تحقیق امامت و رهبری از نگاه اميرمؤمنان حضرت علي

تحقیق امامت و رهبری از نگاه اميرمؤمنان حضرت علي

تحقیق-امامت-و-رهبری-از-نگاه-اميرمؤمنان-حضرت-علي

دانلود تحقیق با موضوع امامت و رهبری از نگاه اميرمؤمنان حضرت علي،
در قالب word و در 23 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
مزد رسالتم مودّت و دوستي با نزديكان من است.
...بگو: از شما بر اين رسالت مزدي، جز محبت خويشاوندانم، نمي طلبم... شوري: 33
همة مفسران شيعه و بزرگاني از اهل سنت معتقدند كه منظور از ذوي القُربي نزديكان پيامبر صلي الله عليه و آله است. نكتة قابل توجه اين كه قرآن مجيد در سورة شعراء و در پنج آيه (109 و 127 و 145 و 164 و 180) از قول حضرت نوح و هود و صالح و لوط و شعيب عليهم السلام نقل مي كند كه ما هيچ اجر و پاداشي از شما نمي خواهيم؛ اجر و پاداش ما بر پروردگار عالميان است؛ اما در آية مورد بحث پيامبر گويا اجر و پاداشي براي خود مشخص كرده اند؛ و آن علاقة شديد به خويشاوندان اوست؛ و در آية 57 سورة فرقان مي فرمايد: اجر و پاداش من گزينش راه خدا و حركت در آن مسير است.
از جمع اين آيات مي توان نتيجه گرفت كه پيامبر اسلام نيز، مانند ساير پيامبران الهي، اجر و پاداشي براي شخص خود از مردم نخواسته است؛ بلكه مودت، يعني محبت شديد به ذوي القرباي او، راهي به سوي خدا و لطفي ديگر به امت است؛ و اين مودّت آنان را به منشأ عصمت و ولايت و امامت، كه ذات مقدس احديت است، هداست مي كند.
به امامت سوگند/ نسزد شعر پر از مدح و ثنا/ ريختن پاي امام/ و ندانستن و پي نابردن/ راه كو، چاه كدام؟/ بلكه بايست كه راهش را رفت/ سخنش را بشنفت/ هدف زندگي اش را بايد/ بهر اين مردم گفت.-جواد محدثي.
ولايت پذيري و دوستي اهل بيت به سود شماست
بگو هر مزدي كه از شما خواسته ام [كه دوستي خاندانم باشد] به سود خود شماست. پاداش من جز بر عهدة خدا نيست...
اهل بيت عليهم السلام براي دوستان و محبان حقيقي در دنيا الگوهاي عملي و عيني انسان كامل اند و آنان را از سرگرداني و حيرت در اداي تكليف در عرصه هاي مختلف زندگي نجات مي دهند و به نوعي آنان را به آرامش مي رسانند؛ و دوستي و ولايت آنان در عالم قبر و برزخ و قيامت سودمند است. زمخشري و فخر رازي و قرطبي، سه تن از مفسران طراز اول اهل سنت، در تفاسير خود در ذيل اين آية شريف حديثي از رسول خدا در ذكر آثار و فوايد محبت اهل بيت در بعد از مرگ نقل كرده اند. حديث به اين شرح است: «هركس با محبت آل محمد (ص) بميرد شهيد از دنيا رفته است... بخشوده است، با توبه از دنيا رفته است، مؤمن كامل الايمان از دنيا رفته است، فرشتة مرگ او را بشارت به بهشت مي دهد و نكير و منكر نيز به او بشارت مي دهند، او را با احترام به سوي بهشت مي برند، هم چنان كه عروسي را به خانة داماد مي برند، د قبرِ او دو در به سوي بهشت گشوده مي شود، قبر او را فرشتگانِ رحمت زيارت مي كنند، بر سنت پيامبر و جماعت اسلام از دنيا رفته است؛ و هر كسي بغض و عداوت با آل محمد داشته باشد و از دنيا برود روز قيامت در حالي وارد عرصة محشر مي شود كه بر پيشاني او نوشته شده مأيوس از رحمت خدا و كافر از دنيا مي رود و بوي بهشت را استشمام نخواهد كرد ...



دانلود فایل


تحقیق امامت و رهبری از نگاه اميرمؤمنان حضرت علي

امامت و رهبری از نگاه اميرمؤمنان حضرت علي, تحقیق در مورد امامت و رهبری از نگاه اميرمؤمنان حضرت علي, دانلود تحقیق امامت و رهبری از نگاه اميرمؤمنان حضرت علي, دانلود رایگان تحقیق امامت و رهبری از نگاه اميرمؤمنان حضرت علي, پروژه امامت و رهبری از نگاه,,,

معارف اسلامی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید