موضوع :درزها

موضوع :درزها

فرمت فایل:پاورپینت    قابل ویرایش         تعداد اسلاید:55

چکیده مطالب :

درزها

فهرست
کلیات   4
 (درزهایاجرایی) درزهای حر کت  4
 
درزهای ساخت 4
کاربرد درزهای ساخت (درزهای اجرایی)    6
کاربرد درزهای حرکتی   9
درزهای انقباض   11
درزهای انبساط  11
مصالح پرکننده درز ها    14
درزهای کنترل 15
مصالح مصرفی در درزهای ساختمانی
15
درزهای نشست   16
درزهای لغزشی 16
مصالح مصرفی در درزهای ساختمانی  17
مصالحپرکننده درز (فیلر)   17
اجرایدرزهایساختمانی 20
اجرای درزهای ساخت  20
اجرای درزهای حرکتی 23
درزهای حرکتی در ساختمانهای بتن آرمه یکپارچه 23
درزهای حرکتی در ساختمانهای فولادی 23
درزهای حرکتی در ساختمانهای فولادی 23
‌درز ‌انبساط ‌پل‌ها 25
اندازه ی درز انبساط به پارامتر های زیر بستگی دارد   31
اجرای درز انبساط در موارد زیر ضروری است31
پادری آلومینیوم36
پروفیل درز انبساط و انقطاع38

کلیات

به طور کلی درزهای ساختمانی به دو دسته تقسیم می شوند:

الف: درزهای ساخت (درزهای اجرایی)

 این درزها عموماً به منظور تسهیل عملیات بتن ریزی، با توجه به محدودیت حجم بتن ریزی در نظرگرفته می شوند.

در درزهای ساختمانی،  طراح، انتظار عکس العمل در قبال حرکتهای مختلف سازه بتنی را نداشته، بلکه فقط سعی دارد تا بر اساس ظرفیتهای کارگاهی فاصله درزها را تعیین کند.

در این گونه درزها باید پیوستگی بین بتن و آرماتور در دو قسمت مجاور درز به صورت کامل حفظ شود.

 ب :درزهای حرکت

 درزهای حرکتی درزهایی هستند که برای همساز کردن حرکتهای نسبی قسمتهای مختلف یکسازه به صورت عمدی تعبیه

می شوند. این حرکتها می توانند در اثر تغییرات درجه حرارت، افت بتنو یا نشستهای نامساوی به وجود آیند

کاربرد درزهای ساخت (درزهای اجرایی)

در هر توقف عملیات بتن ریزی که موجب سخت شدن بتن می گردد، درز ساخت (درز اجرایی  به وجود می آید .

به طور کلی هرگاه زمان قطع  بتنریزی از 30 دقیقه تجاوز کند، باید آن نقطه را یک درز اجرایی به حساب آورد، مگر آنکه حالت خمیری بتن با تدابیری به آن بازگردانده شود.

درز ساخت ممکن است دارای وضعیتهای مختلفی باشد، ولی معمولاً قائم یا افقی است. معمولاً سعی می شود محل درزساخت به محل یکی دیگر از انواع درزها منطبق گردد. در تیرها و شاه تیرها درزهای ساخت، باید تقریباًعمود بر محور این اعضا بوده و هیچگاه با محور عضو موازی نباشد.

درز ساخت می تواند در اعضا و قطعات بتن آرمه در محل لنگر خمشی ماکزیمم قرار گیرد، زیرا در ایناعضا تنشهای کششی توسط فولادهای کششی تحمل می شوند. درزهای اجرایی نباید در محلی که قراراست بتن تحمل برش نماید، قرار گیرند.

بنابراین در ساخت اعضای خمشی اگر قرار است بتن ریزی دربیش از یک مرحله صورت گیرد، باید ترتیبی اتخاذ شود که قطع بتن ریزی در مجاورت تکیه گاه نبوده، بلکه در نزدیکی وسط دهانه باشد ،تیرها، شاه تیرها، دالها، سرستونها و مانند آنها همگی قسمتهایی از یک کف به حساب می آیند .

که بایددر یک مرحله بتن ریزی شوند، بتن ریزی ستونها اجباراً در تراز هر طبقه در محل سرستون یا تیر متوقفمی شود. درزهای ساخت عموماً در ساختمانهای بتنی کاربرد دارند. درزهای ساخت باید در محلهای مناسب و زیر نظر دستگاه نظارت تعبیه شوند.

کاربرد درزهای حرکتی

درزهای انقباضی

این درزها معمولاً به منظور جلوگیری از بروز ترکهای ناشی از جمع شدن بتن تعبیه می شوند. اگر درفواصل معین درز انقباض در نظر گرفته نشود، روی سطوح پیاده روها یا دیوارهای بتنی ترکهایی پدیدخواهد آمد . آرماتورها غالباً می توانند محل بروز ترکها را کنترل نمایند، همچنین، وجود درزهای انقباضیکه محلشان به طور صحیح انتخاب شده باشد، می توانند مانع بروز ترک شوند. عملکرد این درزها به صورتی است که انقباض طرفین درز در محل درز متمرکز می گردد

در حقیقت این درزها دارای نوعیعدم پیوستگی عمومی هستند، لیکن شکاف اولیه ای بین بتن دو طرف درز وجود ندارد. در روسازیها جایی که دارای عرض بیش از 75/3 متر نباشد، درزهای ساختمانی بین نوارهای مجاور جوابگوی نیاز برایجمع شدگی طولی خواهند بود. برای سنگدانه های گرانیتی و آهکی فاصله درزهای روسازی معمولاً بین 6 تا 9 متر است. برای مصالح سنگی سیلیسی و روباره ها، این فاصله 8/4 تا 6 متر  است . در صورت تردیدباید فاصله درزها کمتر اختیار شود. در فاصله حدود 30 متر از انتهای آزاد روسازی و 18 متر از هر درزانبساط، در محلهایی که قفل و بست دانه ها کم باشد، درزهای انقباض پدید خواهند آمد، در این نقاط باید زبانه هایی (که یک طرف آنها به بتن پیوستگی کامل دارد و طرف دیگر در غلافی بدون اصطکاکحرکت می کند، یا هر وسیله دیگری که قابلیت انتقال بار در جهت عمود بر زبانه را داشته باشد) تعبیه شود.

 مصالح پرکننده درز ها : 

جنس این مصالح ممکن است از الیاف گیاهی . لاستیک . ترکیبات آسفالتی . چوب پنبه و یونولیتباشد که این مصالح باید دارایی خصوصیات زیر باشند :

الف ) برخورداری از دوام

ب  ) جا ی گیری و شکل گیری در درز ها

ج  ) قابلیت ارتجاع  وعدم ایجاد اتصال محکم با درز 

درزهای کنترل

انبساط و انقباض بتن در اثر تغییرات رطوبت و حرارت در آن تنشهایی را به وجود می آورند که گاه ازمقاومت بتن بیشتر بوده و به ترک خوردگی منجر می شود. برای حل این مشکل از درزهای کنترل کهحرکت نسبی دال یا دیوار در صفحه خود را امکانپذیر می سازد، استفاده می شود.

برای جدا کردن واحدهای عظیم مولد برق از قسمتهای مجاور، به منظور جلوگیری از انتقال ارتعاش،منطقه ای کردن و محدود ساختن احتمال خرابی در قسمتهایی از ساختمان، جلوگیری از بروز ترک بهعلت تمرکز تنش در محلهایی که تغییر مقطع قابل توجهی حادث شده است (نظیر بازشو دیوارها)، جداسازی قسمتهای مختلف یک شالوده به علت تفاوت باربری آنها، جدا ساختن بازوهای مختلفسازه هایی که شکل پلان آنهاU,H,T,L,+  می باشد، از درز کنترل استفاده می شود. محل درزهای کنترل به ملاحظات معماری و مهندسی بستگی دارد. با تکیه بر تجربیات به دست آمده بهتر است ساختمانهایبتنی بزرگ، مستقل و بدون درز با طول بیش از 18 متر ساخته نشوند.

اجرای درزهای حرکتی

درزهای حرکتی در تمام سطوح باید برابر نقشه ها و مشخصات و با عرض مناسب ایجاد گردند. باید دقت شود که درزها در حین اجرا با مصالح بنایی و ملات پر نشده و اجزای ساختمانهای مجاور در حیناجرا به هم مربوط نشوند و کاملاً از یکدیگر جدا باشند.

درزهای حرکتی در ساختمانهای بتن آرمه یکپارچه

در این حالت درزها باید با بریدن سقف، دیوارها و کف طبقات به طور کامل انجام شود. فاصله درزهای حرکتی در ساختمانهای بتن آرمه به کمک محاسبه تعیین می شود. این فاصله معمولاً بین 30 تا60 متر است. با به کار بردن آرماتورهای طولی، می توان فاصله درزها را تا 90 متر افزایش داد. عرض درزها معمولاً بین 13 تا 37 میلیمتر است که از طریق محاسبه تعیین می شود.

 درزهای حرکتی در ساختمانهای فولادی

در ساختمانهای فولادی باید درز انبساط، ساختمان را کاملاً به دو قسمت تقسیم نماید. اجرای درزهادر ساختمانهای فلزی بسته به اینکه سقف بتنی یا فلزی باشد، طبق  نقشه ها و مشخصات خواهد بود.

فاصله درزها از یکدیگر بیش از 60 متر نخواهد بود که در هر حال طبق نقشه ها و مشخصات و درمحلهای تعیین شده اجرا خواهند شد

اجرای درزهای حرکتی

درزهای حرکتی در تمام سطوح باید برابر نقشه ها و مشخصات و با عرض مناسب ایجاد گردند. باید دقت شود که درزها در حین اجرا با مصالح بنایی و ملات پر نشده و اجزای ساختمانهای مجاور در حیناجرا به هم مربوط نشوند و کاملاً از یکدیگر جدا باشند.

درزهای حرکتی در ساختمانهای بتن آرمه یکپارچه

در این حالت درزها باید با بریدن سقف، دیوارها و کف طبقات به طور کامل انجام شود. فاصله درزهای حرکتی در ساختمانهای بتن آرمه به کمک محاسبه تعیین می شود. این فاصله معمولاً بین 30 تا60 متر است. با به کار بردن آرماتورهای طولی، می توان فاصله درزها را تا 90 متر افزایش داد. عرض درزها معمولاً بین 13 تا 37 میلیمتر است که از طریق محاسبه تعیین می شود.

 درزهای حرکتی در ساختمانهای فولادی

در ساختمانهای فولادی باید درز انبساط، ساختمان را کاملاً به دو قسمت تقسیم نماید. اجرای درزهادر ساختمانهای فلزی بسته به اینکه سقف بتنی یا فلزی باشد، طبق  نقشه ها و مشخصات خواهد بود.

فاصله درزها از یکدیگر بیش از 60 متر نخواهد بود که در هر حال طبق نقشه ها و مشخصات و درمحلهای تعیین شده اجرا خواهند شد

اجرای درزهای حرکتی

درزهای حرکتی در تمام سطوح باید برابر نقشه ها و مشخصات و با عرض مناسب ایجاد گردند. باید دقت شود که درزها در حین اجرا با مصالح بنایی و ملات پر نشده و اجزای ساختمانهای مجاور در حیناجرا به هم مربوط نشوند و کاملاً از یکدیگر جدا باشند.

درزهای حرکتی در ساختمانهای بتن آرمه یکپارچه

در این حالت درزها باید با بریدن سقف، دیوارها و کف طبقات به طور کامل انجام شود. فاصله درزهای حرکتی در ساختمانهای بتن آرمه به کمک محاسبه تعیین می شود. این فاصله معمولاً بین 30 تا60 متر است. با به کار بردن آرماتورهای طولی، می توان فاصله درزها را تا 90 متر افزایش داد. عرض درزها معمولاً بین 13 تا 37 میلیمتر است که از طریق محاسبه تعیین می شود.

 درزهای حرکتی در ساختمانهای فولادی

در ساختمانهای فولادی باید درز انبساط، ساختمان را کاملاً به دو قسمت تقسیم نماید. اجرای درزهادر ساختمانهای فلزی بسته به اینکه سقف بتنی یا فلزی باشد، طبق  نقشه ها و مشخصات خواهد بود.

فاصله درزها از یکدیگر بیش از 60 متر نخواهد بود که در هر حال طبق نقشه ها و مشخصات و درمحلهای تعیین شده اجرا خواهند شد

اجرای درزهای حرکتی

درزهای حرکتی در تمام سطوح باید برابر نقشه ها و مشخصات و با عرض مناسب ایجاد گردند. باید دقت شود که درزها در حین اجرا با مصالح بنایی و ملات پر نشده و اجزای ساختمانهای مجاور در حیناجرا به هم مربوط نشوند و کاملاً از یکدیگر جدا باشند.

درزهای حرکتی در ساختمانهای بتن آرمه یکپارچه

در این حالت درزها باید با بریدن سقف، دیوارها و کف طبقات به طور کامل انجام شود. فاصله درزهای حرکتی در ساختمانهای بتن آرمه به کمک محاسبه تعیین می شود. این فاصله معمولاً بین 30 تا60 متر است. با به کار بردن آرماتورهای طولی، می توان فاصله درزها را تا 90 متر افزایش داد. عرض درزها معمولاً بین 13 تا 37 میلیمتر است که از طریق محاسبه تعیین می شود.

 درزهای حرکتی در ساختمانهای فولادی

در ساختمانهای فولادی باید درز انبساط، ساختمان را کاملاً به دو قسمت تقسیم نماید. اجرای درزهادر ساختمانهای فلزی بسته به اینکه سقف بتنی یا فلزی باشد، طبق  نقشه ها و مشخصات خواهد بود.

فاصله درزها از یکدیگر بیش از 60 متر نخواهد بود که در هر حال طبق نقشه ها و مشخصات و درمحلهای تعیین شده اجرا خواهند شد

اجرای درزهای حرکتی

درزهای حرکتی در تمام سطوح باید برابر نقشه ها و مشخصات و با عرض مناسب ایجاد گردند. باید دقت شود که درزها در حین اجرا با مصالح بنایی و ملات پر نشده و اجزای ساختمانهای مجاور در حیناجرا به هم مربوط نشوند و کاملاً از یکدیگر جدا باشند.

درزهای حرکتی در ساختمانهای بتن آرمه یکپارچه

در این حالت درزها باید با بریدن سقف، دیوارها و کف طبقات به طور کامل انجام شود. فاصله درزهای حرکتی در ساختمانهای بتن آرمه به کمک محاسبه تعیین می شود. این فاصله معمولاً بین 30 تا60 متر است. با به کار بردن آرماتورهای طولی، می توان فاصله درزها را تا 90 متر افزایش داد. عرض درزها معمولاً بین 13 تا 37 میلیمتر است که از طریق محاسبه تعیین می شود.

 درزهای حرکتی در ساختمانهای فولادی

در ساختمانهای فولادی باید درز انبساط، ساختمان را کاملاً به دو قسمت تقسیم نماید. اجرای درزهادر ساختمانهای فلزی بسته به اینکه سقف بتنی یا فلزی باشد، طبق  نقشه ها و مشخصات خواهد بود.

فاصله درزها از یکدیگر بیش از 60 متر نخواهد بود که در هر حال طبق نقشه ها و مشخصات و درمحلهای تعیین شده اجرا خواهند شد

‌درز ‌انبساط ‌پل‌ها ‌

‌درز انبساط پل یک فاکتور مهم در عملکرد سازه پل به شمار می‌رود. وقتی که درز‌ها عملکرد مناسب خود را از دست بدهند، می‌توانند مشکلاتی بزرگتر از اندازه خودشان به وجود آورند. به همین دلیل انتخاب درز انبساط مناسب می‌تواند مشکلات نگهداری کمتری را به دنبال داشته باشد. درز انبساط پل‌ها اجزایی غير سازه‌ای هستند که برای فراهم آوردن عبور و مرور روان بر روی شکاف مابین قطعات دال مجاور اجرا می‌شوند.‌ همچنین حرکت انتقالی ‌یا چرخشی دال‌های پل را نسبت به هم میسر می‌سازند.

اين حركت ‌يا چرخش ممکن است به علت انبساط و انقباض حرارتی روسازه‌، جمع شدگی یا خزش بتن‌، کوتاه شدگی الاستیک ناشی از پیش تنیدگی، تغییر مکان سازه تحت اثر بار، یا هر عامل دیگری که دال در معرض آن است، ایجاد می‌شود. از این رو، درز‌های انبساط پل‌های بتنی در جایی که احتمال وقوع سیکل‌های انبساط – انقباض ‌یا مقدار رطوبت زیاد است، نصب می‌شوند. این درزهای انبساط ‌می‌توانند فشار ناشی از تورم ناشی از انجماد آب، نشست فونداسیون و عمل آوری بتن را کم کنند.

از آنجا که سیستم‌های درز انبساط پل‌ها مستقیماً در معرض بار‌های ناشی از چرخ‌های وسایل نقلیه هستند، باید در مقابل فرسایش و خستگی ناشی از بار‌های دینامیکی، مقاومت کنند. بعلاوه‌ سیستم‌های درز انبساطی، باید آب بند باشند تا بتوانند رو سازه و زیر سازه پل را در مقابل خوردگی محافظت نمایند. به طور کلی می‌توان گفت درز‌های انبساط پل‌ها به اين دليل طراحی و ساخته می‌شوند که از ایجاد آسیب به دال، تکیه گاه‌ها، کوله‌ها و پایه‌ها توسط آب‌، جلوگیری کنند.

اندازه ی درز انبساط به پارامتر های زیر بستگی دارد :

الف ) درجه حرارتی که در آن بنا ساخته میشود

ب ) مکان مورد احداث پروژه

ج ) نوع پروژه ( مسکونی . اداری ... ) 

اجرای درز انبساط در موارد زیر ضروری است :

الف ) چنانچه طول با عرض ساختمان بیشتر از 25 متر در مناطق خشک باشد.

ب ) چنانچه طول یا عرض ساختمان بیشتر از 35 متر در مناطق معتدل باشد.

ج ) چنانچه طول یا عرض ساختمان بیشتر از 50 متر در مناطق مرطوب باشد.

پ)درز انبساط در موزاییک فرش های کف

( معمولا در بام ها و تراز های بزرگ که عمل پوشش به وسیله موزاییک فرش صورت میگیرد درز انبساط در مربع هایی به ضلع 120*120 سانتی متر تعبیه میشود )


دریافت فایل


موضوع :درزها

عناصر,جزییات,درزه ,انقطاع

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید