دانلود تحقیق درباره اثر اقليمي – خاكي بر مبناي محصول بذر اسفرزه ،بارهنگ و پسيليوم

دانلود تحقیق درباره اثر اقليمي – خاكي بر مبناي محصول بذر اسفرزه ،بارهنگ و پسيليوم

تعداد صفحات:16

نوع فایل: word (قابل ویرایش)

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

 

چكيده

        سه گياه اسفرزه ،بارهنگ، پسيليوم ( متعلق به تيره بارهنگ ) كه از منابع مهم توليد طبيعي موسيلاژ جهان شناخته شده و در فلات ايران بهتر از ديگر نقاط مي رويد . در اين تحقيق از نظر كميت ، كيفيت و افزايش بذر در سطح زراعي تحت اثر عوامل اقليمي- خاكي برخي مناطق الگويي در ايران مورد مطالعه قرار گرفته است . بذر اين گياه محتوي مقادير زيادي موسيلاژ است كه بيشتر از استفاده هاي دارويي و صنعتي شهرت  دارد .

در حال حاضر بازار بي رقيب عرضه موسيلاژ به تقاضاي جهاني ، از ان هندوستان است . ضرورت اين تحقيق از آن جهت بود كه نشان دهد آيا ايران مي تواند از نظر هدفهاي ياد شده در مقاله بر هندوستان برتري دارد؟

با توجه به پراكنش طبيعي اين گياهان در فلور ايران سه منطقه كشت دراطراف تهران شامل : باغ گياه شناسي ملي ايران در ناحيه چيتگر ، مزرعه پژوهشي دانشكده علوم دانشگاه تهران در منطقه مردآباد كرج و ايستگاه پژوهشي موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع در ناحيه آبسرد نزديك دماوند و دو منطقه كشت در اطراف اصفهان : يكي در محوطه دانشگاه اصفهان و ديگري در ناحيه كبوتر آباد  آن شهر ، در نظر گرفته شده است. اين گياهان دست كم در سه نوبت متوالي : اوايل بهار ، اواسط بهار و اواخر بهار در قالب طرح بلوكهايي به كلي تصادفي ( چهار تكراري ) با در نظر گررفتن فاصله كاشت پايه ها در هر بلوك كشت شوند .

با توجه به طول دوره كشت ومنطقه مناسب ، مي توان نتيجه گرفت كه كشت اسفرزه در تهران و كشت پسيليوم و بارهنگ در اصفهان بيشتر مقرون به صرفه است . به طور كلي مناسبترين زمان و مكان كشت جهت توليد محصول بذر بارهنگ ، كشتهاي دوم در محوطه دانشگاه اصفهان و كشت اول ناحيه كبوتر آباد به ترتيب با مقادير 275 و 230 گرم بر متر مربع است .

بالاترين مقدار محصول بذ رمربوط به كشت اول اسفرزه در ناحيه همند ، برابر 310 گرم بر متر مربع است . بهترين زمان و مكان كشت پسيليوم از نظر محصول بذر كشت اوايل بهار در كبوتر آباد با 175 گرم بر متر مربع است . از طرفي مقايسه ميانگين محصول بذر در مناطق مختلف كشت نشان مي دهد كه اين محصول براي اسفرزه در همند ( 208 گرم بر متر مربع ) ، براي بارهنگ در محوطه دانشگاه اصفهان ( 232 گرم بر متر مربع ) و براي پسيليوم در كبوتر آباد ( 195 گرم بر متر مربع ) بيشتر از نقاط ديگر بوده واسفرزه بيشتر از بارهنگ و اين يكي بيشتر از پسيليوم محصول مي دهد .


دریافت فایل


دانلود تحقیق درباره اثر اقليمي – خاكي بر مبناي محصول بذر اسفرزه ،بارهنگ و پسيليوم

دانلود,تحقیق,محصول بذر اسفرزه,بارهنگ و پسیلیوم

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید