دینا فایل / تحقیق بررسی مقایسهای آسیبشناسی رفتاری اجتماعی دانشآموزان متوسطه شهر زاهدان تحقیقی کامل و جدید و پر محتوا فایل Word قابل ویرایش دارای چکیده و مقدمه و بیان مساله و نتیجه گیری و منابع و دارای 16 صفحه
تحقیق بررسی مقایسهای آسیبشناسی رفتاری اجتماعی دانشآموزان متوسطه شهر زاهدان تحقیقی کامل و جدید و پر محتوا فایل Word قابل ویرایش دارای چکیده و مقدمه و بیان مساله و نتیجه گیری و منابع و دارای 16 صفحه
چکیده:
دانشآموزان هر ملّتی از سرمایههای فرهنگی و معنوی آن محسوب میشود. شناخت آسیبهای این قشر در بالندگی و سلامت آنان مؤثر خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی در زمینه رفتاری- اجتماعی دانشآموزان متوسطه شهر زاهدان انجام شده است. این تحقیق بر اساس ضرورت شناخت و مقایسهی انواع آسیبها (6 ملاک) بر روی 275 نفر دانشآموز پسر و دختر از مدارس متوسطه شهر زاهدان با روش تصادفی خوشهای و با تقسیم مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز با پرسشنامهی 116 سؤالی محقق ساخته به اجرا درآمد. نتایج به دست آمده در این پژوهش بیانگر این موضوع است که اولاً آسیبهای رفتاری- اجتماعی در سطح وسیعی از دانشآموزان متوسطه پسر (29) و دختر (5/19) درصد وجود دارد. بین آسیبهایی مثل فرار و روابط نامشروع، اعتیاد و فرار، خودکشی، پرخاشگری و خشونت، اعتیاد و غیره رابطهی معناداری وجود دارد. به تعبیر دیگر بین انواع آسیبها نوعی رابطه وجود دارد که به طریق سیستمی در آسیبها و اختلالات دیگر هم مؤثر بوده و فراوانی آن مشهود میباشد. میزان آسیبها در پسران بهطور معناداری بیشتر از دختران بوده است. در این پژوهش جهت پاسخدهی به طرح 6 فرضیه و 4 سؤال پرداخته شده است. نتایج به دست آمده ضمن شناسایی آسیبها و اختلالات یاریرسانی به قشر دانشآموز و خانواده آنان برای تحول و بالندگی را پیام میدهد و برای مسئولان ذیربط تعیینکننده و راه گشا است.
مقدمه :
آسیبشناسی در حوزه آموزش و پرورش (بخش دانشآموزی) یکی از نیازهای ضروری و اساسی است که برای تشخیص درست آسیبها باید به منابع و پژوهشهای گوناگون در زمینههای فردی، اجتماعی، رفتاری، مشکلات و آسیبها پرداخت. گروهی از اختلالات فقط در فرهنگهای خاص و بین گروههای مشخص مشاهده میشوند، در حقیقت میتوان گفت که تمام سندرم روانپزشکی تا حدودی وابسته به فرهنگ هستند. روانشناسان اجتماعی، اختلالات رفتاری را ناشی از فشارهای اجتماعی و کمبود راههای مناسب برای تخلیه این فشارها میدانند .
مجموعهای از آسیبها که حول محور رفتارهای نابهنجار در دنیای دانشآموزی و در مقاطع مختلف در جریان است با نوسان فراوانیهای آن مورد مداقّهی بسیاری از صاحبنظران در امر آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت میباشد. بنابراین بر اساس تحقیقات مختلف در زمینه شناخت آسیبها، مسئولان و مراجع ذیربط را بر آن داشته تا با دقت بیشتر به این آسیبها بپردازند. اختلالات و آسیبهایی همچون خودکشی، فرار از منزل و مدرسه، اعتیاد و شرب خمر، روابط نامشروع، پرخاشگری، خشونت، آسیبهای فضای مجازی و امثال آن که به نحوی در دنیای نوجوانی مشهود است که به بررسی آن میپردازیم.
با عنایت به تحقیقات انجامشده در زمینه انواع آسیبهای دانشآموزی بیشترین آمار آسیبها در مقطع راهنمایی با 50% و مقطع دبیرستان با 5/32 درصد بوده است ، که با پژوهش حاضر همخوانی دارد.
شایانذکر است 99 درصد بزهکاران مورد تحقیق به ورزش علاقه نداشتهاند و 84 درصد از دانشآموزان در تحقیق مذکور شهری بودهاند. انحراف در هر جامعهای چراغ خطری است که نشاندهنده نقایص و کمبودهای آن جامعه محسوب میشود. فرار از مدرسه، شانه خالی کردن از مسئولیت، انجام اعمال زشت و غیر آن نشانه بیسازمانی در آن جامعه میباشد. بر اساس تحقیق انجامشده در آمریکا؛ خودکشی سومین دلیل مرگ نوجوانان در این کشور است که تصادف و قتل قبل آن قرار دارد. میزان مشروبخواری در دانشآموزان دبیرستان نیویورک از متوسط، متعادل تا افراطی و افراطی مجموعاً 41 درصد اعلام شده است .
آسیبهای رفتاری- اجتماعی از جمله اختلالات و آسیبهای شایع و ناتوانکنندهای هستند که برای دانشآموز، نوجوان، اولیای مدرسه، معلم و خانوادهها مشکلات و معضلاتی را در پی دارد که با نرخ بالایی از معضلات روابط اجتماعی همراه بوده است و نسبت به کودکان بدون اختلال با شکستهای تحصیلی بیشتری مواجه میشوند و در نوجوانی و بلوغ خط آشفتگیهای رفتاری و اجتماعی میباشد .
آسیبشناسی روانی- که به روانشناسی رفتارهای غیرعادی نیز اطلاق میشود دانشی است که با استفاده از روشها و مفاهیم، اصول، قوانین و کشفیات علوم روانشناختی و روانپزشکی به شناخت رفتارهای غیرعادی انسان میپردازد. عوامل ارثی، عضوی، اجتماعی، فرهنگی، عقلی و عاطفی میتواند سبب بروز رفتارهای غیرعادی گردند.
برای رفتارهای غیرعادی تعاریف آماری، کلینیکی، اجتماعی و غیره وجود دارد که هر یک واقعیاتی را میرساند و در جایگاه خود قابل توجه است. پرخاشگری اجتماعی از واکنشهای کودک در اختلال رفتار اجتماعی او است که مانند دزدی، فرار از مدرسه، تخریب، خشونت، انحراف و استفاده از مواد مخدر و مانند آن نمایان میشود.
آسیب یعنی گزند، لطمه، ضربه و رفتار یعنی عمل یا کاری که موجود زنده انجام میدهد. لذا برای پیشگیری از آسیبها، شناخت آنها ضروری است.
آسیبشناسی رشد، رشته نوینی است که در زمینه بهنجار و نابهنجار انسان در پی تعریف پیآمدهای اختلالات روانی کودکان و نوجوانان میباشد. سن بروز، یکی از عوامل مهمی است که مورد توجه راهنمایی تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکی آمریکا (2000) بوده است. نوجوانی دورهای است که فرد دارای جنبههای افراطی و اغراقآمیز در سلوک و رفتار میباشد و از مشخصات آن طوفان و فشار هیجان است. بین خودکشی و سطح آموزش رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین خودکشی و اعتقادات، مذهب و باورهای دینی رابطه وجود دارد تحقیقات و پژوهشهای مرتبط جنس، موقعیت اجتماعی و محیطی، مذهب و اختلالات روانی- اجتماعی در خودکشی و نوع و روش آن مؤثر هستند.
تحقیق , بررسی , مقایسهای , آسیبشناسی , رفتاری , اجتماعی , دانشآموزان , متوسطه , شهر , زاهدان , تحقیقی , کامل , جدید , پر محتوا , فایل , Word , قابل ,