تحقیق نخست ايمان آورنده به پیامبر از كتاب فضائل امام علي (ع)

تحقیق نخست ايمان آورنده به پیامبر از كتاب فضائل امام علي (ع)

تحقیق-نخست-ايمان-آورنده-به-پیامبر-از-كتاب-فضائل-امام-علي-(ع)

دانلود تحقیق با موضوع نخست ايمان آورنده به پیامبر از كتاب فضائل امام علي (ع)،
در قالب word و در 51 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
از مطالبي كه دلالت بر ولايت بلافصل علي (ع) دارد و نيز بيانگر يكي ديگر از فضايل ايشان مي باشد داستان يوم الدار است كه در اولين روز دعوت علي پيامبر(ص) صورت گرفته است و در همان نخستين روز علي (ع) حمايت خود را از پيامبر (ص) اعلام كرده و پيامبر نيز در همان اولين روز علي (ع) را به عنوان برادر و وصي و جانشين خود معرفي كرده است.
طبري در تاريخ خود از امير المومين علي (ع) در تفسير آيه ”و انذر معيشرتك الاقربين“ نقل كرده كه چون آيه فوق نازل شد پيامبر برخاست و فرمود : خدا فرمان داده كه نزديكان خود را بيم دهم و سختت دلگيرم مي دانم وقتي سخن آغاز كنم با من بدي مي كنند، خاموش ماندم تا جبرئلي بيامد و گفت : ” از معتمد! اگر آنچه را فرمان داده ام انجام ندهي عذابت مي كنم“ اينك طعامي آماده و ظرفي پر از شير كن و فرندان عبدالمطلب را دعوت نما كه با آنها سخن گويم و فرماني را كه دارم برسانم.علي (ع) گفت: آنچه پيامبر فرموده بود انجام داده ام و خويشان را كه در حدود چهل نفر بودند دعوت نمودم و عموهاي وي ، ابوطالب و حمزه و اوبولهب و عباس در ميان آنها بودند چون حاضر شدند پيامبر فرمود: تا طعامي را كه آماده كرده بودم بياورم و چون طعام را آوردم رسول خدا(ع) قطعه گوشتي برداشت و آن را تكه تكه كرد و در اطراف ظرف گذاشت و فرمود : به نام خداي آغاز كنيد ، ميهمانان غذار را خوردن و همگي سير شدند سپس پيامبر فرمود: همه ميهمانان را نوشيدني بده .ميهمانان متفرق شدند و پيامبر (ص) با آنها سخن نگفت .‌روز ديگر پيامبر به من فرمود : به همان گونه ميهماني ديگري ترتيب بده فرمان او را اچرا كردم.پس از صرف غذا رسول خدا شروع به سخن كرد و فرمود: اي فرزندان عبدالمطلب به خدا هيچكس از مردم عرب چيزي بهتر از آنچه من آورده ام براي قوم خويش نياورده است من براي شما خير دنيا و آخرت را آورده ام و خداي تعالي مرا فرمان داده كه شما را به سوي او خوانم، كدامتان مرا در اين كار ياري مي كنيد كه برادر و وصي و جانشين من باشيد؟ قوم خاموش ماندند و من ه از همه خردسالتر بودم گفتم : از پيامبر خدا من پشتيبان تو خواهم بود و او گردن مرا بگرفت و فرمود: اين برادر و وصي و جانيشن من است ، مطيع او باشيد.
ميهمانان برخاستند و به ابوطالب گفتند: به تو گفت كه از پسرت اطاعت كني.اين داستان را ” فرات بن ابراهيم“ نيز در تفسير خود در ذيل آيه مورد بحث آورده است.ضمنا روايات بسيار زياد ديگري از پيامبر و نيز از خود علي (ع) و صحابه ديگر كه مضمون آنها پيشگام بودن علي (ع) در ايمان آورده به رسول خدا(ع) مي باشد وارده شده است كه نقل آنها موجب تاليف كتابي جداگانه خواهد شده و كتبي حديث و تاريخ مملو از آنهاست.
ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه از ابي رافع روايت كرده كه مي گويد: من ربذه رفتم تا ابوذر را ديدار كنم چون خواست از نزد او بروم رو به من كرده و جمعي نيز با من بودند گفت: در آينده نزديك فتنه و آزمايشي پديد مي آيد. پس تقوا پيشه كنيد و در آن زمان علي بن ابي طالب را رها نكنيد و از وي پيروي نماييد كه من از رسول خدا(ع) شنيدم كه به علي (ع) مي فرمود “ انت من آمن بي، اول من يصا فتحي يوم القيامه دامت الصديق الكبر و انت الفاروق اللذي يفرق بين الحق و الباطل و انت يعوب المومنين و المال يعوب الكافرين و انت اخي و وزيري و خير من اترك بعدي تعضي ديني و تچزي موعوي“ كه از اين امت و در روايات مسلمان است كه مي گويد:“ اول هذا الامه و روا علي نبيعتا الحومن الها اسلاما” علي بن ابي طالب نخستين كسي كه از اين امت در كنار حومن بر پيامبر در آيد نخستن كسي است كه اسلام آورده و او علي بن ابي طالب است بود.
ابن هشام از ابن اسحاق آورده است: ” نخستين مردي كه به رسول خدا گرويد و او را بدانچه كه از جانب خدا آورده بود گواهي داد علي بن ابي طالب بود. در آن وقت 10 سال از عمر وي مي گذشت و از جمله نعمتهاي خدا بر علي آن بود كه پيش از اسلام در كنا رسول خدا به سر مي برد.
علامه اميني (ع) در كتاب شريف “الغدير” عقيده بيش از پنجاه نفر از صحابه و تابعين مانند انس بن مالك، بريده اسلمي، زيد بن ارقم عبدلله بن عباس ، سلمان فارسي، ابوذر، مقداد، جناب بن ارت حذيفه، عمربن خطاب،و... را از روي كتب بزرگان اهل سنت نقل كرده و بيش از هفتاد حديث آورده است كه همگي گفته اند كه علي بن ابي طالب نخستن مسلمان و مومن به رسول خدا بود. زيد بن ارقم مي گويد: ” اول من اسلم مع رسول الله علي بن ابي طالب“ يعني نخستين كسي كه با پيامبر خدا اسلام را پذيرفت علي بن ابي طالب بود در كتاب ” احقاق الحق“ نيز به صورت پراكنده بيش از اين روايت شده است. علاوه بر همه آنچه گفتيم فرمايش امير مومنان(ع) خود برترين شاهد بر اين گفتار است آنجا كه در نهج ابلاغه مي فرمايد: ” هر سال در مرا خلوت مي گزيد من او را ديدم و جز من كسي وي را نمي ديد. حضرت علي گفت من سومين آنان بودم كه روشنايي وحي و پيامبري ار مي ديدم و بوي نبوت را مي شنودم و در خطبه ديگر همان كتاب شريف مي فرمايد: ” هيچ كس پيش از من به پذيرفتن دعوت حق نشتافت و چون من صله حرم و افزودن در بخشش و كرم نيافت ...



دانلود فایل


تحقیق نخست ايمان آورنده به پیامبر از كتاب فضائل امام علي (ع)

نخست ايمان آورنده به پیامبر, تحقیق در مورد نخست ايمان آورنده به پیامبر, دانلود تحقیق نخست ايمان آورنده به پیامبر, دانلود رایگان تحقیق نخست ايمان آورنده به پیامبر, پروژه نخست ايمان آورنده به پیامبر, مقاله نخست ايمان آورنده به پیامبر, تحقیق معارف,,,

معارف اسلامی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید