دانلود تحقیق درباره ی گلدوزی و تاریخچه آن

دانلود تحقیق درباره ی گلدوزی و تاریخچه آن

تعداد صفحات:14

نوع فایل: word (قابل ویرایش)

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

 

مقدمه

عمل گل دوختن .کار گل دوختن . دوختن گل روي پارچه هاي رنگين با نخهاي قيطاني و ابريشمي بشکل گلهاي رنگارنگ. کشيدن و دوختن گلهاي رنگارنگ با نقوش مختلف و نخهاي غاژ شده و ابريشمين و اقسام مختلف دارد به نام سوزني ، خاتمي و... در ايران چندين قسم گلدوزي معمول است که تا درجه اي مرغوب ميباشد. در رشت انواع گلدوزي ، زري ماهوت سياه يا ملون اعم از آنکه گلها رنگارنگ يا يک رنگ و طلايي باشد معمول و از هر حيث اين نوع گلدوزي شايان تمجيداست و اين نوع پارچه هاي گلدوزي شده را سوزني مينامند. گلدوزي ديگري که مشهور به خاتمي و سابقاً معمول بوده عبارت است از مقداري قطعات و پارچه هاي مختلف اللون و مختلف الشکل که با استادي و مهارت نزديک يکديگر دوخته شده و شباهت کاملي به شالهاي کشمير پيدا ميکرده و بخيه دوزيها را با گلدوزي ابريشمين رنگارنگ ميپوشانيده اند و يک قطعه پنج ذرعي آنرا به قيمت گزافي ميفروختند. در اسپاهان ، انواع گلدوزي و نقره دوزي و گلابتون دوزي و اقسام پارچه ها براي روي ميز و توي سيني که به خارج هم صادر ميشود ميبافند. سابقاً معروف ترين صنعت ايران ، بافتن پارچه هاي زري بوده که با ابريشم و نخهاي نازک طلا و نقره پارچه را تهيه ميکردند، اين زري هابا بهترين پارچه هاي اروپا برابري ميکرد. امروز اگر تکه هاي کوچکي از اين زريها که در اسپاهان و کاشان تهيه ميشد به دست آيد به قيمتهاي گزاف خريد و فروش ميشود.

رنگين لباس کرده مرا چشم خونفشان         فصل بهار جامه گلدوزي من است

تاریخچه گلدوزی

گلدوزي يكي از روشهاي ديرينه آراستن جامه است ولي به عنوان شيوه اي در پارچه بافي  استحكامي ندارد . قطعاتي از منسوجات سوزندوزي شده با نقشهاي پيچيده كه تاريخ ساخت  انها به شش هزارسال پيش از ميلاد ميرسد پيدا شده است .نقشهاي ديواري قبور  مصر سوزن دوزيها ئي را نشان مي دهد . جامه هاي اعيان به روي نقشهاي برجسته تخت جمشيد نيز حكايت از رواج گلدوزي در ان زمان مي كند اسكندر چنان از شكوه وزيبائي گلدوزيهاي  ايراني به شگفت امد كه نمونه هائي از انها را براي ميهمانانش فرستاد . خوشبختانه نمونه هاي بسيار زيبا وعالي گلدوزي اين دوره از كشفيات "پازيريك " به دست امده است . جامه هاي زيبا واراسته اي كه در حجاريهاي طاق بستان نقش شده است ياداور ان است  كه هنگامي كه هراكليوس در سال ۶۲۸ پس از ميلاد دستگرد را گشودوغارت كرد از جمله غنائم  گرانبهاي اوقاليها وزردوزيها و كف پوشها ي جواهر نشان واراسته به فلز هاي گرانبها بود."شاردن" در اپر مفصل خود راجع به ايران دوره صفوي ظرافت گلدوزيهاي ايراني را كه به نظر او برتر از گلدوزيهاي اروپائي و تركي است مي ستاند. 


دریافت فایل


دانلود تحقیق درباره ی گلدوزی و تاریخچه آن

دانلود تحقیق,درباره ی گلدوزی,تاریخچه گلدوزی

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
روانشناسی و علوم تربیتی
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید