پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)

پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)

در این پژوهش برای جمع آوری داده ها مربوط به متغیر باورهای انگیزشی از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پینتریج و دی گروت (1990) استفاده شده است که شامل دو بخش باورهای انگیزشی (25ماده) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (22ماده) می باشد و مجموع ماده های این مقیاس 47 ماده است مقیاس باورهای انگیزشی (25ماده)، سه خرده آزمون، خودکارآمدی، ارزش­گذاری درونی و اضطراب امتحان را شامل می­شود و مقیاس راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (22ماده) نیز دارای دو خرده آزمون استفاده از راهبردهای شناختی و خودتنظیمی می باشد.

پینتریج و دی­گروت برای بررسی پایانی روایی پرسشنامه راهبردهای یادگیری انگیزشی، از روش تحلیل عواملی استفاده کردند و پنج عامل را مشخص کردند. مقیاس خودکارآمدی (83/0)، ارزش­گذاری درونی (87%)، اضطراب امتحان (75/0)، استفاده از راهبردهای شناختی (83/0)، و خود نظم دهی (74/0)، هم چنین موسوی نژاد (1376) پایانی کل آزمون را با استفاده از روش آلفای کرو نباخ 82/0 گزارش کرده است.

گویه­ها که در دو عامل مجزا بار عاملی داشته اند. به جهت قرابت گویه­ها، این دو عامل خودکارآمدی نام گرفته اند (مثلاً میدانم که مطالب درسی را میتوانم یاد بگیرم) و 4 گویه دیگر به ارزش گذاری درونی (41/0) مربوط بود که اهمیت و جذابیت دروس را می سنجد (مثلاً، من حتی درسهایی را هم که در آن ضعیفم، دوست دارم).

در تحلیل عوامل گویه های مربوط به راهبردهای یادگیری نیز سه عامل راهبردهای شناختی سطح بالا، سطح پایین و خود نظمدهی استخراج گردید.

راهبردهای شناختی سطح بالا (68/0) و راهبردهای بسط دهی و سازماندهی را شامل میشود که بیانگر تونایی طبقه بندی و سازماندهی اطلاعات جدید و مرتبط کردن آن اطلاعات به دانش قبلی بود.

راهبردهای شناختی بسط پایین (64/0)، دو عامل مجزا راهبرد مرور ذهنی و یادداشت برداری را شامل میشود. همانند تحقیق پینتریج و دی­گروت (1990) و موسوی نژاد (1376) دو سازه راهبردهای فراشناختی و راهبردهای نظارت بر تلاش از هم دیگر مجزا نشدند. بنابراین ترکیب این دو سازه طبق نامگذاری محققان قبلی در پژوهش حسینی رامشه نیز خودنظم دهی (55/0) نام گرفت. به طور خلاصه حسینی رامشه (1377) در تحقیق خود، راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده در دو بخش باورهای انگیزشی (اضطراب امتحان، خودکارآمدی و ارزش­گذاری درونی) و راهبردهای یادگیری (راهبردهای شناختی سطح بالا، راهبردهای شناختی سطح پایین، خودنظم­دهی) مورد بررسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه در این پژوهش با استفاده از محسبه ضریب آلفای کرونباخ انجام گرفت. پایایی کل پرسشنامه برابر با (64/0) و برای هر کدام از مقیاس های باورهای انگیزشی (75/0)، ارزش گذاری درونی (75/0)، اضطراب امتحان (84/0)، استفاده از راهبرد شناختی (81/0) و خود نظم دهی (73/0) محاسبه شد.

نوع فایل:

قابل ویرایش

فرمت فایل:

doc

تعداد صفحات :

6 صفحه


دریافت فایل


پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)

پرسشنامه,راهبردهای انگیزشی,یادگیری,MSLQ,باورهای انگیزشی,خودتنظیمی,آزمون,خودکارآمدی,ارزش گذاری درونی,اضطراب,راهبردهای یادگیری,راهبردهای شنا

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید