تحقیق کلنل محمدتقی خان پسیان و کودتای ۱۲۹۹

تحقیق کلنل محمدتقی خان پسیان و کودتای ۱۲۹۹

تحقیق-کلنل-محمدتقی-خان-پسیان-و-کودتای-۱۲۹۹

دانلود تحقیق با موضوع کلنل محمدتقی خان پسیان و کودتای ۱۲۹۹،
در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
 کلنل محمدتقی خان پسیان و کودتای ۱۲۹۹
پس از كودتای سوم اسفند 1299خ و روی كار آمدن دولت سیدضیاءالدین طباطبائی، كلنل محمدتقی خان پسیان طبق دستور رئیس دولت اقدام به دستگیری قوام‌السلطنه كرد (13 فروردین 1300خ) و او را تحت الحفظ به تهران فرستاد اما پس از مدتی سید ضیاءالدین متواری شد و قوام‌السلطنه خود به نخست‌وزیری رسید و كشمكش میان كلنل و قوام شروع شد. قوام‌السلطنه، نجدالسلطنه را به حكومت خراسان گمارد اما كلنل كه از حكومت قوام‌السلطنه بیمناك شده بود به فكر طغیان افتاد و مصمم گردید كه خود زمام امور خراسان را در دست بگیرد. بدین نیت هنوز چند روزی از كفالت نجدالسلطنه نگذشته بود كه بدون بهانه و بی مقدمه شخص نامبرده را توقیف كرده، اداره حكومتی را خود در دست گرفت و جمعی از ارباب نفوذ شهر كه مخل امنیت می‌شمرد توقیف و تبعید نمود.
در مرداد 1300خ دولت بار دیگر صمصام‌السلطنه بختیاری را به حكومت خراسان منصوب كرد و صمصام‌السلطنه نیز برای دلجویی یا فریب كلنل محمدتقی خان پسیان با آگاهی از محبوبیت و نفوذ او در خراسان او را طی حكمی به كفالت ایالت خراسان منصوب نمود و با او مدارا نمود.
اما در اواخر مرداد 1300خ قوام‌السلطنه با كلنل علناً مخالفت كرد و بدو پیشنهاد نمود تحت شرایط زیر كشور ترك كند :
1. كلنل حقوق دو ساله خود را برداشته به اروپا مسافرت كند. 2. محاسبات را ظرف 15 روز بسته و امور ایالت را به تولیت آستانه واگذار نماید. 3. به كلیه افسران ژاندارم و اهالی محل دولت تأمین دهد. 4. از طرف دولت به قوای ایلیات توصیه خواهد شد كه با كلنل مدارا كرده او را به سرحد برسانند.
اما كلنل این پیشنهاد را نپذیرفت و قوام طی تلگرافهایی برای حاكمان و خوانین منطقه كلنل را یاغی و متمرد خواند و دستور شورش برعلیه او را صادر كرد. بدین ترتیب سردار معزز والی بجنورد، شجاع‌الملك رئیس ایل هزاره، شوكت‌السلطنه و سید حیدر رؤسای طوایف سریری و سالار خان بلوچ جهت جنگ با كلنل بسیج شدند ...


دانلود فایل


تحقیق کلنل محمدتقی خان پسیان و کودتای ۱۲۹۹

کلنل محمدتقی خان, تحقیق در مورد کلنل محمدتقی خان, دانلود تحقیق کلنل محمدتقی خان, دانلود رایگان تحقیق کلنل محمدتقی خان, پروژه کلنل محمدتقی خان, مقاله کلنل محمدتقی خان, مقاله در مورد کلنل محمدتقی خان, پروژه در مورد کلنل محمدتقی خان, پایان نامه ,,,

تاریخ

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید