آشنایی با سیستم های طیف گسترده دنباله مستقیم( DSSS )

آشنایی با سیستم های طیف گسترده دنباله مستقیم( DSSS )

در این فایل word، سیستم های مخابراتی طیف گسترده دنباله مستقیم (Spread Spectrum Direct Sequence) که اصطلاحا به آن DS می گویند، بررسی می گردد.

سيستم­هاي طیف گسترده دنباله مستقيم (DSSS)شناخته ­شده ترين و پر استفاده ­ترين نوع سيستم­هاي طيف گسترده هستند. اصول کار این سیستم بدین صورت است که طیف فرکانس سیگنال مدوله شده، با ضرب کد PN در حوزه فرکانس پخش می شود و گسترش می یابد. این گسترش طیف باعث می شود تا چگالی انرژی سیگنال، زیر سطح نویز قرار گیرد. این امر، آشکارسازی آنرا برای سایرین (سیستمهای غیر مجاز که کد PN را ندارند) بسیار دشوار می سازد. گیرنده مجاز که همان کد PN را در مقصد دارد، باضرب کد PN در سیگنال دریافتی، آنرا دوباره از حالت گسترش در می آورد. بدین صورت که طیف فرکانسی پس از ضرب کد، دوباره از حالت گسترده خارج می شود و بهحالت اول باز می گردد. این امر باعث می شود تا چگالی انرژی سیگنال از زیر سطح نویز بیرون بیاید و دوباره طیف در حوزه فرکانس جمع شود قابل آشکار سازی باشد. ضمن اینکه سایر سیگنالهای ناخواسته مانند تداخل ها و سیگنالهای اختلال، پس از ضرب کد به حالت گسترش طیفی در می آیند و عملا آنقدر چگالی انرژی آنها در حوزه فرکانس پایین می آید که بصورت موثر نمی توانند مزاحمتی برای سیگنال ایجاد کنند. بنابراین یکی از مزایای سیستمهای مخابراتی DS، مقاوم بودن در برابر اختلال است. همچنین سیستمهایی که کد PN را نداشته باشند، نمی توانند دیتا را از آن استخراج کنند. بنابراین این سیستم در برابر شنود نیز مقاوم است. ضمن اینکه علاوه بر پارامترهای فوق، این تکنولوژی در کاربرهای مخابرات تجاری نیز مزایای زیادی دارد که طراح را به استفاده از آن ترغیب می کند. یکی از مهمترین این مزایا، مقاومت بسیار خوب در برابر فیدینگ و پدیده چند مسیرگی است. همچنین در بحث دسترسی تعداد زیاد کاربران نیز این تکنولوژی راندمان مناسبی دارد.

====================================

این فایل word در 18 صفحه تنظیم شده است و صرفا ترجمه چند مقاله یا گردآوری محض نیست. بلکه حاصل چندین سال تجربه و مطالعه گسترده در این حوزه است.

 


دریافت فایل


آشنایی با سیستم های طیف گسترده دنباله مستقیم( DSSS )

DS, DSSS, Spread Spectrum, Direct Sequence, طیف گسترده, دنباله مستقیم

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید