دانلود تحقیق درباره لزوم اهميت، حفظ و احياي جنگل‌ها و منابع طبيعي

دانلود تحقیق درباره لزوم اهميت، حفظ و احياي جنگل‌ها و منابع طبيعي

تعداد صفحات:21

نوع فایل: word (قابل ویرایش)

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

 

لزوم اهميت، حفظ و احياي جنگل‌ها و منابع طبيعي:

حفاظت، احياء و توسعه و بهره‌برداري از منابع طبيعي تجديدشونده بر اساس اصول علمي و رعايت نكات فني از مهمترين وظايفي است كه بر عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع و در استان‌ها به اداره كل منابع طبيعي واگذار گرديده است. در حال حاضر جنگل‌ها علاوه بر مسئوليت‌هاي زياد غذايي و صنعتي و غيره، نيازهاي جديد ناشي از تركم جمعيت را نيز بايد جوابگو باشد. نقش جنگل‌ها در اين زمينه عبارت از تصفيه هوا و پذيرايي از افرادي مي‌باشد كه در جستجوي طبيعت هستند.

اصولاً پايداري جنگل و اماكن استمرار بهره‌وري از آن مستلزم دخالت‌هاي علمي در آن است كه مبتني بر اصول و معيارهاي مشخص جنگلداري و جنگلشناسي صورت مي‌گيرد. اصولي كه براي آن شيوه‌ها و روش‌هاي گوناگون مطرح مي‌گردد. علوم جنگلداري و جنگلشناسي در واقع علمي است كه ما را به بهره‌برداري اصولي و درست هدايت مي‌كند.

حالت فعلي جنگل نماينده اثرات چندين هزار ساله انسان‌ها مي‌باشد. اين تاثيرات روز به روز بيشتر مي‌گردد و متناسب با تكامل تدريجي ابزار كاري كه دخالت انسان را آسان‌تر مي‌سازد، نقش‌هاي جنگل‌ نيز متنوع‌تر مي‌شود. بنابراين در مقابل اين اثرات بايد قواعد و كنترل‌هاي ويژه‌اي را وضع كرد و از خسارت ناشي از آن نابساماني آنها جلوگيرب بعمل آورد.

جنگل مدرن علاوه بر اينكه اساس و پايه يك صنعت براي كشور مي‌باشد، پناهگاه شهرنشين‌ها، محل ذخيره فون و فلور و تصفيه‌كننده هوا نيز به شمار مي‌رود. بنابراين بهره‌برداري از آن بايد به نحوي انجام گيرد كه كليه احتياجات جامعه را جواب‌گو باشد. ارتباط دادن اين نيازها مشكلات متعدد را دربر دارد، ولي در مبادرت به اين نيازها، اگر جامعه از كوشش و فعاليت‌هايي كه در برطرف نمودن احتياجات جنگل را جوابگو باشد، ارتباط دادن اين نيازها مشكلات متعددي را دربر دارد، ولي در مبادرت به اين نيازها، اگر جامعه از كوشش و فعاليت‌هاييي كه در برطرف نمودن احتياجات جنگل ضرورت دارد، امتناع ورزد، در اين صورت نتيجه مطلوب يعني تكامل جنگل، متناسب با نيازهاي جامعه حاصل نخواهد شد (نويد، بيرنگ و همكاران، 1371).

در راستاي اين رسالت، اداره كل منابع طبيعي مي‌بايست در محل شناسايي عوامل تخريب كه شامل انسان، چراي بي‌رويه دام، آتش سوزي‌هاي عمدي و غيرعمدي و ... مي‌باشد و در مرحله دوم در جهت مهار اين عوامل با استفاده از حفاظت فني با اين ديدگاه كه كليه طرح‌هاي منابع طبيعي در داخل جنگل ديد حفاظتي دارد و حفاظت حقوقي (مالكيت) با اين ديدگاه كه اراضي‌اي كه در اختيار دولت مي‌باشد، ماليكيت دو دولت را به تثبيت مي‌رساند و حفاظت فيزيكي با بكارگيري نيروهاي حفاظتي و قرقبان، برنامه‌ريزي و اقداماتي را صورت دهد.

از آنجايي كه سرمايه عظيمي است كه در بهره‌برداري از آن هدف بايد حفظ و نگهداري اين منبع سرشار نعمت باشد، بدين منظور امروزه براي بهره‌برداري صحيح اقدام به تهيه طرح‌هاي جنگلداري مي‌نمايند. با همه مشكلات، طرح‌هاي جنگلداري اصلي‌ترين راه حفظ و توسعه و بهره‌برداري از جنگل هستند. طرح جنگلداري، طرحي است كه براي دستيابي به جنگل و بهره‌برداري از آن به روش صحيح و حفظ و احياي آن اجرا مي‌شود و در اين صورت است كه براي هميشه و به طور مستمر مي‌توان از جنگل بهره‌برداري كرد.


دریافت فایل


دانلود تحقیق درباره لزوم اهميت، حفظ و احياي جنگل‌ها و منابع طبيعي

دانلود تحقیق,حفظ و احیای جنگل‌ها و منابع طبیعی,مقاله درمورد حفظ و احیای جنگل‌ها و منابع طبیعی

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید