تحقیق نماز

تحقیق نماز

تحقیق-نماز

دانلود تحقیق با موضوع نماز،
در قالب word و در 54 صفحه، قابل ویرایش شامل:


فهرست مطالب

مقدمه
نقش نماز در شخصيت جوانان
روح و حقيقت نماز
اهميت دوران جواني
انعطاف پذيري روحيه جوانان
نيازهاي غريزي و فطري جوانان و پاسخ آن
نقش نماز و تعاليم ديني در شخصيت جوانان
ياد و ذكر خدا مايه آرامش دلها
نماز بارزترين مصداق ذكر خدا
آيا نماز انسان را از زشتي باز ميدارد؟
آفات و موانع آثار نماز
الف ـ اكتفا به صورت و ظاهر نماز
ب ـ عدم اخلاص و حضور قلب
ب ـ عدم اخلاص و حضور قلب
ج ـ استخفاف و سبك شمردن نماز
د ـ عدم مداومت در نماز

بخشی از متن تحقیق:
مقدّمه
بر همه جوانان معزّز و مكرّم، معرفت به اين نكته لازم است كه در دين مبين اسلام، نماز لبيك همه ذاكران، عمل آزادگان، طواف عارفان، ميقات كعبه عاشقان، سعي وصفاي پاكدلان، پرواز بيدار دلان مقصد سالكان، داروي دلهاي مجروح، شفاي قلبهاي محزون و تسكين دلهاي مفتون است. نماز كمال عابدان و معراج عالمان، معبد عاشقان و گل خوشبوي بوستان قلب پاك جوانان است.
جوان چون واجد قلب پاك و فاقد و فارغ از هرگونه ارزشهاي ناپاك است ميتواند با نماز، پلّههاي كمال را طي كند و به قلّه جمال باريابد. با برپايي نماز به مقام سروري و سيادت راه يابد و دعاي اللهم اجعلني للمتقين اماماً (خدايا مرا پيشواي پرهيزكاران قرارده) را ورد كلام خود سازد.
چون كه هيچ عملي مثل نماز بيني شيطان را به خاك مذلّت نمي سايد و توجهات الهي را نصيب انسان نميسازد و هيچ بندهاي جز از طريق نماز به مقام قرب نميرسد. بسيار زيبا فرمودهاند آن رهبر فرزانه كه: «مبتديترين
انسانها رابطه خود را با خدا به وسيله نماز آغاز ميكنند. برجستهترين اولياء خدا نيز بهشت خلوت اُنس خود با محبوب را در نماز ميجويد. اين گنجينه ذكر و راز را هرگز پاياني نيست و هر كه با آن بيشتر آشنا شود جلوه و درخشش بيشتري در آن مييابد».
پس بيائيم همّت نمائيم كه با تمسك به نماز به مقام قرب، راه يابيم و جواني خويش را با سيره مردان الهي گره زنيم تا شايد در جهان جاوداني در منزلگه صادقان و صالحان منزل گزينيم كه طوبي لهم و حسن مآب.
براي جوانان عزيز بايد مسلّم باشد كه هر چه در بهار جواني كاشتند در پائيز پيري درو خواهند نمود و به سنين بعد از جواني عبادت را موكول نمودن از وسوسههاي شيطاني است.
جوانا ره طاعت امروز گير***كه فردا جواني نيايد ز پير

نقش نماز در شخصيت جوانان
براي پرداختن به اين موضوع كه نماز در ساختار شخصيت جوان، موجد چه آثاري بوده و نقش و تأثير آن تا چه حدي است به نظر ميرسد كه تبيين و توضيح چند مطلب در اين باب لازم و ضروري باشد. نخست حقيقت و روح نماز است و ديگري اهميت دوران نوجواني و جواني و نيز روحيه انفعالي و تأثير پذيري اين نسل (نسل جوان) در مقابل عوامل خارجي است.
به نظر ميرسد تا وقتي كه مطالب و مسائل مزبور روشن نشود و جايگاه خود را پيدا نكنند فوايد و آثار اين امر عبادي يعني نماز در زندگي جوانان در پردهاي از ابهام خواهد ماند و قطعاً موضوع مورد بحث، موضع و جايگاه حقيقي خود را پيدا نكند. لذا به همين خاطر ابتدا به مطالب مزبور پرداخته، سپس ارتباط نماز با تعديل و تكامل شخصيتي و ايفاي نقش آن در زندگي فردي و اجتماعي جوانان را بيان خواهيم كرد.
روح و حقيقت نماز
نماز لفظ و واژهاي است كه در متون ديني ما بعنوان «صلاة» از آن ياد شده و داراي معاني متعدّدي بوده كه يكي از آن معاني، همين عمل مخصوصي است كه به نام «نماز» در دين اسلام تشريع شده است. اين لفظ در برخي از آيات به معناي سلام و تحيت آمده است آنجا كه خداوند در قرآن ميفرمايند:
إنَّ الله وملائكته يصلّون علي النّبي يا ايّها الذين آمنوا صلّوا عليه وسلّموا تسليماً.
«همانا خداوند و فرشتگان بر پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) درود مي فرستند شما هم اي اهل ايمان بر او صلوات و درود بفرستيد و با تعظيم بر او سلام گوئيد»(1).
و در آيه ديگر با اشاره به همين معني ميفرمايند: هو الذي يصلي عليكم وملائكته «اوست خدايي كه هم او و هم فرشتگانش بر شما تحيت و رحمت ميفرستند»(2).
وبه معناي دعا هم در برخي از آيات آمده است. آنجا كه به پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم)دستور گرفتن زكات داده ميشود خداوند مي فرمايد بعد از گرفتن زكات براي آنها و در حقشان دعا كن. خذ من اموالهم صدقة تطهّرهم وتزكيهم بها وصلّ عليهم إنّ صلواتك سكن لهم ...




دانلود فایل


تحقیق نماز

نماز, تحقیق در مورد نماز, دانلود تحقیق نماز, دانلود رایگان تحقیق نماز, پروژه نماز, کار تحقیقی نماز, مقاله نماز, تحقیق معارف اسلامی در مورد نماز, پاورپوینت در مورد نماز, پایان نامه معارف اسلامی در مورد نماز, تحقیق معارف آماده در مورد نماز

معارف اسلامی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید