بررسی هنر آیینی تعزیه

بررسی هنر آیینی تعزیه

بررسی-هنر-آیینی-تعزیه

قسمتی از متن:
بحث و گفتگو درباره خاستگاه تعزيه و زمان پيدايي تعزيه خواني در جامعه ايران، دو موضوع بسيار مهم در تاريخ تعزيه پژوهي بوده است. پژوهشگراني كه در زمينه تعزيه و تعزيه خواني بررسي و تحقيق كرده اند در مورد اصل و منشأ و تاريخ پيدايي تعيه خواني نظرهايي گاه مشابه و گاه متفاوت با يكديگر ارائه داده اند. هيچ يك از تعزيه پژوهان نيز در پژوهش هاي خود در زمينه خاستگاه و پيدايي تعزيه خواني به يك نتيجه و نظر دقيق و قطعي نرسيده اند و همچنان راه جست و جو و تحقيق درباره اين مقوله گشوده مانده است.
در سرزمين هاي كهن جهان، بيشتر نمايش هاي كلاسيك رشته پيوندي با نمايش هاي آييني و ريشه در اسطوره ها، افسانه ها، عقايد و باورها و به طور كلي فرهنگ عامه مردم داشته اند. مثلاً، آيين نيايش و بزرگداشت ديونيسوس ، يا باكوس ، خداي تاكستان ها و باروري و شور و جذبه عارفانه، بن مايه نمايش هاي كلاسيك تراژدي و كمدي يوناني بوده اند. ترائوره  (بي تا: 33) با اشاره به اين موضوع و استناد به عقيده برخي نويسندگان درباره شكل گرفتن تراژدي و كمدي هجو آميز يونان بر اساس آيين هاي سري ديونيسوسي و مراسمي كه به افتخار باكوس برپا مي شده است، مي نويسد: «نمايش هاي آتن، حتي پس از شناخته شدن به عنوان آثار ادبي و جدايي از مذهب،  براي مدتي طولاني بخشي از مراسم جشن و سرور بوده اند».


فهرست:
خاستگاه و زمان پیدایی تعزیه خوانی 
پیوند تعزیه با اسطوره و آیین 
پایگاه تکوین تعزیه خوانی  
پیوند تعزیه با دین و مذهب 
تعزیه، رفتاری آیینی 
تعزیه، تکرار تاریخ در اسطوره 
صورت های ادبی و نمایشی تعزیه 
تعزیه نامه 
تعزیه خوانی 
تعزیه خوانی، یک بازی نمایشی مقدس 
دانلود فایل


بررسی هنر آیینی تعزیه

تحقیق تعزیه,بررسی هنر آیینی تعزیه,تعزیه,مقاله در مورد تعزیه,بررسی هنر تعزیه,تاریخ تعزیه,پیوند تعزیه با اسطوره و آیین,پایگاه تکوین تعزیه خوانی,پیوند تعزیه با دین و مذهب,تعزیه نامه,تعزیه خوانی

هنر و گرافیک

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید