پاورپوینت علل جوانه بذر

پاورپوینت علل جوانه بذر

پاورپوینت-علل-جوانه-بذر

دانلود پاورپوینت با موضوع علل جوانه بذر،
درقالب ppt و در 31 اسلاید، قابل ویرایش.


بخشی از متن پاورپوینت:
علل جوانه بذر
نیازمندی های جوانه زنی
1- رسیدگی بذر
بذرهای اکثر گونه ها قادرند مدت ها قبل از  رسیدگی فیزیولوژیک جوانه بزنند. در سایر موارد حداکثر جوانه زنی بذرها در شرایطی قابل حصول است که در جریان رسیدگی، بذرها در شرایطی قرار گیرند که به آهستگی رطوبت خود را از دست بدهند این بذرها برای جوانه زنی به آنزیم هایی نظیر مالات سنتاز و ایزوسیترات لیاز نیاز دارند که در خلال فرآیند رسیدگی آهسته تولید می شوند.
2- عوامل محیطی
ـــ آب: آب یک نیاز پایه برای جوانه زنی است. آب جهت فعالیت آنزیم ها، تجزیه، انتقال و استفاده از مواد ذخیره ای لازم است. بذرهای در حالت استراحت، رطوبت کمی داشته و فعالیت متابولیکی نسبتا کمی دارند. در این حالت بذرها درحالت سکون هستند. بنابراین بذرهای در حال سکون قادرند حداقل سطح فعالیت متابولیکی را حفظ کنند که تضمین کننده بقای طولانی مدت آنها در خاک و در جریان انبارداری می باشد.
ـــ هوا (اکسیژن و دی اکسیدکربن): هوا ترکیبی از 20درصد اکسیژن و0/03 درصد دی اکسید کربن و حدود 80 درصد نیتروژن است. غلظت دی اکسید کربن بالاتر از 03/0 درصد جوانه زنی را به تاخیر می اندازد و این در حالی است که گاز نیتروژن هیچ تاثیری ندارد. میزان تنفس در طی جوانه زنی به سرعت افزایش می یابد و از آنجا که تنفس ضرورتا یک فرآیند اکسیداسیون می باشد، بنابراین بایستی اکسیژن کافی مهیا باشند. در صورتی که غلظت اکسیژن به پایین تر از میزان موجود در هوا کاهش یابد ، جوانه زنی اکثر بذرها کاهش می یابد.
ـــ دما:
اثرات دما بر جوانه زنی را می توان بر اساس دماهای کاردینال یعنی دماهای حداقل، مطلوب و حداکثری که فرآیند جوانه زنی در آن رخ می دهد بیان کرد.تعیین دمای پایه (حداقل)دشوار است به این علت که جوانه زنی در این دما درحال انجام باشد اما سرعت آن به حدی پایین است که جوانه زنی کمی قبل ازتکمیل فرایند جوانه زنی منظور میشود.دمای مطلوب در آن بیشترین درصد جوانه زنی در کوتاه ترین زمان انجام میشود.دمای حداکثردر آن دما ماهیت پروتئین های ضروری برای جوانه زنی تغییر میکند.واکنش به دما به عواملی نظیر گونه ،رقم ،ناحیه رشد،کیفیت بذرومدت زمان گذشته از مرحله برداشت بستگی دارد.بعنوان یک قاعده کلی ،بذرهای مناطق معتدله در مقایسه با بذرهای مناطق گرمسیری وبذرگونه های وحشی در مقایسه با بذر گیاهان اهلی نیاز دمای کمتری دارند.دمای مطلوب برای اکثر بذرها بین  30 – 15 درجه قرار دارد.دمای حداکثر برای گونه هابین 40 – 30 درجه می باشد.برخی گونه ها در د مای نزدیک به نقطه انجماد جوانه میزنند.
) یا پیش سرما:stratificationـاستراتیفیکاسیون(  
پیش تیمار کردن بذرها در شرایط سردومرطوب ودر شرایطی که آب جذب کرده اندبه خوبی سبب بهبود جوانه زنی میشود این فرایند استراتیفیکاسیون نامیده میشود.
- نور: هرچند که رطوبت، اکسیژن و دمای مناسب برای جوانه زنی تمام بذرها لازم می باشند، اما برخی گونه های خاص برای جوانه زنی به نورنیاز دارند. هم شدت نور و هم کیفیت نورجوانه زنی را تحت تاثیر قرار می دهند.
دانلود فایل


پاورپوینت علل جوانه بذر

علل جوانه بذر, دانلود پاورپوینت علل جوانه بذر, پاورپوینت در مورد علل جوانه بذر, تحقیق علل جوانه بذر, پاورپوینت درباره علل جوانه بذر, پاورپوینت راجع به علل جوانه بذر, پاورپوینت آماده علل جوانه بذر, تحقیق در مورد علل جوانه بذر, ppt , pdf , تحقیق با موض,,,

سایر

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید