دینا فایل / تحقیق بررسی تاثیر قصه گویی بر میزان هوش کلامی کودکان
تحقیق بررسی تاثیر قصه گویی بر میزان هوش کلامی کودکان
تحقیق بررسی تاثیر قصه گویی بر میزان هوش کلامی کودکان
تحقیق بررسی تاثیر قصه گویی بر میزان هوش کلامی کودکان،
در قالب ورد و قابل ویرایش:
قسمتی از متن:
مقدمه:
در قصهگویی با شیوه هایی که از گذشته های دور در بین مردم رایج بوده است اهداف بسیاری نهفته است. در قصه گویی با شیوه های معمول به رشد و پرورش نیروی تخیل، رشد شناخت، تکامل ذوق هنری، شکوفایی شوق مطالعه و حتی توانایی بهبود سوادآموزی و تحصیل توجه بسیاری میشود. قصهگویی با شیوه های قدیمی تر به دلیل ارتباط مستقیم و چهره به چهرهی قصهگو با مخاطب به کودک این توانایی را میدهد تا با میراث های قومی و ملی خویش آشنا شود و هویت خود را شکل دهد. کودکان در قصهگویی با شیوه های کهن با شرکت در نشست های قصهگویی و گوش دادن به قصهها، تعبیرها، عبارتها، واژهها و اصطلاحات نویی را میشنوند و با زبان و ادبیات مردم خود آشنا میشوند. در این شیوهی قصهگویی کودکان با احساسها، اندیشهها و ارزش های گوناگون روبرو میشوند که برای آن ها تازه و سرگرمکننده است. قصهها تخیل کودکان را به جولان درمیآورند و آنها را وارد حوزهای از ماجراها میکنند که در هیچ حال دیگری فرصت رویایی با آنها را ندارند(پولادی،1387).
یک قصه گو خوب، برکلمه ها تسلط کامل دارد و از ارزش آنها و اینکه چگونه می تواند روی شنونده اثر بگذارد با خبر است. او به ارز ش درست قرارگرفتن صفتها و قیدها توجه دارد و از نیروی ابهام، به هنگام گزینش کلمه های خود، آگاه است او می داند که به هنگام گفتن داستان می تواند با کلمه ها حس لمس کردن، چشیدن و بوئیدن را منتقل کند. او همچنین می داند که می تواند با کلمه ها رنگ، جنس و حتی دما را چنان توصیف کند که شنوندگانش را به دنیای خیال بکشاند. قصه گو تصویرگری است که به جای رنگ از کلمه ها استفاده می کند و تصویرهای او با به کار گرفتن هنرمندانۀ کلمه ها همان رنگ آمیزی را دارد که همکار نقاش او به وسیلۀ رنگ به وجود می آورد. کار قصه گو تنها آگاه بودن از نیروی کلمه ها و آنچه آن
ها در صورت استفادۀ درست و درجای خود نشستن می تواند با خیال انسان انجام دهد نیست. بلکه قصه گو نگران چگونگی رسیدن این کلمه ها به گوش شنونده به وسیلۀ این هنر شفاهی نیز هست(چمبرز، 1388 ،ص37). قصه گويي نيز مانند بسياري از كارهايي كه كودك انجام ميدهد، مانند بازي و نقاشي و ... ميتواند اثرهاي مثبتي در پرورش و آموزش او داشته باشد. از نظر افشاري قصه درهاي تازهي بيان و مقصود را بر روي كودكان ميگشايد و وسايل و ابزار متفاوتي براي بازگو نمودن تجربهها، مشاهدهها و احساسات را در اختيارشان ميگذارد، بيان قصه آموزش غير مستقيم بچهها در زمينهي كتاب و كتابخواني است. قصهگويي از راهي غير مستقيم مزاياي رفتار منطبق با اخلاق را به كودكان ميآموزد. قصهگويي باعث تلطيف عواطف و احساسات، سرگرمي، بالا بردن سطح كتابخواني، گسترش گنجينهي واژگاني، تقويت قدرت بيان و حافظه، پرورش ذوق هنري، برآورده شدن نيازهاي رواني شنوندگان و ... مي شود( حنيف،1383). قصه کودکان را در کشف جهان پیرامون ، شناخت و آشنایی با نام کنش ها و اشیا ، دست یابی به گفتاری پربار تر و لذت بردن از شگفتی های زبان یاری می رساند. نخستین تجربه های بسیاری از کودکان از ادبیات با کتابهای تصویری به دست می آید و به آنها کمک می کند تا گنجینه واژگان خود را معنا بخشند خواندن قصه براي كودكان اين است كه خواندن آن، نيروي بيان و تكلم كودك را تقويت مي كند و گنجينه لغايت و اطلاعات وي غني تر مي شود. از آن سوي، كودك از طريق قصه اي مناسب با مشكلات و مسائل زندگي آشنا مي شود و مهارت هاياجتماعي بيشتري به دست مي آورد. درضمن نبايد فراموش كرد كه قصه گويي، فاصله ميان قدرت خواندن و قدرت درك كردن را در كودك پر مي كند(رحمان دوست،1381).
در قصهگویی با شیوه هایی که از گذشته های دور در بین مردم رایج بوده است اهداف بسیاری نهفته است. در قصه گویی با شیوه های معمول به رشد و پرورش نیروی تخیل، رشد شناخت، تکامل ذوق هنری، شکوفایی شوق مطالعه و حتی توانایی بهبود سوادآموزی و تحصیل توجه بسیاری میشود. قصهگویی با شیوه های قدیمی تر به دلیل ارتباط مستقیم و چهره به چهرهی قصهگو با مخاطب به کودک این توانایی را میدهد تا با میراث های قومی و ملی خویش آشنا شود و هویت خود را شکل دهد. کودکان در قصهگویی با شیوه های کهن با شرکت در نشست های قصهگویی و گوش دادن به قصهها، تعبیرها، عبارتها، واژهها و اصطلاحات نویی را میشنوند و با زبان و ادبیات مردم خود آشنا میشوند. در این شیوهی قصهگویی کودکان با احساسها، اندیشهها و ارزش های گوناگون روبرو میشوند که برای آن ها تازه و سرگرمکننده است. قصهها تخیل کودکان را به جولان درمیآورند و آنها را وارد حوزهای از ماجراها میکنند که در هیچ حال دیگری فرصت رویایی با آنها را ندارند(پولادی،1387).
یک قصه گو خوب، برکلمه ها تسلط کامل دارد و از ارزش آنها و اینکه چگونه می تواند روی شنونده اثر بگذارد با خبر است. او به ارز ش درست قرارگرفتن صفتها و قیدها توجه دارد و از نیروی ابهام، به هنگام گزینش کلمه های خود، آگاه است او می داند که به هنگام گفتن داستان می تواند با کلمه ها حس لمس کردن، چشیدن و بوئیدن را منتقل کند. او همچنین می داند که می تواند با کلمه ها رنگ، جنس و حتی دما را چنان توصیف کند که شنوندگانش را به دنیای خیال بکشاند. قصه گو تصویرگری است که به جای رنگ از کلمه ها استفاده می کند و تصویرهای او با به کار گرفتن هنرمندانۀ کلمه ها همان رنگ آمیزی را دارد که همکار نقاش او به وسیلۀ رنگ به وجود می آورد. کار قصه گو تنها آگاه بودن از نیروی کلمه ها و آنچه آن
ها در صورت استفادۀ درست و درجای خود نشستن می تواند با خیال انسان انجام دهد نیست. بلکه قصه گو نگران چگونگی رسیدن این کلمه ها به گوش شنونده به وسیلۀ این هنر شفاهی نیز هست(چمبرز، 1388 ،ص37). قصه گويي نيز مانند بسياري از كارهايي كه كودك انجام ميدهد، مانند بازي و نقاشي و ... ميتواند اثرهاي مثبتي در پرورش و آموزش او داشته باشد. از نظر افشاري قصه درهاي تازهي بيان و مقصود را بر روي كودكان ميگشايد و وسايل و ابزار متفاوتي براي بازگو نمودن تجربهها، مشاهدهها و احساسات را در اختيارشان ميگذارد، بيان قصه آموزش غير مستقيم بچهها در زمينهي كتاب و كتابخواني است. قصهگويي از راهي غير مستقيم مزاياي رفتار منطبق با اخلاق را به كودكان ميآموزد. قصهگويي باعث تلطيف عواطف و احساسات، سرگرمي، بالا بردن سطح كتابخواني، گسترش گنجينهي واژگاني، تقويت قدرت بيان و حافظه، پرورش ذوق هنري، برآورده شدن نيازهاي رواني شنوندگان و ... مي شود( حنيف،1383). قصه کودکان را در کشف جهان پیرامون ، شناخت و آشنایی با نام کنش ها و اشیا ، دست یابی به گفتاری پربار تر و لذت بردن از شگفتی های زبان یاری می رساند. نخستین تجربه های بسیاری از کودکان از ادبیات با کتابهای تصویری به دست می آید و به آنها کمک می کند تا گنجینه واژگان خود را معنا بخشند خواندن قصه براي كودكان اين است كه خواندن آن، نيروي بيان و تكلم كودك را تقويت مي كند و گنجينه لغايت و اطلاعات وي غني تر مي شود. از آن سوي، كودك از طريق قصه اي مناسب با مشكلات و مسائل زندگي آشنا مي شود و مهارت هاياجتماعي بيشتري به دست مي آورد. درضمن نبايد فراموش كرد كه قصه گويي، فاصله ميان قدرت خواندن و قدرت درك كردن را در كودك پر مي كند(رحمان دوست،1381).
تحقیق بررسی تاثیر قصه گویی بر میزان هوش کلامی کودکان,مقاله قصه گویی,تحقیق بررسی قصه گویی بر میزان یادگیری کودکان,پایان نامه هوش کلامی کودکان,پروژه تاثیر قصه گویی,پاورپوینت قصه گویی کودکان,آریافایل
فایل های جدید
یکی از تب ها رو انتخاب بکنید