مقیاس تاب‌آوری در برابر آسیب

مقیاس تاب‌آوری در برابر آسیب

مقیاس تاب‌آوری در برابر آسیب را مدسن (2010) برای سنجش عوامل حفاظتی فردی، اجتماعی و خانوادگی مرتبط با تاب‌آوری کودکان و نوجوانان آزاردیده ساخته است. این مقیاس، عزت نفس (14 سؤال)، خودتنظیمی (16 سؤال)، قدرت خوش‌بینی (14 سؤال)، حل مسئله (15 سؤال)، ساختار اعتقادی (16 سؤال)، حمایت/سلامت خانواده (23 سؤال)، روابط حمایتی با همسالان (18 سؤال)، عملکرد تحصیلی حمایت شده (14 سؤال)، مشارکت فعال در جامعه (15 سؤال) و حمایت/امنیت در محله (15 سؤال) را می‌سنجد. برای نمره‌گذاری از مقیاس لیکرت (0 تا 6) استفاده شده است. به پاسخ اصلاً نمره «0»، خیلی کم «1»، کم «2»، متوسط «3»، زیاد «4»، خیلی زیاد «5» و کاملاً «6» تعلق می‌گیرد.

روایی پرسشنامه از روش روایی‌ محتوایی، روایی همگرا درونی یا همبستگی خرده مقیاس‌ها با نمره کل مقیاس و روایی افتراقی درونی یا همبستگی بین خرده مقیاس‌ها برآورد شده است. برای بررسی روایی محتوایی از 9 متخصص خواسته شده است که میزان تناسب سؤال‌ها را با هدف‌های مدنظر در یک مقیاس 1 تا 5 نمره‌گذاری کنند. نمره تناسب داشتن سؤال با هدف در تمامی سؤال‌ها از 4 بالاتر بوده است. همبستگی خرده مقیاس‌ها با نمره کل مقیاس در تمامی موارد به لحاظ آماری معنادار بوده و کمترین ضریب همبستگی 85/0 بوده است. همبستگی خرده مقیاس‌ها با یکدیگر در برخی از موارد به لحاظ آماری معنادار بوده و ضرایب همبستگی بین 12/0 تا 48/0 گسترده بوده است.

پایایی پرسشنامه از روش‌های همسانی درونی برآورد گردیده است. همسانی درونی برای کل برابر با 96/0 برآورد شده است و آلفا زیر مقیاس‌ها از 72/0 تا 87/0 پراکنده بوده است.

در پژوهش حاضر برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه استفاده شد. پرسشنامه اولیه حاوی 160 سؤال بود که پس از اجرا بر روی نمونه مورد بررسی (553 نفر)، سؤالاتی که با کل مقیاس همبستگی نداشتند، حذف گذشتند. بر روی سؤالات باقیمانده، تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از روش مؤلفه‌های اصلی صورت گرفت. براي مشخص شدن تناسب داده‌های برای انجام تحلیل عاملی از معیارهای همبستگی بالاتر از 30/0 سؤال‌ها با عامل، شاخص کفایت نمونه گیری کیرز-میر-اولیکن یا KMO و آزمون کرویت بارتلت استفاده شد (پالانت، 1389). اگر مقدار به دست آمده از آزمون KMO بالاتر از 70/0 باشد و شاخص بارتلت در سطح کمتر از 05/0 معنادار باشد، انجام تحلیل عامل مناسب است (حبیب‌پور و صفری، 1389). در پژوهش حاضر مقدار به دست آمده از آزمون KMO برابر با 96/0 بود. همچنین، شاخص بارتلت در سطح کمتر از 05/0 معنادار بود. با انجام تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از چرخش واریماکس روی گویه‌ها، 10 عامل شناسایی شد که مقدار ويژه آن‌ها از يك بالاتر بود (معيار کیرز). این عامل‌ها 05/68 درصد از واريانس كل پرسشنامه را تبيين می‌کنند.

پایایی پرسشنامه از روش‌های همسانی درونی برآورد گردید. همسانی درونی برای کل مقیاس برابر با 98/0 برآورد شد و آلفا کرونباخ زیر مقیاس‌ها از 88/0 تا 98/0 پراکنده بود.

نوع فایل:

قابل ویرایش

فرمت فایل:

doc

تعداد صفحات :

10 صفحه


دریافت فایل


مقیاس تاب‌آوری در برابر آسیب

مقیاس,تاب‌آوری در برابر آسیب,مدسن,حفاظتی فردی,حفاظتی اجتماعی,حفاظتی خانوادگی,تاب‌آوری,کودکان,نوجوانان,آزاردیده,عزت نفس,خودتنظیمی,قدرت خو?

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
روانشناسی و علوم تربیتی
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید