پارپوینت آماده; بررسی محاسبه و عوامل موثر بر برآورد عمر مفید یک دارایی یا استهلاک

پارپوینت آماده; بررسی محاسبه و عوامل موثر بر برآورد عمر مفید یک دارایی یا استهلاک

مطالب اسلایدهای ابتدایی این پاورپوینت به شرح زیر است

 


تعداد اسلاید : 30 اسلاید

بررسی محاسبه و عوامل موثر بر برآورد عمر مفید یک دارایی یا استهلاک تعاریف استهلاک 1.    در سیستم حسابداری سنتی ، مفهوم استهلاک به فرآیند تسهیم و تخصیص بهای اولیه دارایی ثابت از طریق روش منظم و سیستماتیک و منطقی به دوره های مالی که انتظار کسب سود و فایده از تحصیل آنها می رود ، اطلاق می گردد .

2.    طبق استانداردهای بین المللی حسابداری شماره 4 (استهلاک) سرشکن کردن مبلغ قابل استهلاک یک دارایی به عمر مفید برآوردی آن .

3.        طبق استانداردهای حسابداری ایران ، تخصیص سیستماتیک مبلغ استهلاک پذیر یک دارایی طی عمر مفید آن . 4.        طبق نظریه FASB ، استهلاک به عنوان تسهیم منطقی و سیستماتیک بهای تمام شده به دوره های استفاده از آن .

5.    طبق قانون مالیاتهای مستقیم (ماده 149) آن قسمت از دارایی ثابت که بر اثر استعمال یا گذشت زمان یا سایر عوامل بدون توجه به تغییر قیمت ، تقلیل ارزش می یابد .

6.        طبق قانون تجارت (ماده234) پائین آمدن ارزش یک دارایی ثابت که در نتیجه استعمال ، تغییر فنی و یا علل دیگر حادث گردد . متغیرهایی که در محاسبه استهلاک باید مد نظر قرار بگیرد: 1.        بهای تمام شده دارائیها در زمان تحصیل ، با تجدید ارزیابی آنها در دوره های آتی .

2.        عمر مفید مورد انتظار دارایی به صورت :

الف ) دوره های زمانی ، سال ، ماه
ب ) جمع ساعات کارکرد
ج ) جمع تعداد محصول قابل تولید 1-2 . عوامل موثر در برآورد عمر مفید یک دارایی:
·         امکانات بالقوه دارایی مورد نظر (ظرفیت یا میزان تولید فیزیکی مورد انتظار)
·         فرسودگی و خرابی مورد انتظار
·         نابابی ناشی از تغییر تقاضا و پیشرفت تکنولوژی (دمده)
·         برنامه های واحد تجاری برای نحوه استفاده ، تعمیر و نگهداری دارایی ثابت
3.        ارزش اسقاط یا ارزش تصفیه دارایی در پایان عمر مفیددارایی . مفاهیم استهلاک: مفاهیم استهلاک از سه دیدگاه ساختاری ، علم معانی و شیوه رفتاری مورد بحث است :
از دیدگاه ساختاری _ "استهلاک تسهیم قیمت تمام شده براساس یک روش منظم و منطقی را بیان می کند"
از دیدگاه علم معانی _ "استهلاک بر حسب علت و منفعت تفسیر می گردد"
در بحث علت ، کاهش ارزش دارایی در اثر خرابی ، کهنگی ویا از مد افتادگی مطرح می گردد ودر بحث منفعت ، ایجاد ارتباط بین استفاده از دارایی و تحصیل جریان نقدی خالص و یا درآمد خالص مد نظر می باشد.
از دیدگاه شیوه رفتاری _ "بر سودمندی تسهیم برای تهیه گزارشات تأکید می شود" روشهای محاسبه استهلاک : روشهای متعددی برای تخصیص استهلاک طراحی و بکار گرفته می شود اما در عمل می توان تمامی روشها را بر طبق هر یک از الگوهای ذیل طبقه بندی کرد :
تغییر تخصیص با توجه به نوع فعالیت یا مصرف (تعداد تولید یا ساعات کارکرد)
روشهای خط مستقیم یا هزینه ثابت (خط مستقیم)
روش هزینه های صعودی (مجموع سنوات ، نزولی)
روش هزینه های نزولی (قسط السنین ، سرمایه گذاری وجوه استهلاکی) معایب کلی روشهای استهلاک : اولاً : هیچ یک از روشهای تخصیص بی نقص نیستند زیرا تخمین درآمدهای آتی با سرویس دهی یک دارایی و پیش بینی عمر مفید آن به آسانی صورت نمی گیرد و به علت اینکه تما

دریافت فایل


پارپوینت آماده; بررسی محاسبه و عوامل موثر بر برآورد عمر مفید یک دارایی یا استهلاک

بررسی محاسبه و عوامل موثر بر برآورد عمر مفید یک دارایی یا استهلاک

کتاب ، جزوه

فایل های جدید