دانلود تحقیق درباه به سوي نسل بعدي جمعيت و الگوهاي برنامه ريزي آموزشي

دانلود تحقیق درباه به سوي نسل بعدي جمعيت و الگوهاي برنامه ريزي آموزشي

تعداد صفحات:30

نوع فایل: word (قابل ویرایش)

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

 

در سالهاي اخير از اهميت آموزش به عنوان سرمايه گذاريهاي لازم براي توسعه اقتصادي كاسته نشده است. بدون آموزش، توسعه در مفهوم واقعي كلمه ممكن نيست تنها آموزش است كه مي تواند مهارتهاي لازم براي رسيدن به رشد پايدار اقتصادي و افزايش كيفيت زندگي را ايجاد كند. اكنون نيز اين اظهارنظر، ورود به دهة 90، همانند آنچه كه در اوايل دهة60 بوده است صحيح مي باشد. كنفرانس جهاني آموزش كه در سال 1990، در بانكوك برگزار مي شود بر اين تعهد مستمر و نفع در آموزش به عنوان استراتژي توسعه تأكيد مي كنند. عليرغم دستاوردهاي گسترده آموزشي در تمام حوزه هاي جهان در حال توسعه مشكلات جديدي علي الخصوص در آفريقا پابرجاست. اگرچه در طي دهه 70 نام نويسي با نرخي بالاتر از رشد جمعيت در حال افزايش بود اما، در سالهاي اخير نرخ نام نويسي در برخي از كشورها شروع به كاهش كرده است به نحويكه درصد كودكان در سن مدرسه رفتن در مدارس شروع به كاهش كرده است (در برخي از كشورهاي آفريقايي حتي نام نويسي هاي مطلق نيز در حال كاهش است). در ديگر بخشهاي جهان اگرچه (نرخ) نام نويسي ها همچنان بالاست اما كيفيت آموزش (به جهت اينكه) منابع به طور مداوم كمتر و كمتر بسط داده مي شوند تنزل كرده است. اكنون وضعيت فعلي بدين مفهوم است كه برنامه ريزي آموزشي دقيق بيش از هر زمان ديگري با اهميت است. يكي از راههايي كه برنامه ريزي آموزشي مي تواند بهبود يابد از طريق استفاده از الگوهاست. الگوها اگر به طور صحيح، توسعه يافته به كار برده شوند مي توانند ابزار قدرتمندي باشند كه به برنامه ريز آموزشي اجازه مي دهند وضعيت فعلي را مورد تجزيه و تحليل قرار دهند و تأثيرات سياستهاي جانشين را بررسي كند اكنون اگر از بين نرفتن دستاوردهاي آموزشي كه در گذشته بدست آمده اند (مدنظر است)، اختصاصي كاراي (مؤثر) منابعي كه به طور فزاينده كمياب مي‌شوند در بخش آموزش در درجه اول قرار دارد. در حاليكه آموزش همچنان با اهميت است، مشكلات رشد جمعيت و توسعه سياستهاي جمعيتي و برنامه هاي تنظيم خانواده متشابهاً با اهميت هستند. بعد از يك دورة مقاومت، علي الخصوص در آفريقا، نسبت به اين عقيده كه نرخ هاي پايين رشد جمعيتي مي تواند بر توسعه اقتصادي سودمند باشند،‌ در حال حاضر بسياري از كشورها پذيرفته اند كه تنظيم خانواده استراتژي لازم و ضروري براي توسعه است. اكنون تكنيك‌هاي طرح ريزي جمعيتي و الگوهاي اكونوميك – دموگرافيك ابزارهاي تصديق شده اي براي ادغام جمعيت در برنامه ريزي و تجزيه و تحليل سياست به طور طبيعي در بردارندة نوعي از سنجش آموزشي است. هنوز، عليرغم اهميت آموزش و جمعيت، روشهايي كه اغلب در الگوهاي آموزشي – جمعيتي مورد استفاده قرار مي گيرند در ده – پانزده سال گذشته تغيير نكرده اند به ندرت پيشرفت تكنيكي در اسباب برنامه ريزي آموزشي ساخته شده است. در بهداشت، جمعيت و ديگر بخشهاي اجتماعي پيشرفتهاي ايجاد شده و تكنيك هاي نويني مورد استفاده قرار مي گيرد اما در آموزش اين چنين نيست. اغلب پيشرفتي كه بدست آمده است شامل رايانه اي كردن تكنيك هاي موجود با استفاده از ريز پردازنده ها بوده است. اين يك توسعه با اهميت است چرا كه آن تكنيك ها را در كشورهاي در حال توسعه براي برنامه ريزان قابل دسترس تر نموده است. حتي در انجمن مثلث پژوهش (reaserch Triangle institut) تحت پژوهش و اجراي بنيادين در پروژة سيستمهاي آموزشي در حال توسعه كه بوسيله usIAD حمايت شده كه در آن الگوهاي نوين مختلف و ابزارهاي برنامه ريزي و تجزيه و تحليل سياست آموزشي توسعه يافته بودند. الگوي پايه طرح ريزي هاي آموزشي كه در دستورالعمل هاي يونسكو كه در دهة 70 توسعه يافته اند پابرجا مانده است. ديگر حوزه اي كه در آن برنامه ريز آموزشي گرفتار مي آيد دسترسي به داده هاي جديد و معتبر است اغلب در اكثر موارد داده هاي جمع آوري شده براي برنامه ريز و سياستگذار ناكافي هستند در مقايسه با ديگر بخشهاي اجتماعي داده ها در بخش آموزشي حتي در فقيرترين كشورها نسبتاً خوب هستند. با وجود اين در سالهاي اخير نوع داده هاي جمع آوري شده و روشهاي تجزيه و تحليل و ورود داده ها تغيير چنداني نكرده اند. برخي پيشرفتها از رهگذر توسعه مديريت آموزش سيستمهاي اطلاعاتي (EMTS) در برخي از كشورها مانند بوتساوانا، مصر، اندونزي و پاكستان حاصل شده است.


دریافت فایل


دانلود تحقیق درباه به سوي نسل بعدي جمعيت و الگوهاي برنامه ريزي آموزشي

دانلود تحقیق,نسل بعدی جمعیت,الگوهای برنامه ریزی آموزشی

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید