دینا فایل / تحقیق قلمرو اخلاق و حقوق
تحقیق قلمرو اخلاق و حقوق
تحقیق قلمرو اخلاق و حقوق
دانلود تحقیق با موضوع قلمرو اخلاق و حقوق،
در قالب Word و در 18 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
موضوع و قلمرو اخلاق را با حقوق از جهات گوناگون متفاوت دانستهاند:
«كانت» كه بيش از همه حكما در جدا ساختن حقوق و اخلاق اصرار ورزيده است، مبداء تمام نيكىها را «اراده خير»مىداند. به نطر او، كارى اخلاقى است كه با حسن نيت، يعنى به منظور اداى تكليف، انجام شده باشد، پس هرگاهكسى به اميد پاداش يا از بيم كيفر، عملى را بر طبق قاعده اخلاق انجام دهد، كار نيكى نكرده است زيرا جلب سود يادفع زيان ارزش اخلاقى ندارد، و آنچه مهم است، نيت انجام تكليف و پيروى از قانون است (۱) .
با اين حساب، اخلاق تنها به امور درونى و نفسانى نظر دارد و نيك و بد را با معيار اراده خير مىسنجد، به اين معنى درپيشگاه محكمه وجدان حسن نيت ارزش دارد نه مظاهر خارجى اراده. ولى درحقوق، ميزان ارزيابى كارها، خودآنهاست، نيروى دولتبه تحقيق امور نفسانى راهى ندارد به همين دليل حقوق هيچگاه به محركهاى درونى نمىپردازدو ميدان فعاليتخود را محدود به جهان خارج مىسازد.
اين نظريه كانت، پس از وى به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است زيرا نه اخلاق مىتواند نسبتبه نتائجخارجى اعمالبىاعتنا باشد و نه حقوق از كاوش درباره چگونگى نيت اشخاص بىنياز است. بدون ترديد اگر اطاعت از قانوناخلاق، تنها به خاطر جلب سود يا محبتبه ديگران باشد، فضيلت اداى تكليف را ندارد ولى اينگونه اعمال را نيزنبايد از نظر اخلاقى بىارزش دانست زيرا هدف اخلاق تامين سعادت انسان است و هر كارى كه رسيدن به اين هدفرا آسانتر كند، پسنديده و نيك است (۲) .
در اخلاق اسلامى نيز نيت مقدم بر عمل است و انديشههاى اخلاقى كه فعاليت درونى استبراعمال اخلاقى هفعاليتبرونى است، برترى دارد به موجب روايات ارزش كارهاى برونى مسلمين در عبادات و اخلاق وابسته بهچگونگى عمل درونى و كيفيت انديشه و نيت آنان استبه هر نسبتى كه نيت پاكتر و خلوص معنوى بيشتر باشد،ارزش عمل زيادتر خواهد بود ...
«كانت» كه بيش از همه حكما در جدا ساختن حقوق و اخلاق اصرار ورزيده است، مبداء تمام نيكىها را «اراده خير»مىداند. به نطر او، كارى اخلاقى است كه با حسن نيت، يعنى به منظور اداى تكليف، انجام شده باشد، پس هرگاهكسى به اميد پاداش يا از بيم كيفر، عملى را بر طبق قاعده اخلاق انجام دهد، كار نيكى نكرده است زيرا جلب سود يادفع زيان ارزش اخلاقى ندارد، و آنچه مهم است، نيت انجام تكليف و پيروى از قانون است (۱) .
با اين حساب، اخلاق تنها به امور درونى و نفسانى نظر دارد و نيك و بد را با معيار اراده خير مىسنجد، به اين معنى درپيشگاه محكمه وجدان حسن نيت ارزش دارد نه مظاهر خارجى اراده. ولى درحقوق، ميزان ارزيابى كارها، خودآنهاست، نيروى دولتبه تحقيق امور نفسانى راهى ندارد به همين دليل حقوق هيچگاه به محركهاى درونى نمىپردازدو ميدان فعاليتخود را محدود به جهان خارج مىسازد.
اين نظريه كانت، پس از وى به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است زيرا نه اخلاق مىتواند نسبتبه نتائجخارجى اعمالبىاعتنا باشد و نه حقوق از كاوش درباره چگونگى نيت اشخاص بىنياز است. بدون ترديد اگر اطاعت از قانوناخلاق، تنها به خاطر جلب سود يا محبتبه ديگران باشد، فضيلت اداى تكليف را ندارد ولى اينگونه اعمال را نيزنبايد از نظر اخلاقى بىارزش دانست زيرا هدف اخلاق تامين سعادت انسان است و هر كارى كه رسيدن به اين هدفرا آسانتر كند، پسنديده و نيك است (۲) .
در اخلاق اسلامى نيز نيت مقدم بر عمل است و انديشههاى اخلاقى كه فعاليت درونى استبراعمال اخلاقى هفعاليتبرونى است، برترى دارد به موجب روايات ارزش كارهاى برونى مسلمين در عبادات و اخلاق وابسته بهچگونگى عمل درونى و كيفيت انديشه و نيت آنان استبه هر نسبتى كه نيت پاكتر و خلوص معنوى بيشتر باشد،ارزش عمل زيادتر خواهد بود ...
دانلود تحقیق اخلاق و حقوق, پاورپوینت اخلاق و حقوق, تحقیق در مورد اخلاق و حقوق, مقاله اخلاق و حقوق, دانلود پاورپوینت اخلاق و حقوق, اخلاق و حقوقPDF , پروژه اخلاق و حقوق, تحقیق درباره ی اخلاق و حقوق, تحقیق راجع به اخلاق و حقوق, تحقیق با موضوع,,,
فایل های جدید
یکی از تب ها رو انتخاب بکنید