دانلود تحقیق درباره بوته ميري جاليز

دانلود تحقیق درباره بوته ميري جاليز

تعداد صفحات:17

نوع فایل: word (قابل ویرایش)

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

 

مقدمه

بوته ميري گياهان جاليزي شامل خيار، انواع خربزه، هنداونه و كدو از ديرزمان در ايران و بخصوص در اصفهان و ساير مناطقي كه كشت اين گياهان بيشتر معمول مي باشد شايع بوده است.

ارشاد و مستوفي پور (1348) مي نويسند كه بوته ميري با پوسيدگي ريشه جاليز اولين بار در سال 1323 به وسيله قوام الدين شريف در اصفهان روي خربزه ديده شده كه  عملاً از خيلي قبل از آن هم وجود داشته است. بيماري بوته ميري احتمالاً در كليه نقاط كشور بويژه خوزستان، اصفهان، فارس، كرمان، يزد، تهران، گرمسار، ورامين، كاشان، ساوه، قزوين، همدان، خراسان، بندرعباس، مازندران، آذربايجان، شيراز و مشهد انتشار داشته و به نام هاي محلي گوناگون بوته ميري، بيماري سبز خشك، داغزدگي، گلوله و آب زدگي معروف مي باشد. علوي (1352) خسارت بيماري را 20 تا 25 درصد محصول تخمين زده است. در اصفهان در زراعت هاي بهاره و كرتي خسارت بوته ميري حتي در صد درصد كل بوته هاي مزرعه نيز برآورد شده است (بهداد، 1359).

آماربرداري هايي كه در سال 1355 از 60 مزرعه جاليزكاري در منطقه ورامين و گرمسار به عمل آمد، نشان داد كه 35 درصد بوته هاي طالبي در اثر بيماري از بين رفته بود. در مزارع خيار درصد آلودگي به بيماري تا 25 درصد و در خربزه كاري ها حداكثر تا 12 درصد مشاهده گرديد. ميزان آلودگي در مزارع هندوانه و كدو در منطقه گرمسار به ترتيب از 3 و 1 تجاوز نكرده بود (اعتباريان، 1357).

نشانه هاي بيماري

عامل بيماري در تمام مراحل رشد در صورت وجود شرايط مساعد مي تواند بوته ها را مورد حمله قرار دهد و سبب مرگ و از پاي درآمدن بوته ها شود. در صورتي كه عامل بيماري در مرحله گياهچه گياه را مورد حمله قرار دهد، محل حمله قارچ باريك و نرم مي گردد و گياه از بين مي رود.

در مرحله بعدي رشد، علائم اوليه بيماري روي ريشه تقريباً شبيه به آنچه كه در مورد گياهچه ذكر شد مي باشد، ولي پس از مدتي موقعي كه بوته ها رشد كردند، بوته هاي مورد حمله ناگهان پژمرده شده و در حالتي كه برگ ها سبز هستند، مي خشكند كه آن را به اصطلاح سبز خشك مي نامند. البته اين حالت زماني روي مي دهد كه قارچ ريشه بوته را در مقطع عرضي كاملاً اشغال كرده باشد. اين عارضه يعني مردن ناگهاني بوته ها اغلب 2 الي 3 روز بعد از آبياري روي مي دهد، زيرا فراهم شدن رطوبت كافي به رشد و نمو قارچ كمك فراوان مي كند و در نتيجه حمله شديد قارچ، آوندها كه سبب رسيدن آب و مواد غذايي به گياه هستند از بين مي رود.

ميوه ها نيز در صورت قرار گرفتن روي خاك مرطوب مورد حمله قرار گرفته و در ابتدا لكه كوچك، گرد، فرو رفته، آبكي و به رنگ سبز تيره با قطر حدود يك سانتيمتر ظاهر مي شود و سپس آلودگي به سرعت پيشرفت كرده و به صورت يك ناحيه وسيع آبكي قهوه اي متمايل به قرمز ظاهر مي گردد (اعتباريان، 1357).

ميوه هاي پوسيده خيار در اثر قارچ P. aphanidermatum بوي نامطبوعي ايجاد نمي كند در صورتي كه بوي ميوه هاي پوسيده در اثر قارچ P. drechsleri بسيار نامطبوع و زننده مي باشد.


دریافت فایل


دانلود تحقیق درباره بوته ميري جاليز

دانلود,تحقیق,درباره بوته میری جالیز,عامل بیماری بوته میری جالیز

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید