زندگي نامه و حکایات سعدي شيرازي

زندگي نامه و حکایات سعدي شيرازي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان:زندگي نامه و حکایات سعدي شيرازي

نوع فایل:ورد قابل ویرایش

تعداد صفحه:74

قیمت:4000 تومان

دانلود و خرید به صورت آنلاین

پشتیبانی در صورت هر گونه مشکل

به همراه فهرست کامل:چکیده،مقدمه...نتیجه گیری و منابع

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

چكيده

5

زندگي نامه سعدی

7

ويژگي سخن سعدي

9

معرفي آثار

9

معلمعات و مثلثات 

10

غزليات

12

حكايات

13

حكايت

14

سعدی از نگاه اروپاييان

19

سالهای مسافرت

19

اخلاق  سعدی

22

سبک شعری سعدی

23

ایجاز

26

موسیقی

27

طنز و ظرافت

28

حکایت (۱)

29

حکایت (۲)

32

حکایت (۳)

36

حکایت (۴)

41

حکایت (۵)

43

حکایت (۶)

44

حکایت (۷)

45

حکایت (۸)

52

حکایت (۹)

53

حکایت (۱۰)

54

حکایت (۱۱)

55

حکایت (۱۲)

57

حکایت (۱۳)

58

حکایت (۱۴)

61

حکایت (۱۵)

64

حکایت (۱۶)

65

حکایت (۱۷)

66

حکایت (۱۹)

69

منابع:

74

 

چكيده

از «گلستان» سعدی، تا به حال گزیده‌های فراوانی گرد آورده‌اند، اما تقریبن همه‌ی این گزیده‌ها را دین‌‌داران و یا دست‌کم دین‌باوران و البته بر پایه‌ی حکمت‌های اخلاقی و مذهبی کتاب «گلستان» تهیه کرده‌اند. تا آن‌جا که من می‌دانم، تا به حال گل‌چینی بر اساس جنبه‌ی داستانی  ِ بعضن بسیار جذاب حکایت‌های این کتاب، فراهم نیامده و گمان می‌کنم این مختصر، با وجود بضاعت ادبی اندک من، اولین تلاش در این زمینه است.

بخش عمده‌ای از حکایت‌های کتاب «گلستان»، بار روایی و داستانی دارند؛ سعدی، به قول خود، «داروی تلخ نصیحت» را به «شهد ظرافت» و حلاوت و جذابیت داستان، آمیخته تا غبار ملالت را از حکایت‌های اخلاقی بزداید. در این میان، جنبه‌ی داستانی بعضی حکایت‌ها، قوی‌ترست و من عامدانه انگشت روی این حکایت‌ها گذاشته‌ام و بعد، هم‌این حکایت‌های داستانی برگزیده را از صافی اصول عقلانی ام‌روزین گذرانده‌ام و آن‌ها را که پند و نصیحت‌های تاریخ مصرف‌گذشته و دست‌چندم مذهبی داشته‌اند، کنار گذاشته‌ام تا به این هفتاد حکایت رسیده‌ام.

با این‌حال، چند تایی از حکایت‌های این دفتر، جنبه‌ی اخلاقی‌شان بر جنبه‌ی داستانی آن‌ها می‌چربد و این‌که آن‌ها را هم در این مجموعه نقل کرده‌ام به این علت است که پندشان با مرور زمان، کهنه نشده و هنوز هم لایق توجه و به کارگیری‌ست (مثل‌ حکایت‌هایی درباره‌ی آداب سخن گفتن).

«گلستان»، یک دیباچه و هشت باب دارد:  «در سیرت پادشاهان»، «در اخلاق درویشان»، «در فضیلت قناعت»، «در فواید خاموشی»، «در عشق و جوانی»، «در ضعف و پیری»، «در تاثیر تربیت» و «در آداب صحبت»؛ از باب هشتم ِ «گلستان» در این مجموعه، چیزی نیامده و علت آن‌ است که غالب حکایت‌های این باب، نصایح کوتاه چند خطی‌‌اند و المان‌های داستانی‌‌ای را که مدنظر من بوده، نداشته‌اند.

 علاقه‌مند بودم که حکایت «مشت‌زن» (از باب «در فضیلت قناعت») و حکایت «قاضی همدان» (از باب «در عشق و جوانی») نیز در این گزیده باشند، اما به علت حجم بسیار زیاد  آن‌ها و محدودیتی که من در حروف‌چینی پانویس‌ها داشته‌ام، این امر میسر نشد.

در شرح زنده‌گانی و آثار «سعدی»، دیگران هر آن‌چه باید گفته‌اند و من ترجیح می‌دهم برای جلوگیری از ملال، آن‌ها را تکرار نکنم. خواننده‌ی علاقه‌مند می‌تواند به کتب تاریخ ادبیات مراجعه کند. فقط هم‌این را عرض کنم که «گلستان» در سال ۶۵۶ هجری قمری و اندکی بعد از تدوین کتاب «بوستان» فراهم آمده است.

زمانی که در دانش‌گاه، واحدهای درسی «گلستان» و نیز «بوستان» سعدی را می‌گذراندم، از شرحی که «دکتر خلیل خطیب ره‌بر» بر این دو کتاب نگاشته بود، بهره می‌بردیم و من فهم بسیاری از دش‌واری‌های کلام سعدی را مدیون این استاد گران‌قدر هستم و در نسخه‌ی حاضر هم، دو سه جایی که از فهم جملات سخت عربی یا فارسی عاجز بودم، عینن از توضیحات دکتر خطیب ره‌بر و البته با ذکر منبع، بهره برده‌ام؛ به غیر از این، از «لغت‌نامه‌ی دهخدا» و «فرهنگ فارسی معین» هم برای دریافت معنای لغات سخت و بعضن مهجور یاری گرفته‌ام، و بس؛ این چند خط هم محض امانت‌داری...

چندی پیش در یادداشتی نوشته بودم که «بسیاری از ما، ارتباط‌‌مان را با گنجینه‌ی غنی ادبیات کلاسیک‌مان گسسته‌ایم و این آثار رفته‌رفته بر باره‌ی فراموشی از ما فاصله می‌گیرند»؛ امیدوارم این «دامن گل» که من از «گلستان» به تحفه آورده‌ام، تلنگری باشد برای عده‌ای ـ هر چند اندک ـ  تا سراغ سعدی روند و از حلاوت کلام  ِ این «فرزانه سخن‌سرای شیراز» تمتع بگیرند.

كليدواژه ها: سعدي شيرازي، زندگي نامه، شعر، شاعر


دریافت فایل


زندگي نامه و حکایات سعدي شيرازي

زندگی نامه و حکایات سعدی شیرازی

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید