تحقیق درباره مخاطب شناسی

تحقیق درباره مخاطب شناسی

این محصول در قالب ورد (WORD) و قابل ویرایش در 26 صفحه تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این فایل و اطمینان از خرید، مطالب چند صفحه آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

در مطالعات ارتباط شناسی«گیرنده»یا«مخاطب»پیام به عنوان یکی از عناصر و اجزای مهم اساسی فرآیند ارتباطات به شمار می رود.شناخت و توجه به نیازها,علایق,خواسته ها دیدگاه هاو نظرات مخاطبان پیام ها برای بهره گیری در جنبه های مختلف فعالیت های ارتباطی با هدف برقر ا ر ی ارتباطات  اثر بخش تر در همه  اشکال  ارتباطات میان  فردی ,گروهی و جمعی از ضرورت های بنیادین برخوردار است.مخاطب شناسی و مخاطب پژوهی در جریان رشد و تکامل پژوهش های ارتباطی به عنوان یک شاخه فرعی این رشته پس از نیمه دوم قرن گذشته سر بر درآورد و رفته رفته  گسترش یافت و به تدریج شیوه ها و روش های عملی آن شناخته  شد و دقیق تر گردید .

پیدایش نظریه جدید«ارتباطات مخاطب محور» حاصل تلاشهای تحقیقی در این شاخه از پژوهش های  ارتباطی  است.زندگی روزانه ما  به نوعی با  وسایل  ارتباطات  جمعی آمیخته  شده   است . درخانه به تلویزیون نگاه می کنیم یا به رادیو گوش می دهیم کتاب یا  مجله
می خوانیم با رایانه خود  در  شاهراه های  اطلاعاتی  یا  لوح های   فشرده در  جستجوی  اطلاعات  هستیم. در محل کارودر هنگام فراغت و غذا خوردن هم با وسایل ارتباط جمعی بر خورد می کنیم.در واقع وسایل ارتباط جمعی زندگی ما را احاطه کرده اند و بخش بزرگی از واقعیت زندگی هرروزما را تشکیل می دهند.  مخاطب مفهوم  محوری همه  اشکال و گونه های مختلف  ارتباطات نوشتاری , صوتی تصویری و غیره  برای  همه گروه های  سنی و تخصصی در هر شرایط  زمانی  و  مکانی   است . در فرهنگ معین  در تعریف  مخاطب چنین آمده است : (کسی که با وی سخن گفته  می شود: خطاب کرده شده و مقابل متکلم , طرف خطاب , آن که روی گوینده به  سوی  اوست , آن  که گوینده بدو خطاب کند.)

 

مطالعات مخاطب شناسی:

پژوهشگران پیشگام رشته ارتباطات در نیمه نخست قرن بیستم این مفهوم را در فرآیند ارتباطات(منبع,رسانه,پیام,گیرندگان,تاثیر)ازنظر اهمیت در اثر بخشی پیام عامل نخست دانسته اند .

اکنون این کلمه بخش اصلی از پژوهش های پنجگانه ارتباطی را به خود اختصاص داده و دست اندرکاران  عملی  ارتباطات همدوش با پژوهشگران نظری و حتی مردم عادی کوچه و خیابان از کلمه « مخاطبان » استفاده می کنند . ریشه های توجه به  بررسی  در مخاطبان را  میتوان در آثار فلاسفه و اندیشمندان عصر باستان جستجوکرد


دریافت فایل


تحقیق درباره مخاطب شناسی

تحقیق درباره مخاطب شناسی, مخاطب شناسی,مخاطب

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید