تحقیق در مورد پيامبر در قرآن 03 (خاتميت پيامبر اعظم (ص) در قرآن ) 8 ص

تحقیق در مورد پيامبر در قرآن 03 (خاتميت پيامبر اعظم (ص) در قرآن ) 8 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 8 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

خاتميت پيامبر اعظم (ص) در قرآن

يكي از سؤالات مهم در بحث نبوت پيامبر اعظم(ص) خاتميت آن حضرت است كه چرا ارسال رسل و انزال كتب با خاتميت پيامبر (ص) و كتاب قرآن پايان مي يابد . آيا اين بدان معنا است كه انسان از آموزه هاي وحياني بي نيازگرديده يا اينكه دلايل عقلي و نقلي ديگري دارد كه نوشتار حاضر در مقام پاسخ به اين سؤال اساسي است . اميد است مورد استفاده خوانندگان محترم قرار گيرد .

از گذشته تا كنون معمول بوده كه براي جلو گيري از دسترسي ديگران به يك مكان يا محتواي يك  نامه ، در آن مكان با پاكت ، نامه را با ماده چسبنده اي مي بستند و روي آن مهري مي زدند كه امروزه از آن تعبير به « لاكومهر » مي شود و براي گشودن آن ، حتماً بايد مهر آن شيء چسبنده شكسته شود ، مهري را كه براين گونه اشياء مي زنند « خاتم » مي گويند و از آنجا كه در گذشته گاهي  از گلهاي سفت و چسبنده براي اينكار استفاده مي كردند در بعضي از كتب معروف لغت درمعناي خاتم مي خوانيم  « ما يوضع علي الطينه » چيزي كه بر گل مي زنند .

خاتم از ريشه « ختم » به معني  « پايان » گرفته شده و از آنجا كه مهر زدن در خاتمه و پايان قرار مي گيرد ، نام « خاتم » براين ابزار نهاده شده است و به اين علت به انگشتر ، خاتم مي گويند كه نقش مفر را معمولاً روي انگشتر مي كندند و به وسيله انگشتر نامه ها را مهر مي زدند ، لذا از جمله مسائلي كه در حالات پيامبر (ص) و ائمه هدي (ع) و شخصيت هاي ديگرمطرح مي شود  نقش خاتم آنهاست .

نقل شده است هنگامي كه پيامبر گرامي اسلام تصميم گرفت دعوت خود را گسترش دهد و به پادشاهان و سلاطين روي زمين نامه بنويسد ، دستور داد انگشتري براي آن حضرت ساختند كه روي آن « محمد رسول الله » حك شده بود و نامه هاي خود را با آن مهر مي كرد .با اين  بيان به خوبي روشن مي شود كه خاتم گر چه امروز به انگشترتزئيني نيز اطلاق مي شود ، ولي ريشه اصلي آن از ختم به معني پايان ، گرفته شده است و در آن روزط به انگشتر هايي مي گفتند كه با آن

 نامه ها را مهر مي كردند .

بعلاوه اين واژه در قرآن مجيد در موارد متعددي به كار رفته و در همه جا به معني پايان دادن و مهر نهادن است مانند : « اليوم نختم علي افواههم وتكلمنا ايديهم » (يس /65) امروز- روز قيامت – مهر بر دهانشان مي نهيم و دست هاي آنها با ما سخن مي گويند » « ختم الله علي قلوبهم و علي سمعهم و علي ابصارهم غشاوه » ( بقره /7) خداوند بر دل ها و گوشهاي آنها (منافقان ) مهر نهاده ( به گونه اي كه هيچ حقيقتي در آن نفوذ نمي كند ) و بر چشمهاي انها پرده است . »

خاتميت رسول اكرم(ص) از نگاه قرآن

خاتميت از امتيازات و ويژگي هاي رسول اكرم (ص) است ، قرآن كريم در اين مورد مي فرمايد : « ما كان محمد ابا احد من رجالكم ولكن رسول الله و خاتم النبيين و كان الله بكل شيء عليما »( احزاب 47 ) محمد پدر هيچ يك از مردان شما نبوده و نيست ؛ ولي رسول خدا و ختم كننده و آخرين پيامبران است ، و خداوند به همه چيز آگاه است .»

از آن چه گفته شد معلوم مي شود كلمه « خاتم النبيين » به وضوح دلالت بر معناي خاتميت دارد ، و هر گونه تفسيري غير از اين تفسير براي آيه گفته شود مفهوم سبك و ناصحيحي پيدا خواهد كرد .  مانند اين كه بگوييم پيامبر اسلام (ص) انگشتر پيامبران بود يعني زينت پيامبران محسوب مي شد، روشن است كه انگشتر يك ابزار ساده اي براي انسان است و هرگز در رديف خود انسان نخواهد بود و اگر آيه را چنين تفسير كنيم ، مقام پيامبر اسلام (ص) را فوق العاده تنزل داده ايم ، گذشته از اين كه با معناي لغوي نيز سازگارنيست . زيرا اين واژه در 8 مورد از آيات قرآن به كار رفته و همه جا به معناي « پايان دادن و مهر نهادن » آمده است .

علاوه براين آيه ، شواهد ديگري نيز دلالت قطعي بر خاتميت رسول الله (ص) دارد كه صحيفه نبوت پيامبران به وسيله آن حضرت ، به پايان رسيد . همان گونه كه اشاره گرديد « خاتم » به مهري اطلاق مي شود كه در پايان نوشته ها قرار مي گيرد ، وقتي نويسنده هر آنچه لازم بود بيان داشت و مقاصد خود را عنوان كرد ، پايان نوشتار خود را مهر كرده ، ختم آن را اعلام مي دارد ؛ خداي متعال نيز از طريق پيامبران خود براي جوامع بشري پيام فرستاد و پس از پايان گفتار و كلماتش ، سلسله نبوتشان را با فرستادن پيامبرگرامي اسلام (ص) ختم ، و صحيفه رسالت آنان را به وجود مبارك خاتم المرسلين مهركرده است . بنابراين پس از او هرگز نبوت و رسالتي نخواهد بود لذا ميفرمايد : رسول اكرم (ص) خاتم انبياء آنان بوده وسلسله نبوت با آن حضرت مهر شده و پايان  پذيرفته است .

مقصود از خاتميت ، هم تأخر و خاتميت زماني  هم خاتميت رتبي در مراتب صعود است و همان طور كه رسول اكرم (ص) در اصل خلقت ، سر سلسله انسان هاي كامل است چون «


دریافت فایل


تحقیق در مورد پيامبر در قرآن 03 (خاتميت پيامبر اعظم (ص) در قرآن ) 8 ص

تحقیق در مورد پیامبر در قرآن 03 (خاتمیت پیامبر اعظم (ص) در قرآن ) 8 ص ,پیامبر در قرآن 03 (خاتمیت پیامبر اعظم (ص) در قرآن ) 8 ص,دانلود تحقیق در مورد پیا

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید