دینا فایل / نظریه های انسان شناسی (از منظر امیل دورکیم)
نظریه های انسان شناسی (از منظر امیل دورکیم)
نظریه های انسان شناسی (از منظر امیل دورکیم)
قسمتی از متن:
اميل دوركيم ـ را به همراه ماكس وبرـ يكي از دو بنيانگذار اصلي تئوري جامعه شناسي نوين ناميدهاند. دوركيم چهارچوب وسيعي براي سيستمهاي اجتماعي ايجاد كرد كه در جامعه شناسي و تعدادي رشتههاي مرتبط با آن به عنوان يك اصل هنوز باقي مانده است، بويژه در انسان شناسي. حتي آنهايي كه اساساً با آن موافق نبودهاند. آن را به عنوان يك نقطه عطفي ميپذيرند. اين چهارچوب تحليل در جريان كار خود دوركيم رشدي اساسي را طي كرد، اما مداوم پيرامون ماهيت سيستم اجتماعي و رابطه آن سيستم با شخصيت فرد تمركز داشت.
تفكر دوركيم غالباً ريشه در تاريخ روشنفكري فرانسه داشت. اگر به گذشته دورتري برگرديم، دكارت [فلسفه دكارتي] و رسو از همه مهمتر بودند و افراد ديگري كه در سالهاي نزديك به او بودهاند و در تفكر دوركيم اهميت بسزائي داشتهاند، سن سيمون و آگوست كنت و استاد وي فوستل دو كولانژ بودند. علاقه دوركيم به روشنفكران معاصر برجسته ديگر كشورها، ويژه آلمان و انگلستان، به طور موثقي ماهيت فرانسوي داشت: راجع به مسائل انسان و جامعه، و اين به معني تحقير كردن اصالت تفكر فرانسوي نيست. اگر بگوييم آن تفكر يك موقعيت ميانجي بين دو جناح اصلي گرايشات متفكر را در بر ميگرفت. يعني تجربه گرايي انگليسي و كاركردگرايي و ايده آليسم آلمان. به عبارتي صريحتر، جامعه شناسي مدرن حاصل تركيب عناصري هستند كه به برجستهترين وجهي در آن دو سنت شكل گرفتهاند و به نظر ميرسد ماهيت ميانجيگرانهاش در زمينه فرانسوياش بوده است كه به دوركيم يك محل بارزي براي ابراز وجود دادند و جايگاه و نفوذ دوركيم به طور مؤثري در اين تركيب كمك كرد.
فهرست مطالب:
دیباچی
زندگی شخصی و حرفهای دورکیم
ریشههای فکری اندیشههای دورکیم
آثار دورکیم
درباره تقسیم کار اجتماعی (۱۸۹۳)
قواعد روش جامعهشناسی (۱۸۹۴)
خودکشی (۱۸۹۷)
اهمیت تاریخی روش شناختی کتاب خودکشی
تربیت و جامعهشناسی
سوسیالیسم (۱۹۲۸)
جامعهشناسی؛ فیزیک رسوم و حقوق (دورکیم و دموکراسی)۱۹۵۰
صور بنیانی حیات دینی (۱۹۱۲)
سالنامه جامعهشناسی (۱۸۹۶)
جامعه و اخلاق
ساختارگرایی دورکیم
تکامل گرایی دورکیم
کارکردگرایی دورکیم
تبیین کارکردی
تحلیل کارکردی و تحلیل تاریخی
- تأثیر تحلیل کارکردی دورکیم بر مکاتب علوم اجتماعی
تأثیر دورکیم بر نظام آموزش همگانی
تاثیر امیل دورکیم بر انسانشناسی
مردم شناسی فرانسه
انسان شناسی دینی
تاثیر دورکیم از طریق دیدگاه اثباتی بر انسان شناسی
انسان شناسی حقوق
دورکیم، مالینوفسکی و رادکیف ـ براون
مطالعه دینی دورکیم
تأثیر رابرتسون اسمیت بر رهیافت مذهبی دورکیم
هدف دورکیم در کتاب صوربنیانی حیات دینی
اهمیت تاریخ در بررسی امر دین
تعریف دین
اعتقادهای دینی
باورهای دینی
جادو و دین
جان پرستی
طبیعت پرستی
انتقاد دورکیم به نظریه طبیعت پرستی
توتم پرستی به عنوان دین بنیانی
کارکرد دین از نظر امیل دورکیم
دین و همبستگی
دین و نظریه اجتماعی دورکیم
دورکیم و دگرگونی دین
دین و نظریه معرفت
مبنای جامعهشناسی معرفت دورکیم
نقد و بررسی نظریه دین دورکیم
کلام آخر
منابع
اميل دوركيم ـ را به همراه ماكس وبرـ يكي از دو بنيانگذار اصلي تئوري جامعه شناسي نوين ناميدهاند. دوركيم چهارچوب وسيعي براي سيستمهاي اجتماعي ايجاد كرد كه در جامعه شناسي و تعدادي رشتههاي مرتبط با آن به عنوان يك اصل هنوز باقي مانده است، بويژه در انسان شناسي. حتي آنهايي كه اساساً با آن موافق نبودهاند. آن را به عنوان يك نقطه عطفي ميپذيرند. اين چهارچوب تحليل در جريان كار خود دوركيم رشدي اساسي را طي كرد، اما مداوم پيرامون ماهيت سيستم اجتماعي و رابطه آن سيستم با شخصيت فرد تمركز داشت.
تفكر دوركيم غالباً ريشه در تاريخ روشنفكري فرانسه داشت. اگر به گذشته دورتري برگرديم، دكارت [فلسفه دكارتي] و رسو از همه مهمتر بودند و افراد ديگري كه در سالهاي نزديك به او بودهاند و در تفكر دوركيم اهميت بسزائي داشتهاند، سن سيمون و آگوست كنت و استاد وي فوستل دو كولانژ بودند. علاقه دوركيم به روشنفكران معاصر برجسته ديگر كشورها، ويژه آلمان و انگلستان، به طور موثقي ماهيت فرانسوي داشت: راجع به مسائل انسان و جامعه، و اين به معني تحقير كردن اصالت تفكر فرانسوي نيست. اگر بگوييم آن تفكر يك موقعيت ميانجي بين دو جناح اصلي گرايشات متفكر را در بر ميگرفت. يعني تجربه گرايي انگليسي و كاركردگرايي و ايده آليسم آلمان. به عبارتي صريحتر، جامعه شناسي مدرن حاصل تركيب عناصري هستند كه به برجستهترين وجهي در آن دو سنت شكل گرفتهاند و به نظر ميرسد ماهيت ميانجيگرانهاش در زمينه فرانسوياش بوده است كه به دوركيم يك محل بارزي براي ابراز وجود دادند و جايگاه و نفوذ دوركيم به طور مؤثري در اين تركيب كمك كرد.
فهرست مطالب:
دیباچی
زندگی شخصی و حرفهای دورکیم
ریشههای فکری اندیشههای دورکیم
آثار دورکیم
درباره تقسیم کار اجتماعی (۱۸۹۳)
قواعد روش جامعهشناسی (۱۸۹۴)
خودکشی (۱۸۹۷)
اهمیت تاریخی روش شناختی کتاب خودکشی
تربیت و جامعهشناسی
سوسیالیسم (۱۹۲۸)
جامعهشناسی؛ فیزیک رسوم و حقوق (دورکیم و دموکراسی)۱۹۵۰
صور بنیانی حیات دینی (۱۹۱۲)
سالنامه جامعهشناسی (۱۸۹۶)
جامعه و اخلاق
ساختارگرایی دورکیم
تکامل گرایی دورکیم
کارکردگرایی دورکیم
تبیین کارکردی
تحلیل کارکردی و تحلیل تاریخی
- تأثیر تحلیل کارکردی دورکیم بر مکاتب علوم اجتماعی
تأثیر دورکیم بر نظام آموزش همگانی
تاثیر امیل دورکیم بر انسانشناسی
مردم شناسی فرانسه
انسان شناسی دینی
تاثیر دورکیم از طریق دیدگاه اثباتی بر انسان شناسی
انسان شناسی حقوق
دورکیم، مالینوفسکی و رادکیف ـ براون
مطالعه دینی دورکیم
تأثیر رابرتسون اسمیت بر رهیافت مذهبی دورکیم
هدف دورکیم در کتاب صوربنیانی حیات دینی
اهمیت تاریخ در بررسی امر دین
تعریف دین
اعتقادهای دینی
باورهای دینی
جادو و دین
جان پرستی
طبیعت پرستی
انتقاد دورکیم به نظریه طبیعت پرستی
توتم پرستی به عنوان دین بنیانی
کارکرد دین از نظر امیل دورکیم
دین و همبستگی
دین و نظریه اجتماعی دورکیم
دورکیم و دگرگونی دین
دین و نظریه معرفت
مبنای جامعهشناسی معرفت دورکیم
نقد و بررسی نظریه دین دورکیم
کلام آخر
منابع
امیل دورکیم,انسان شناسی از نظر امیل دورکیم, دانلود پایان نامه علوم اجتماعی,پایان نامه روانشناسی,تحقیق امیل دورکیم,قواعد روش جامعهشناسی امیل دورکیم,سوسیالیسم ,ساختارگرایی دورکیم,تکامل گرایی دورکیم,کارکردگرایی دورکیم,مردم شناسی فرانسه,انسان
فایل های جدید
یکی از تب ها رو انتخاب بکنید