) از مفهوم تجاوز عرضه کرده است. امام بر این باورند که تجاوز دشمن را نباید در تجاوز و تهاجم نظامی خلاصه کرد، بلکه تجاوز مفهوم گسترده‌ای دارد و شامل تجاوزات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز می‌گردد.
دانلود فایل


تحقیق گستره و قلمرو دفاع مشروع از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی

گستره و قلمرو دفاع مشروع از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی, دانلود تحقیق گستره و قلمرو دفاع مشروع از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی, تحقیق در مورد گستره و قلمرو دفاع مشروع از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی, تحقیق گستره و قلمرو دفاع مشروع از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی, ت,,,

گوناگون

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید