تحقیق بررسی مقایسه‌ای آسیب‌شناسی رفتاری اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه شهر زاهدان تحقیقی کامل و جدید و پر محتوا فایل Word قابل ویرایش دارای چکیده و مقدمه و بیان مساله و نتیجه گیری و منابع و دارای 16 صفحه

تحقیق بررسی مقایسه‌ای آسیب‌شناسی رفتاری اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه شهر زاهدان تحقیقی کامل و جدید و پر محتوا فایل Word قابل ویرایش دارای چکیده و مقدمه و بیان مساله و نتیجه گیری و منابع و دارای 16 صفحه

چکیده:

دانش­آموزان هر ملّتی از سرمایه­های فرهنگی و معنوی آن محسوب می­شود. شناخت آسیب­های این قشر در بالندگی و سلامت آنان مؤثر خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی در زمینه رفتاری- اجتماعی دانش­آموزان متوسطه شهر زاهدان انجام شده است. این تحقیق بر اساس ضرورت شناخت و مقایسه­ی انواع آسیب­ها (6 ملاک) بر روی 275 نفر دانش­آموز پسر و دختر از مدارس متوسطه شهر زاهدان با روش تصادفی خوشه­ای و با تقسیم مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز با پرسش‌نامه‌ی 116 سؤالی محقق ساخته به اجرا درآمد. نتایج به دست آمده در این پژوهش بیان­گر این موضوع است که اولاً آسیب­های رفتاری- اجتماعی در سطح وسیعی از دانش­آموزان متوسطه پسر (29) و دختر (5/19) درصد وجود دارد. بین آسیب­هایی مثل فرار و روابط نامشروع، اعتیاد و فرار، خودکشی، پرخاشگری و خشونت، اعتیاد و غیره رابطه­ی معناداری وجود دارد. به تعبیر دیگر بین انواع آسیب­ها نوعی رابطه وجود دارد که به طریق سیستمی در آسیب­ها و اختلالات دیگر هم مؤثر بوده و فراوانی آن مشهود می­باشد. میزان آسیب­ها در پسران به‌طور معناداری بیشتر از دختران بوده است. در این پژوهش جهت پاسخ­دهی به طرح 6 فرضیه و 4 سؤال پرداخته شده است. نتایج به دست آمده ضمن شناسایی آسیب­ها و اختلالات یاری‌رسانی به قشر دانش­آموز و خانواده آنان برای تحول و بالندگی را پیام می‌دهد و برای مسئولان ذی­ربط تعیین‌کننده و راه گشا است

 

  مقدمه :

آسیب­شناسی در حوزه آموزش و پرورش (بخش دانش­آموزی) یکی از نیازهای ضروری و اساسی است که برای تشخیص درست آسیب­ها باید به منابع و پژوهش­های گوناگون در زمینه­های فردی، اجتماعی، رفتاری، مشکلات و آسیب­ها پرداخت. گروهی از اختلالات فقط در فرهنگ­های خاص و بین گروه­های مشخص مشاهده می­شوند، در حقیقت می­توان گفت که تمام سندرم روان­پزشکی تا حدودی وابسته به فرهنگ هستند. روان­شناسان اجتماعی، اختلالات رفتاری را ناشی از فشارهای اجتماعی و کمبود راه­های مناسب برای تخلیه این فشارها می­دانند .

مجموعه­ای از آسیب­ها که حول محور رفتارهای نابهنجار در دنیای دانش­آموزی و در مقاطع مختلف در جریان است با نوسان فراوانی­های آن مورد مداقّه­ی بسیاری از صاحب‌نظران در امر آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت می­باشد. بنابراین بر اساس تحقیقات مختلف در زمینه­ شناخت آسیب­ها، مسئولان و مراجع ذی­ربط را بر آن داشته تا با دقت بیشتر به این آسیب­ها بپردازند. اختلالات و آسیب­هایی همچون خودکشی، فرار از منزل و مدرسه، اعتیاد و شرب خمر، روابط نامشروع، پرخاشگری، خشونت، آسیب­های فضای مجازی و امثال آن که به نحوی در دنیای نوجوانی مشهود است که به بررسی آن می­پردازیم.

با عنایت به تحقیقات انجام‌شده در زمینه انواع آسیب­های دانش­آموزی بیش‌ترین آمار آسیب­ها در مقطع راهنمایی با 50% و مقطع دبیرستان با 5/32 درصد بوده است ، که با پژوهش حاضر همخوانی دارد.

شایان‌ذکر است 99 درصد بزه‌کاران مورد تحقیق به ورزش علاقه نداشته­اند و 84 درصد از دانش­آموزان در تحقیق مذکور شهری بوده­اند. انحراف در هر جامعه­ای چراغ خطری است که نشان‌دهنده نقایص و کمبودهای آن جامعه محسوب می­شود. فرار از مدرسه، شانه خالی کردن از مسئولیت، انجام اعمال زشت و غیر آن نشانه بی­سازمانی در آن جامعه می­باشد. بر اساس تحقیق انجام‌شده در آمریکا؛ خودکشی سومین دلیل مرگ نوجوانان در این کشور است که تصادف و قتل قبل آن قرار دارد. میزان مشروب­خواری در دانش­آموزان دبیرستان نیویورک از متوسط، متعادل تا افراطی و افراطی مجموعاً 41 درصد اعلام شده است .

آسیب­های رفتاری- اجتماعی از جمله اختلالات و آسیب­های شایع و ناتوان‌کننده‌ای هستند که برای دانش­آموز، نوجوان، اولیای مدرسه، معلم و خانواده­ها مشکلات و معضلاتی را در پی دارد که با نرخ بالایی از معضلات روابط اجتماعی همراه بوده است و نسبت به کودکان بدون اختلال با شکست­های تحصیلی بیشتری مواجه می­شوند و در نوجوانی و بلوغ خط آشفتگی­های رفتاری و اجتماعی می­باشد .

 آسیب‌شناسی روانی- که به روان­شناسی رفتارهای غیرعادی نیز اطلاق می­شود دانشی است که با استفاده از روش­ها و مفاهیم، اصول، قوانین و کشفیات علوم روان‌شناختی و روان‌پزشکی به شناخت رفتارهای غیرعادی انسان می­پردازد. عوامل ارثی، عضوی، اجتماعی، فرهنگی، عقلی و عاطفی می­تواند سبب بروز رفتارهای غیرعادی گردند.

برای رفتارهای غیرعادی تعاریف آماری، کلینیکی، اجتماعی و غیره وجود دارد که هر یک واقعیاتی را می­رساند و در جایگاه خود قابل توجه است. پرخاشگری اجتماعی از واکنش­های کودک در اختلال رفتار اجتماعی او است که مانند دزدی، فرار از مدرسه، تخریب، خشونت، انحراف و استفاده از مواد مخدر و مانند آن نمایان می­شود.

آسیب یعنی گزند، لطمه، ضربه و رفتار یعنی عمل یا کاری که موجود زنده انجام می‌دهد. لذا برای پیشگیری از آسیب­ها، شناخت آن­ها ضروری است.

آسیب‌شناسی رشد، رشته نوینی است که در زمینه بهنجار و نابهنجار انسان در پی تعریف پی­آمدهای اختلالات روانی کودکان و نوجوانان می­باشد. سن بروز، یکی از عوامل مهمی است که مورد توجه راهنمایی تشخیصی و آماری انجمن روان‌پزشکی آمریکا (2000) بوده است. نوجوانی دوره­ای است که فرد دارای جنبه­های افراطی و اغراق‌آمیز در سلوک و رفتار می­باشد و از مشخصات آن طوفان و فشار هیجان است. بین خودکشی و سطح آموزش رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین خودکشی و اعتقادات، مذهب و باورهای دینی رابطه وجود دارد تحقیقات و پژوهش­های مرتبط جنس، موقعیت اجتماعی و محیطی، مذهب و اختلالات روانی- اجتماعی در خودکشی و نوع و روش آن مؤثر هستند.


دریافت فایل


تحقیق بررسی مقایسه‌ای آسیب‌شناسی رفتاری اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه شهر زاهدان تحقیقی کامل و جدید و پر محتوا فایل Word قابل ویرایش دارای چکیده و مقدمه و بیان مساله و نتیجه گیری و منابع و دارای 16 صفحه

تحقیق , بررسی , مقایسه‌ای , آسیب‌شناسی , رفتاری , اجتماعی , دانش‌آموزان , متوسطه , شهر , زاهدان , تحقیقی , کامل , جدید , پر محتوا , فایل , Word , قابل ,

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
روانشناسی و علوم تربیتی
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید