تحقیق فراگیربودن مسئله شر

تحقیق فراگیربودن مسئله شر

تحقیق-فراگیربودن-مسئله-شر

دانلود تحقیق با موضوع فراگیربودن مسئله شر،
در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:

اشاره:
فراگیربودن مسئله شر در دین­های ایران باستان نشان­دهنده­ی این است که در مسالک و مذاهب و نحله­های وابسته به ایران باستان، زردشتی، مهرپرستی، مانویت و زروانی و گنوسی بن­مایه­ی اعتقادی مشترکی وجود داشته است. در ترجمه­ی حاضر، مسئله­ی ثنویت در دین زردشتی با مقایسه بین صفات شر و خیر که هر دو با بسامد بسیار گسترده­ای در زبان­های اوستایی، فارسی باستان و پهلوی به کار رفته بررسی شده است. راه حلی کلی دین زردشتی برای مسئله شر این است که دو مینوی شر و خیر از ازل و بیرون از این جهان وجود داشته است؛ نیروی شر به سبب گزینش نادرست، شر گردید و خیر به دلیل گزینش درست، خیر شد.
قدرت خیر و شر در جهان غیرمادی مساوی است؛ اما در جهان مادی، شر می­تواند خود را وارد گیتی کند و آن را آلوده و آشفته گرداند. در مقابل، نیروهای خیر عامل شکوفایی و حامی زندگی، و در پی عقیم­کردن عمل نیروهای شر در جهان مادی است.
در دین زردشتی نیروهای مضر تنها به نیروهای اهریمنی اختصاص ندارد، بلکه در آفرینش اهوره­مزدا نیز موجودات پلیدی مانند خرفَستران وجود دارد. دنیای شر شامل دیوان و انگره­مینو است که در تاریکی زندگی می­کند. نویسنده در پایان به این نتیجه می­رسد که شر در مظاهر مختلف خود تقریباً مشغله ذهنی دائمی در کیش زردشتی، و نیرویی غیرمادی فراتر از خلقت در آیین­های رمزآمیز مهرپرستی بوده و بالطبع تأثیرات خویش را در آیین زروانی گذاشته است.
 در دین زردشتی، که بسیار ثنوی است، بر ضرورت شر تأکید شده و تصادفی نیست که اهریمن یکی از نمونه­های اصلی نیروی دشمن است. شر در دنیای دینی ایران باستان، یک حقیقت و یک حالت وجود است و این امر نه تنها در آیین به اصطلاح زردشتی راست کیش یا سنتی، که در آیین­های زروانی و دیگر مذاهب رازآمیز و گرایش‌های گنوسی مخربوط بدان، به ویژه مهرپرستی و مانویت نیز هویدا است. بنابراین، مسئله شر امری فراگیر بوده و راه­ِحل­های آن هم شکل­های مختلف به خود گرفته؛ یعنی به اندازه­ی تصوراتی که از این مفهوم در تاریخ ایران باستان وجود داشته، راه­حل­هایی هم پدید آمده است. قدیمی­ترین راه­حل­ها گویا به زردشت متعلق بود که مبنای تمام تفاسیر بعدی شد. اساسی­ترین و بارزترین ویژگی اندیشه زردشت، برداشت خاص او از ثنویت بود که در آن، شر امری فراگیر بود. در هفده فصل یسنا که پنج­گاهان را تشکیل می­دهد، دائماً به شر اشاره می­شود و نیز به این­که باید با آن جنگید و آن را نابود کرد. زبان گاهانی به ویژه برای بیان مظاهر گوناگون اخلاقی، جسمانی و آیینی شر غنی است. صفت اَکَ به معنای بد بیشتر در مقابل وُهو به معنای نیک و گاهی در یک معنی مطلق به کار می­رود (مثلاً یسنای 30، بند 3 وَهیواَکِم چَ «بهترین و بدترین». وَهیه  «بهتر» که شکل تفضیلی وهو است، هر چند که نمی­توان استفاده از این صفت را به جای اسمی که در جمله مستتر است نادیده گرفت؛ (رجوع کنید، کلنز، 1987 و صفحه 258 نسخه 6؛ کلنز و پیرار، ا، صفحه 27 که نتیجه­گیری­های آن البته قانع­کننده نیست)....



دانلود فایل


تحقیق فراگیربودن مسئله شر

فراگیربودن مسئله شر, تحقیق در مورد فراگیربودن مسئله شر, دانلود تحقیق فراگیربودن مسئله شر, دانلود رایگان تحقیق فراگیربودن مسئله شر, پروژه فراگیربودن مسئله شر, مقاله فراگیربودن مسئله شر, مقاله در مورد فراگیربودن مسئله شر, پروژه در مورد فراگیربود,,,

تاریخ

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید