پاورپوینت معناشناسی طیب و خبیث

پاورپوینت معناشناسی طیب و خبیث

پاورپوینت-معناشناسی-طیب-و-خبیث

دانلود پاورپوینت با موضوع معناشناسی طیب و خبیث،
در قالب ppt و در 44 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:


فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول: معناشناسی طیب در قرآن
فصل دوم: نزول طیبات برای تدام و ارتقاء حیات اخروی
فصل سوم: استفاده درست از طیبات
فصل چهارم:چگونگی شناخت طیب و نحوه استفاده از آن

بخشی از متن پاورپوینت:
انسان برای هدف و غایتی مشخص آفریده شده و کمال و سعادت او در رسیدن به این غایت است. پر واضح است که برای این منظور انسان از ساختاری متناسب برخوردار شده، ساختاری که بتواند او را به غایت تعریف شده‌اش برساند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ * وَ طُورِ سينينَ * وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمينِ * لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في‏ أَحْسَنِ تَقْويمٍ.
به نام خداوند بخشنده مهربان قسم به انجير و زيتون * و سوگند به «طور سينين» * و قسم به اين شهر امن [مكّه‏] * كه ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريديم.
سوره مبارکه تین، آیات 1 تا 4
پس از آنکه این آفرینش صورت گرفت برای تجلی مقام خلافت الهی، انسان هبوط یافت و در عالم دنیا قرار گرفت تا بدین ترتیب بتواند با استفاده از موقعیت و امکانات خود و مبتنی بر ساختار درونی‌اش، مسیر رشد و تعالی را طی کند و غایت آفرینش خود را تجلی دهد.
در حقیقت معنای طیب و خبیث بر انطباق و یا عدم انطباق با ساختار فطری انسان و یا به بیان دیگر ساختار ولایت الهی اطلاق می‌شود و تا انسان نتواند میان این دو تمیز قائل شده و در زندگی از طیّبات بهره ببرد، هرگز به حیات طیّبه که غایت زندگی اوست دست نخواهد یافت.
مفهوم لغوی طیّب
مفهوم طیّب در قرآن
معنای طیّب
مؤلفه های طیّب
معنای خبیث
طیّب از ریشه «ط‌ی‌ب» اخذ شده و این ریشه به معنای آن چیزی که مطلوب باشد و هیچگونه پلیدی، نه در ظاهر و نه در باطن آن وجود نداشته باشد. بر این اساس تفاوت این واژه با واژه طهارت در آن است که در طهارت، پاک بودن از هر گونه پلیدی مورد نظر است، ولی در طیّب مطلوب بودن یک چیز به صورت ذاتی و تمامیت داشتن آن از نظر خود آن چیز مورد توجه قرار گرفته است. التحقیق، ج7، ص151: ماده «طیب»
«طيّب به معناى بودن هر چيزى است بر وضع اصلى خود، به طورى كه از هر چيزى كه آن را كدر و فاسد كند خالى و عارى باشد، چه اينكه از آن تنفر بشود و چه نشود، و به همين جهت طيب را در مقابل خبيث به کار مى‏برند كه مشتمل بر خبائث زاید بر اصل خود باشد
بر اساس آنچه از معنای لغوی واژه فهمیده می‌شود، طیّب به معنای پاکی و طهارتی است که به واسطه انطباق با طبع انسان (ساختار فطری و درونی او) ایجاد شده و بدین ترتیب از هر گونه فساد و کدورتی خالی است.
برای به دست آوردن معنای طیّب در قرآن لازم است با توجه به موارد استعمال، ویژگی‌های آن به دست آمده و آنگاه به تعریفی برای طیّب رسید:
7. سطحی از فهم طیّب و بهره‌مندی از آن ویژه مؤمنین است.
8. لزوم همراهی استفاده از طیّبات با شکر کردن
9. استفاده از طیّب و شکر کردن تجلی عبادت خالصانه خداوند
10. لزوم انفاق از طیّبات
11. طیّب می‌تواند کسب شود و یا اینکه به صورت طبیعی در اختیار انسان قرار گرفته باشد.
12. طیّب چیزی است که گرفتن و به دست آوردن آن برای انسان خوشایند است.
13. طیّب بر ذریّه هم اطلاق می‌شود.
14. طیّب هبه‌ای از جانب خداوند است.
15. به دست آوردن طیّب دعاکردنی و خواستنی است.
16. طیّب به انسان مؤمن هم اطلاق می‌شود.
17. طیّب و خبیث قابل اختلاط هستند.
18. تمیز طیّب از خبیث از سنت‌های قطعی الهی است.
19. یکی از کارکردهای ابتلائات و آزمایش‌های الهی جداسازی طیّب از خبیث است.
20. طیّب به مال هم اطلاق می‌شود.
21. همان­طور که امکان اختلاط طیّب و خبیث وجود دارد، امکان تبدّل آنها نیز وجود دارد.
22. طیّب در معنای میل داشتن و مایل بودن نیز استفاده شده است.
23. ارتباط طیّب با امر به نکاح
دانلود فایل


پاورپوینت معناشناسی طیب و خبیث

معناشناسی طیب و خبیث, دانلود پاورپوینت معناشناسی طیب و خبیث, پاورپوینت در مورد معناشناسی طیب و خبیث, تحقیق معناشناسی طیب و خبیث, پاورپوینت درباره معناشناسی طیب و خبیث, پاورپوینت راجع به معناشناسی طیب و خبیث, پاورپوینت آماده معناشناسی طیب و خبیث, تحقی,,,

سایر

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید