تحقیق سيماي اهل بيت در حديقه الحقيقه ديوان سنايي

تحقیق سيماي اهل بيت در حديقه الحقيقه ديوان سنايي

تحقیق-سيماي-اهل-بيت-در-حديقه-الحقيقه-ديوان-سنايي

دانلود تحقیق با موضوع سيماي اهل بيت در حديقه الحقيقه ديوان سنايي،
در قالب word و در 31 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
چكيده:
دوستي با اهل بيت پيامبر اكرم (ص) يكي از موضوعات بسيار مهمي است كه فكر و ذهن اغلب شعرا و نويسندگان را به خود مشغول كرده و اين مودت و دوستي در آثار آنها نمود خاصي پيدا كرده است.
به نظر مي رسد كه اغلب شعرا و نويسندگان به حديث معروف ثقلين و آيه تطهير توجه خاص داشته و اين حديث و آيه را سرلوحه آثار خود قرار داده داده اند و نتايج اين توجه در آثار آنها به خوبي نمايان است.
بسياري از شعراي فارسي زبان بر اهميت توجه به قرآن و عترت پيامبر واقف و آشنا بوده اند و بدين دليل است كه در آثار آنها اشاره هاي فراواني به آيات قرآن و عترت پيامبر (ص) شده است.
سنايي نيز از شاعراني است كه از اين قضيه مستثنا نبوده است و در آثار او به ويژه حديقه الحقيقه و ديوان اشعار مدح و ستايش پيامبر اسلام و اهل بيت آن حضرت به طور چشمگيري ديده مي شود. در آثار وي ارادت خاص و صادقانه او به اهل بيت پيامبر كاملاً آشكار و نمايان است و در جاي جاي اين دو اثر برتري و سروري اهل بيت را به تصوير مي كشد، و دوستي با اهل بيت را راه نجات و سعادت خواهي مي داند .
حديث ثقلين: قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم:
اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي اهل بيتي فانهما لن يفتد فاحتي يردا علي الحوض
پيامبر خدا كه درود خدا بر او و خانواده اش باد فرمود: من در ميان شما دو چيز سنگين و گرانبها كه كتاب خدا و عترت من كه همان خانواده من هستند باقي مي گذارم، اين دو هيچ گاه از هم جدا نمي شوند تا اينكه در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.
با توجه به مضمون حديث شريف ثقلين روشن مي شود كه هدايت وابسته به تمسك به قرآن و عترت است. نه قرآن تنها و نه عترت تنها، زيرا شناخت كامل و حقيقي قرآن فقط براي عترت ميسر بوده و تنها عترت مي توانند به كمك عظمت خداداديش به حقايق قرآن كما هو حقه برسد و آن را در اختيار تشنگان عترت قرار دهد كه انما يعرف القرآن من خو طب به .
آيه تطهير: ... اطعن الله و رسوله انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيراً (سوره احزاب، آيه33).
و اينكه خدا و رسولش را اطاعت كنيد، خداوند فقط مي خواهد پليدي و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد ...



دانلود فایل


تحقیق سيماي اهل بيت در حديقه الحقيقه ديوان سنايي

سيماي اهل بيت در حديقه الحقيقه ديوان سنايي, تحقیق در مورد سيماي اهل بيت در حديقه الحقيقه ديوان سنايي, دانلود تحقیق سيماي اهل بيت در حديقه الحقيقه ديوان سنايي, دانلود رایگان تحقیق سيماي اهل بيت در حديقه الحقيقه ديوان سنايي, پروژه سيماي اهل بيت در ,,,

معارف اسلامی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید