پاورپوینت آماده; بررسی اتفاقات و حوادث دوران نهضت مشروطه

پاورپوینت آماده; بررسی اتفاقات و حوادث دوران نهضت مشروطه

مطالب اسلایدهای ابتدایی این پاورپوینت به شرح زیر است

 


تعداد اسلاید : 12 اسلاید

بررسی اتفاقات و حوادث دوران نهضت مشروطه مظفرالدین‌شاه در اواخر دوره‌ی سلطنت ناصرالدین‌شاه، مردم، رفته رفته اعتراض خود را نسبت به حکومت قاجار را آشکار کردند. ترور ناصرالدین‌شاه، آخرین نمونه‌ی این اعتراض عمومی بود. او پادشاهی خودکامه بود که در طی حکمرانی پنجاه ساله‌اش، با شیوه‌های استبدادی، از ابراز علنی انتقادهای مردم جلوگیری می‌کرد. جانشین او، مظفرالدین‌شاهفردی سست‌عنصر، بی‌اراده و بیمار بود و توانایی سروسامان دادن به امور کشور را نداشت. اما در عین حال، رئوف و مهربان بود. مظفرالدین‌شاه، عین‌الدوله را که فردی در مستبد بود، به عنوان صدراعظم انتخاب کرد و اداره‌ی مملکت را به او سپرد.
مظفرالدین‌شاه نیز مانند پدرش، سه بار به اروپا سفر کرد. پیامدهای این سفرها، هزینه‌های سنگین بود که دولت با گرفتن وام از بیگانگان، آن را تأمین می‌کرد. هم‌زمان، در روزنامه‌ها ماجراهایی از این سفر ها درج می‌شد و خشم عمومی را برمی‌انگیخت. خشونت‌های عین‌الدوله و حاکمان ایالت‌ها، همراه با فقر عمومی و رکود شدید اقتصادی نیز، بر این نارضایتی‌ها می‌افزود و کشور را در آستانه‌ی یک شورش سراسری قرار می‌داد.
محرم سال 1323ق/ فروردین 1284ش. مناسب‌ترین فرصت را برای اعتراض‌های مردمی فراهم کرد. روحانیون با استفاده، از حضور مردم در مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام، ضمن تکیه بر جنبه ستم‌ستیزی قیام آن حضرت، پیام عدالت‌خواهی را بین مردم تبلیغ می‌کردند. از این تاریخ تا 14 جمادی‌الثانی 1324ق/14 مرداد 1285ش. سلسله حوادثی رخ داد که به پیروزی نهضت مشروطه انجامید . در ادامه با مهم‌ترین حوادثی که منجر به پیروزی این نهضت شد، آشنا می‌شوید.
1- ماجرای نوز بلژیکی یکی از حوادث شتاب‌دهنده‌ی جنبش مشروطیت ماجرای نوز بلژیکی بود. این واقعه واکنشی در برابر توهین به مقدسات مردم مسلمان ایران به شمار می‌رود، که آغازگر یک جنبش عمومی شد.
اروپاییانی که در تهران بودند، در مراسم سال نو محفلی می آراستند و در آن، با پوشیدن لباس‌هایی مختلف و زدن صورتک (ماسک) برچهره، جشن بال‌ماسکه برپا می‌کردند. در مراسم سال 1283 (ه.ش) موسیو نوز بلژیکی، که طبق قرارداد گمرکی ایران و روسیه (1280 ه.ش) کارگزار روس‌ها در امور گمرک ایران بود، با لباس روحانیان و در حالی که قلیان به دست دااشت، عکس گرفت. این عکس در محرم 1323ق/ 1283ش. در میان مردم عزادار پخش و موجب اعتراض مردم شد؛ زیرا بلژیکی‌ها که از سال 1315ق/ 1276ش. اداراه‌ی گمرک‌های ایران را به‌دست گرفته بودند، با بدرفتاری افکار عمومی بر ضد خود تحریک کرده بودند.
رهبری این حرکت را آیت‌الله سیدعبدالله بهبهانی به عهده داشت. در واقع این اولین جرقه‌ی نهضت مشروطه بود. پس از آن، طرفداران نهضت تلاش کردند حرکتی را که سیدعبدالله بهبهانی آغاز کرده بود، بدون نتیجه رها نشود. به اعتقاد آنان، این گام اگر با موفقیت به پیش می‌رفت، قدم‌های مهم‌تر پشت‌سر آن برداشته می‌شد. بنابراین، آیت‌الله سیدعبدالله بهبهانی با سیدمحمد طباطبایی متحد شد. این اتحاد، تا پایان حرکت مذکور ادامه یافت.
همکاری این دو سید روحانی، مردم ستم‌دیده و آزادی‌خواهی را که از مدت‌‌ها قبل در «انجمن‌های مخفی» تشکل‌های کوچکی فراهم کرده بودند، امیدوار ساخت،تا از گوشه و کنار سر برآوردند و آماده‌ی قیام شوند. در ادا

دریافت فایل


پاورپوینت آماده; بررسی اتفاقات و حوادث دوران نهضت مشروطه

بررسی اتفاقات و حوادث دوران نهضت مشروطه

کتاب ، جزوه

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید