پاورپوینت آماده; سیستم تولید به موقع (JIT) و بهایابی گسستهBack flush Costing

پاورپوینت آماده; سیستم تولید به موقع (JIT) و بهایابی گسستهBack flush Costing

مطالب اسلایدهای ابتدایی این پاورپوینت به شرح زیر است

 


تعداد اسلاید : 37 اسلاید

سیستم تولید به موقع (JIT) و بهایابی گسستهBack flush Costing
مقدمه
سيستم توليد به موقع ( Just-In-Time ) يكي از پيشرفته ترين سيستم هاي برنامه ريزي است كه در صدر هرم سيستم هاي نوين برنامه ريزي و كنترل توليد قرار گرفته است .
امروزه به لحاظ محدوديت هاي اقتصادي و توسعه و پيچيدگي بازارها ، استفاده بهينه از منابع در دسترس و شناخت و پاسخگويي به موقع به خواسته هاي مشتري در بخش هاي مختلف بازار به امري اجتناب ناپذير تبديل گرديده و سازمان ها را بر آن داشته تا با حذف ساختارها و روش هاي كار سنتي ، سهم خود را در بازار حفظ نمايند . سيستم توليد به موقع كه نخستين بار توسط تائيچي اونو در شركت تويوتا به كار گرفته شد يكي از همين سيستم ها است كه به سرعت مورد توجه ساير شركت هاي ژاپني قرار گرفت و با توجه به يكسان بودن فرهنگ خاص مورد نياز اين سيستم در اكثر شركت هاي ژاپني اجرا گرديده و توسعه يافت.
اما با گذشت حدود سه دهه از معرفي اين نظام و عليرغم تلاشي كه اكثر سازمان هاي غير ژاپني در جهت بكارگيري اصول اين نظام صرف كردند ، به دلايلي كه درباره ي ايران هم صادق است ، يعني برداشت و تعاريف پراكنده اصول و نظريات اين سيستم ، توسعه و اشاعه آن از رشد قابل ملاحظه اي برخوردار نبوده و اكثر افراد آنرا تنها برنامه اي براي كنترل موجودي تلقي مي نمايند. در حالي كه حذف موجودي اضافي انبارها تنها يكي از اصول مورد اشاره و توجه اين نظام مي باشد .
از ديگر فوايد اين سيستم مي توان به كاهش قابل توجه كار درجريان ساخت ، زمان تحويل محصول به مشتري ، فضاي مورد نياز ، ضايعات ، ضايعات دورريز و دوباره كاري ، افزايش در بهره وري ، بهبود روابط با عرضه كنندگاني كه بهتر و موفق تر هستند و نيروي كار داراي انگيزه ، راضي و با نشاط تر اشاره كرد.
تاريخچه JIT
مجموعه شرایط اقتصادی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم و تلاش برای ساخت مجدد اقتصاد کشورشان و کمبود فضا و وسعت کم باعث پدید آمدن فلسفه مدیریتی به نام Just-in-time شد که درفارسی واژه فقط به هنگام یا فقط به موقع یعنی نه دیرتر و نه زودتر بلکه فقط به هنگام بکار می رود .
این فلسفه برای اولین بار در دهه 1950میلادی توسط تائیچی اهنو (taiichii ohno) توسعه یافت که هدف آن برآورده ساختن تقاضای مشتریان باحداقل تاخیر بود. پس ازآن دراوایل دهه 1970بسیاری ازکارخانجات ژاپنی این سیستم را پیاده کردند. ازاین رو تائیچی اهنو به عنوان پدرJIT شناخته می شود.


برخی اصول اخلاقی کار در ژاپن که در پیدایشJIT موثر بودند عبارتند از:

1- انگیزه زیاد کارگران و تلاش برای پیشرفت
2- تمرکز شرکت ها روی تلاش گروهی
3- مقدم شمردن کار بر فراغت و آسودگی
4- تمایل کارگران برای بقاء در یک شرکت
تعریف عمومی JIT

سیستم تولید بموقع سیستمی است كه در آن امور به نحوی مناسب، دقیق، و به موقع انجام می شوند. این تعریف بسیار گسترده است و مفاهیم بسیاری (نظیر خرید به هنگام، ساخت به هنگام، تحویل به هنگام و استراتژی های اطلاعات به هنگام) را دربر می گیرد. یكی از مهمترین مصادیق این سیستم تولید بموقع در محیط كارخانه است. سیستم تولید بموقع سیستمی مبتنی بر تقاضاست (کششی) نه فشاری كه در آن یك قطعه تنها زمانی خریداری

دریافت فایل


پاورپوینت آماده; سیستم تولید به موقع (JIT) و بهایابی گسستهBack flush Costing

سیستم تولید به موقع (JIT) و بهایابی گسستهBack flush Costing

کتاب ، جزوه

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید