پرسشنامه تمايلات غرق شدن (ITQ)

پرسشنامه تمايلات غرق شدن (ITQ)

پرسشنامه-تمايلات-غرق-شدن-(itq)

دانلود پرسشنامه تمايلات غرق شدن (ITQ)،
در قالب word و در 8 صفحه، قابل ویرایش.
تعداد سوالات پرسشنامه : 17

قسمتی از توضیحات این پرسشنامه :
پرسشنامه تمايلات غرق شدن (ITQ) توسط ويتمر و سينگر (1998)  ارائه شد و به بررسي توانايي فرد در درگيرشدن و مشاركت در تجارب روزانه مي¬پردازد و به فناوري نيز بستگي ندارد (مانيا و چالمرز، 2001). ITQ از سه خرده مقياس تشكيل شده است:
بازي: در گويه هاي مقياس بازي ITQ از آزمودنيها پرسيده مي¬شود تا چه حد به بازيهاي رايانه¬اي مي-پردازند و تا چه حد در اين بازيها غرق مي¬شوند و احساس مي¬كنند در بازي هستند. البته لارني و همكاران (2005) معتقدند فقط گويه آخر مقياس بازي مربوط به تمايلات غرق شدگي است و مي¬توان آن را شاخص مشاركت در بازي تلقي كرد.
فوكوس: منظور از فوكوس، آماده باش ذهني  و توانايي تمركز روي فعاليتهاي لذت بخش و جلوگيري از عوامل حواس پرت كننده است. به نظر مي¬رسد فوكوس زمينه ساز عامل بعدي يعني مشاركت باشد.
مشاركت: مشاركت مربوط به آمادگي براي درگير شدن و مشاركت انفعالي در برخي فعاليتهاست. مشاركت حاصل تمركز انرژي و توجه روي يك محرك، فعاليت يا رويداد است. ميزان مشاركت به اهميت يا معناي آن محرك، فعاليت يا رويداد بستگي دارد. اگر كاربر مشكلات شخصي داشته باشد، بيمار باشد، از نظر فيزيكي راحت نباشد يا به محركهاي خارج از محيط مجازي توجه كند، مشاركت كمتري در محيط مجازي خواهد داشت. در آزمونهاي متعددي كه به بررسي احساس حضور پرداخته¬اند، عامل 'مشاركت' با همين عنوان يا عنوانهاي مشابه خود را نشان داده است، مثلا عامل مشاركت / مهار آزمون PQ، عامل درگير شدن در آزمون  ITC-SOPI، عامل تخصيص توجه  در آزمون MEC-SPQ  و عامل درگير شدن در آزمون     TPI. البته در MEC-SPQ عاملي به نام 'مشاركت شناختي' نيز وجود دارد.
ظاهراً تمايلات غرق شدن (مانند فوكوس و مشاركت)، انعكاسي از صفات و آمادگيهاي شخصيت هستند. لارني و همكاران (2004) دريافتند خرده مقياسهاي فوكوس و مشاركت همبستگي مثبتي با برون گرايي و  گذار از خود  دارند. يعني برون گرايي و نوعي از خودفراموشي  ظاهراً با توانايي فوكوس توجه به محرك ميانجي ساخته و با درگير شدن با محيط مجازي رابطه دارد. مثلاً افراد مضطرب مي¬توانند سريعتر منابع توجهي خود را به سوي محركهاي تهديد كننده منحرف كنند و فكر خود را با آنها درگير كنند و در اين خرده مقياسها نمره بالاتري مي¬آورند. به نظر كلونينگر  و همكاران (1993) گذار از خود عبارت است از همانند شدن   با هر چيزي كه بخشي از يك كل منسجم  تلقي مي¬شود. گذار از خود مستلزم پذيرش، همانند شدن يا اتحاد معنوي با طبيعت يا منبع آن است. گذار از خود چند جنبه يا مرحله دارد: خود فراموشي، همانند شدن با غير خود  و پذيرش معنوي . منطقي است كه بپذيريم گذار از خود، بويژه خودفراموشي، با حضور همبستگي مثبتي داشته باشد.  ظاهراً خودفراموشي و همانندشدن با غير خود تعيين كننده هاي مهمي در احساس حضور هستند (لارني   و همكاران، 2004 ، پناهی شهری ، 1388).
در نخستين بررسي ويتمر و سينگر (1998) همساني دروني ITQ  75/0 بود. گويه¬هايي كه موجب كاهش اين ضريب شده بودند حذف شدند و همساني دروني 18 گويه باقي مانده 81/0 شد (132n=). لارني و همكاران (2004) همساني دروني سه مقياس فوكوس، مشاركت و بازيهاي ITQ   را به ترتيب 80/0، 77/0 و 78/0 گزارش كرده¬اند. همساني دروني سه عامل نسخه اصليITQ    در بررسي ويتمر و سينگر (1998)  كمتر از 7/0 بوده است. گلديز  و همكاران (2006) با حذف و اضافه برخي گويه ها به عواملي رسيدند كه 'تمايلات رواني-حركتي  ' مشاركت شناختي  و مشاركت ادراكي  نام گرفتند. همساني دروني همه اين خرده مقياسها بالاي 70/0 گزارش شده است. در بررسي لارني و همكاران (2005)  همساني دروني فوكوس پايين (50/0) اما همساني دروني مشاركت قابل قبول (80/0) بوده است. (همان منبع)
به نظر ويرث  و همكاران (2007) مشاركت به معناي پذيرش بي قيد و شرط  اطلاعاتي است كه از محيط ميانجي ساخته آمده است و ارتباط زيادي با انگيزه¬هاي فرد دارد. مشاركت موجب جلب توجه به سوي محيط رسانه¬اي و بررسي محركهاي موجود در آن به منظور معنايابي آنها مي¬شود. مشاركت وابسته به محتواي رسانه است و به نظر مي¬رسد ارتباط اندكي با حضور در مكان داشته باشد. گرچه مشاركت براي رسيدن به احساس حضور الزامي نيست، از آنجا كه فردي كه در كاري مشاركت دارد، با انگيزه است، اين انگيزه حضور را تسهيل مي¬كند. ضمناً چنين فردي بيشتر منابع شناختي خود را صرف پردازش محيط
رسانه¬اي مي¬كند و به اين ترتيب منابع كمتري براي پردازش محركهاي رقيب باقي مي¬ماند.(همان منبع)
شیوه نمره گذاری
این آزمون 17 گویه دارد دامنه نمره هر گويه از 1 تا 7 است و مجموع نمره 17 گويه اين آزمون نمره كل آزمودني است كه در دامنه اي بين 7 تا 119 قرار مي گيرد.
روايي و اعتبار ITQ
براي بررسي روايي سازه ITQ، از روش تحليل عاملي استفاده شد. به اين منظور، پاسخهاي 437 آزمودني (همه آزمودنيهاي پژوهش) با روش تحليل مؤلفه هاي اصلي مورد بررسي قرار گرفت.
شاخص kmo  به ميزان 80/0 و آزمون كرويت بارتلت ( 1893،  0001/0 p<) نشان داد انسجام دروني داده¬ها به منظور تحليل عاملي براي تحليل گويه¬ها كافي است. منحني حاصل از آزمون اسكري نشان داد شيب منحني در نقطه¬اي مسطح مي¬شود كه استخراج 5 عامل بهترين ساختار عاملي اين آزمون خواهد بود. مقدار ويژه اين 5 عامل بالاتر از يك بود كه به ترتيب 27، 10، 9، 8 و 6 (در مجموع 60) درصد واريانس مشترك را تبيين مي¬كنند. ( همان منبع )


تعدادی از سوالات این پرسشنامه :
1- آيا براحتي  غرق در تماشاي  فيلم يا نمايشهاي تلويزيوني مي شويد؟   
2- آيا تاكنون آنقدر غرق در يك برنامه تلويزيوني يا كتاب شده ايد كه اطرافيان بسختي توانسته اند توجه شما را به خود جلب كنند؟   
3- در حال حاضراز نظر ذهني تا چه حد هشيار هستيد؟
4- آيا آنقدر غرق در تماشاي يك فيلم شده ايد كه نفهميد اطرافتان چه مي گذرد؟
5- وقتي داستاني مي خوانيد تا چه حد خود را مثل شخصيتهاي داستان احساس مي كنيد؟

و . . .
دانلود فایل


پرسشنامه تمايلات غرق شدن (ITQ)

تمايلات غرق شدن (ITQ), دانلود پرسشنامه تمايلات غرق شدن (ITQ), پرسشنامه آماده تمايلات غرق شدن (ITQ), پرسشنامه در مورد تمايلات غرق شدن (ITQ), سوالات پرسشنامه تمايلات غرق شدن (ITQ), طراحی پرسشنامه تمايلات غرق شدن (ITQ), تحلیل و تفسیر پرسشنامه تمايلات غر,,,

پرسش نامه

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
آئین نامه و استاندارد
طراحی وب و برنامه نویسی وب
برنامه نویسی ، سورس ، پروژه
فیلم نامه نویسی
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید