پاورپوینت نقش مدیریت بحران در شهرسازی با تاکید بر بافت های قدیمی

پاورپوینت نقش مدیریت بحران در شهرسازی با تاکید بر بافت های قدیمی

در این بخش ، پاورپوینتی در جهت بررسی  نقش مدیریت بحران در شهرسازی با تاکید بر بافت های قدیمی   ، تنظیم شده است. این پاورپوینت در 34 اسلاید ، به بررسی موردی ، ابعاد مختلفی پرداخته است که در ادامه مطرح خواهد شد .

نقش مدیریت بحران در شهرسازی با تاکید بر بافت های قدیمی

آسیب پذیری بافت های قدیمی شهری در برابر بلایای طبیعی و مصنوعی و کمبود شدید فضای باز عمومی به منظور جمع آوری و پناه دادن به افراد در زمان بروز بلایا ، وضعیت این زمینه ها را در هنگام بلایایی مانند زلزله ، سیل و آتش سوزی بحرانی تر می کند. از طرف دیگر ، کمبود فضاهای مناسب شهری برای ایجاد نشاط بیشتر در محلات قدیمی و نامناسب شهرها نیاز به احداث فضاها و مکان های مناسب در شهرها دارد (به ویژه در بافت های قدیمی و مرکزی شهر که از فقر سرانه خدمات و فضای سبز رنج می برند) ) برای بهبود کیفیت زندگی و کمک به افزایش تاب آوری شهرها. آنچه در این میان اهمیت دارد این است که این فضاها با انعطاف پذیری لازم علاوه بر ایجاد نشاط در بافت های قدیمی شهری و کمک به بازتولید این بافت ها ،باید از کارآیی و استفاده لازم برای مدیریت بهتر در شرایط بحرانی در محلات شهری برخوردار بوده باشد.

 

روش: این یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. در ابتدا مفهوم بافت های قدیمی شهری ، مدیریت فاجعه ، تعریف فضاهای شهری و انعطاف پذیری در فضاهای شهری مورد مطالعه قرار گرفته و سپس پس از معرفی مختصر نمونه مورد مطالعه (منطقه ای در بافت قدیمی گرگان) اقدامات لازم جهت تهیه مناسب بودن فضاهای شهری برای مدیریت حوادث و انعطاف پذیری این فضاها.

 

یافته ها: یافته ها نشان می دهد عوامل زیادی در مدیریت بهتر فاجعه در بافت های شهری دخیل هستند. از این نظر از منظر معماری می توان به ویژگیهای فضایی وجود فضاهای باز و بسته در مناطق عمومی شهری از جمله سازگاری فضاها ، تنوع (فضاهای چند منظوره) ، تغییرپذیری ، توسعه پذیری و ایجاد تغییرات در فضاهای باز و بسته به عنوان ویژگیهای فضاهای انعطاف پذیر شهری.

 

نتیجه گیری: در مورد مبحث مدیریت بلایا در بافت های شهری ، به ویژه بافت های قدیمی شهری از منظر برنامه ریزی شهری و مکان یابی فضاهای مناسب به منظور اسکان موقت و اضطراری ، مطالعات زیادی انجام شده است که در بیشتر آنها بر اهمیت آن تأکید شده است. پیش بینی فضاهای باز شهری در مناطق مختلف و گسترش مسیرها. اما از منظر معماری و اینکه فضاهای انعطاف پذیر و چند منظوره شهری چه ویژگی هایی باید با رویکرد مدیریت فاجعه داشته باشند ، هیچ تحقیقی وجود ندارد. این مطالعه به این موضوع پرداخته و در پایان تحقیق نیز طرحی برای نمونه در منطقه مورد مطالعه ارائه شده است.

منابع مورد استفاده در این پژوهش به شرح زیر می باشد :

  1. . ناطق الهي،فريبرز،مديريت بحران زمين لرزه در ايران،پژوهشگاه مهندسي زلزله شناسي،تهران،1378
  2. بحريني،حسين،كاربرد مديريت بحران در كاهش ضايعات ناشي از زلزله،بنياد مسكن انقلاب اسلامي،تهران ، 1373
  3. بيروديان ، فرامرز ، مديريت بحران ،انتشارات دانشگاه گرگان ، گرگان 1382

 

این پژوهش در فرمت PPTX در 35 اسلاید  برای شما عزیزان تهیه شده است.


دریافت فایل


پاورپوینت نقش مدیریت بحران در شهرسازی با تاکید بر بافت های قدیمی

پاورپوینت نقش مدیریت بحران در شهرسازی با تاکید بر بافت های قدیمی, مدیریت بحران در شهرسازی ,مدیریت بحران های شهری ,بحران های شهری

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید