پاورپوینت اقلیم سرد و کوهستانی(تبریز)

پاورپوینت اقلیم سرد و کوهستانی(تبریز)

.

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود پاورپوینت با موضوع اقلیم سرد و کوهستانی(تبریز)

 در قالب ppt ودر70اسلاید، قابل ویرایش

برشی از متن تحقیق: 

فرم غالب بنا :

به طور کلی در مناطق سرد باید حداکثر کوشش صورت گیرد که سطح تماس بنا با سرمای خارج کمتر  باشد تا حرارت کمتری به خارج نفوذ کند . لذا احجامی نظیر مکعب و مکعب مستطیل که نسبت سطح بیرونی آن ها به حجم داخل بنا کم می باشد ، جهت این مناطق مناسب است . قطر زیاد دیوارها و بازشوهای نسبتاً کوچک نیز به جلوگیری از تبادل حرارتی بین داخل و خارج بنا کمک می کند قطر زیاد دیوار خود به عنوان منبع ذخیره حرارت عمل می کند در طی روز که آفتاب به آن می تابد و گرم می شود ، کماکان گرمای خود را در شب حفظ کرده و به تعدیل دمای داخل ساختمان کمک می کند .

خصوصیات کلی بافت شهری در مناطق کوهستانی

فضاهای شهری کوچک و محصور

بافت شهری متراکم وابنیه متصل به هم

جهت آفتاب وعوارض زمین عامل تتعین کننده در نحوه استقرار، گسترش و سیمای کلی شهر.

کوچه ها ومعابر اصلی به موازات خط تراز زمین وبا عرض کم به دلیل به دلیل سرمای زیاد در بخش عمدده ای از سال دراین نواحی بافت شهری متراکم وابنیه متصل به هم هستند تا بدین نحو سطح تماس فضاهای گرم ومسکونی با محیط سرد خارج کمتر نفوذ کند به علاوه تابش حرارت ازسطوح خارجی دیوارهای گرم ساختمان ها تاحدی باعث اعتدال هوای سرد فضاهای شهری می شود و کوچک بودن این فضاها ازاین نظر دارای مزیت است. 

در شهر همدان نمونه بسیار جالبی از معابر وجود دارد که دالان خوانده می شود دالان یک راه عبوری کم عرض برای چند خانه بوده و در اکثر محلات ، خانه ها از طریق این دالان ها به معابر اصلی شهر متصل می شده اند . دالان ها سرپوشیده بوده و سقف آن ها با طاق و تویزه و یا طاق آهنگ پوشیده می گردیده است .

گاهی دالان ها از زیر ساختمان رد می شده ساکنین خانه های مجاور دالان غالباً با هم خویشاوندی داشته اند و یا از لحاظ نژادی ، فرهنگی و یا صنفی با هم ارتباط بسیار نزدیک داشته اند بدین ترتیب با ایجاد دالان در مقابل معبر ورودی خانه های خود ، هم یک فضای نیمه خصوصی ایجاد کرده و هم در مقابل باد و بوران و سرمای زمستان در این فضا محفوظ بوده اند از این دالان ها تعدادی در بافت قدیم همدان باقی مانده است .

جهت قرارگیری ساختمان با توجه به رنگ آن:

از نظر دریافت انرژی خورشیدی بین رنگ و جهت قرارگیری سطوح رابطه ی متقابل و زیادی وجود دارد . اگر رنگ دیوار خاکستری باشد ، بین دمای سطح دیوارهایی که در جهت های مختلف قرار دارند اختلافی تا حدود 23 درجه ی سانتی گراد وجود دارد . ولی اگر سطح دیوارها به رنگ سفید باشد این اختلاف کمتر از 3 درجه سانتی گراد خواهد بود . پس با استفاده از رنگ های مختلف در سطوح خارجی دیوارهای یک ساختمان می توان اثرات حرارتی تابش آفتاب در فضاهای داخلی آن را کنترول کرد .

رنگ های روشن : ممکن است تا 90% انرژی خورشیدی را منعکس کند .

 رنگ ها ی تیره : فقط 15% یا کمتر انرژی خورشیدی را منعکس می کنند

نوع مصالح :

مصالح مورد استفاده ابنیه سنتی در مناطق کوهستانی مانند سایر مناطق اقلیمی آن چیزی است که در دسترس است لذا اغلب جهت دیوارها از سنگ و برای پوشش سقف طبقات و بام از چوب درختان و کاهگل استفاده می شود .

 

 

 

 

 


دریافت فایل


پاورپوینت اقلیم سرد و کوهستانی(تبریز)

اقلیم سرد و کوهستانی(تبریز)

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید