دانلود تحقیق درباره مدلها و تئوریهای محاسباتی باز شناسی اشیاء

دانلود تحقیق درباره مدلها و تئوریهای محاسباتی باز شناسی اشیاء

تعداد صفحات:13

نوع فایل: word (قابل ویرایش)

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

 

چکیده:

در این مقالة مروری، سعی ما بر آن است که اصول بازشناسی اشیاء و نحوه ی انجام آن توسط سیستم بینایی بیولوژیکی (زیستی) را به اختصار بیان کنیم؛ که این مورد یکی از اهداف رایانه و هوش مصنوعی[1] نیز می باشد. در همین حال نگاهی به تئوریها و مدلهای محاسباتی بازشناسی اشیاء خواهیم داشت که در آنها ایدة اصلی به نوعی از سیستم بینایی گرفته شده است یا به عبارتی دیگر از مدلها و تئوریهایی که از نگاه بیولوژیکی، قابل باور هستند.

کلمات کلیدی:

بازشناسی اشیاء؛ سیستم بینایی بیولوژیک تئوریها؛ مدلها؛

معرفی

بینایی کامپیوتر[2]، به خوبی می تواند نمونه های محدودی از بازشناسی اشیاء را، هم دسته بندی[3] و هم شناسایی[4] کند. در عین حال سیستمی که قادر به دسته بندی اقسام اشیاء در تصاویر پیچیده باشد و هم چنین بتواند تصاویری همانند چهرة انسان را در سطحی برابر با توانایی بشر، در شرایط مختلف نور و زاویه دید بازشناسی کند، قادر به گذراندن تست «Turing» برای بینایی می باشد. جای تعجب نیست که آن چنان سیستم منعطف و جامعی هنوز موضوع چشم انداز علم است. باز شناسی اشیاء، در بالاترین نقطة سلسله مراتب اعمال بینایی قرار دارد و در حالت کلی یک مسئله محاسباتی پیچیده است، که نقش مهمی در ساختار نهایی ماشین های هوشمند خواهد داشت. بدون اغراق، این مسئله موضوع پیچیده تر و بدون جوابی برای علوم اعصاب شناختی نیز می باشد.

شناسایی و دسته بندی دو عمل مهم در بازشناسی هستند. کدام یک از عمل آسانتر و انجام آن در اولویت است؟ جواب این سؤال در علوم اعصاب شناختی متفاوت از پاسخ آن در بینایی کامپیوتر است. معمولاً تکنیک های بینایی کامپیوتر شناسایی را بسیار آسانتر دریافتند ـ همچنان که کمپانی های بسیاری، سیستم های شناسایی چهره را به راحتی می فروشند ـ ولی امر دسته بندی را تقریباً غیر ممکن می داند. حال آنکه روانشناسان و علوم اعصاب شناسان این داستان را بر عکس بیان می کنند: بدین صورت که در سیستم های بینایی بیولوژیک، طی پروسه بازشناسی، دسته بندی به نظر مرحله ای ساده تر و مقدم تر




دریافت فایل


دانلود تحقیق درباره مدلها و تئوریهای محاسباتی باز شناسی اشیاء

دانلود تحقیق,مقاله درمورد مدلها و تئوریهای محاسباتی باز شناسی اشیا ,مقاله کامپیوتر

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید