تحقیق در مورد تفكر از ديدگاه آيات و روايات 77 ص

تحقیق در مورد تفكر از ديدگاه آيات و روايات 77 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 77 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

مقدمه

مدتي بود دو روايت در ذهنم مي چرخيد: تفكر از يك سال عبادت، شصت سال عبادت، هزار سال عبادت و … برتر است و اكثر عبادت ابوذر رحمه ا.. عليه تفكر و عبرت گرفتن بود، در ابتدا با عرض معذرت از محضر مبارك اهل بيت عليهم السلام فكر كردم شايد فقط منظور بالا بردن مرتبه تفكر است ولي عملاً تفكر نمي تواند از عبادت بالاتر باشد، ولي نمي توانستم خودم را قانع كنم چون مي دانستم عقل من قاصرتر از اين است كه بخواهد تفسير روايت كند به هر صورت تصميم گرفتم عملاً اين كار را انجام دهم. عزم خويش را جزم كردم تا يك شب بجاي نماز شب تفكر كنم، به اندازه يك ركعت يا دو ركعت نماز، وقتم بيهوده تلف شد، چون راستش نمي دانستم بايد چه كنم، آنروزها هم در درس تلخيص المنطق به بحث و تفكر وارد شده بوديم.

اين را ياد گرفته بودم كه تفكر يعني تبديل مجهولات به معلومات از طريق مرتب كردن سرمايه هاي ذهني و اطلاعات. به نظر مي آمد مجهول ذهنم تفكر باشد، فلذا نمي‌توانستم معلومات را درست كنار هم بچينم، در واقع معلومات من عبارت بودند از انواع عبادت … و بطور ساده تر مي گفتم: « يعني فكر كردن از نماز شب بالاتر است؟ چرا؟! … »

يك جاي محاسبه ام غلط بود، كجا؟ نمي دانم! «بايد فكر مي كردم تا مسئله فكركردن را كه مجهول ذهنم بود به معلومات تبديل كنم» و اين خود جرقه ذهنم بود كه بايد از دست نمي دادم. پس فكر كردن خودش جزء‌معلومات و سرمايه هاي ذهني ام بود كه بايد براي حل مجهول بكار مي بردم حالا بيشتر مساله برايم حل شده بود. اين تفكر نبود كه مجهول ذهنم بود بلكه بايد مسئله عبادت خود را خودم مي يافتم حالا ديگر فهميده بودم كه مشكل من در كلمه عبادت است، من عبادت را فقط شكل ظاهري آن در نظر مي‌گرفتم وگرنه اصل عبادت كه همان بندگي بود در تفكر بيشتر به دست مي آمد تا در امور ديگر و اصلاً جان عبادت همان تفكر بود.

احساس خجالت عجيبي به من دست داد. اين نماز شب هايي كه خوانده‌ام … اين روزه ها، اين نمازها و اين عبادت ها را چگونه بدون تفكر انجام داده ام در حالي كه حقيقتاً حرارت خجالت را در صورت و پيشاني و پشت گردن و حتي بازوها و كف دستهايم احساس مي كردم، جزيره چشمانم را اشك فرا گرفت، آرام چشمهايم را بستم و بالاخره زمزمه كردم:

«استغفرالله ربي و اتوب عليه». صداي اذان صبح از پشت بلندگوي خوابگاه گوش دلم را نوازش مي داد و اين در حالي بود كه شيرين ترين و مفيدترين نماز شب يا عبادتم را به لطف خدا و توام با تفكر به پايان رسانده بودم.

الهي! العوف!

كليات تحقيق

تبيين موضوع

پيشينه تحقيق

ضرورت و اهميت تحقيق

روش تحقيق

پرسشهاي تحقيق

مراحل تحقيق

محدوديتها و مشكلات

تبيين موضوع

انسان به دليل وجود نيروي مرموز و فير قابل لمس از ساير موجودات طبيعي برتري يافته و در هاله اي از زيبايي قرار گرفته كه اين نيرو نيروي تفكر و انديشه اوست.

طبيعت، زيبايي غير قابل انكار خودش را دارد و هيچ كس منكر چنين چيزي نيست، ولي در بين تمام پديده هاي طبيعي، انسان گل سرسبد موجودات است كه اين جز مرهون انديشه او نيست.

انسان بوسيله تفكر و تدبر از ساير حيوانات ديگر برتري يافته و اين فقط به خاطر انديشه اوست.

بسياري از ما به شنيدن نكته هايي مانند: بايد فكرمان را بكار بياندازيم، بايد چشمهاي خود را باز نگه داريم و كوركورانه از ديگران پيروي نكنيم، عادت كرده ايم. ما در فرهنگي آزاد متولد شده ايم. ما با مردمي زندگي كرده ايم كه به ارزش فرد ايمان دارند، ما نمي خواهيم تحت فشار واقع شويم يا مسير زندگي ما را ديگران انتخاب كنند.

محور اساسي تربيت و تفكر، پرورش فكري در افراد تلقي مي شود و وسيله اصلي تربيت و تفكر، آموزش است. كار فكري و فعاليت فرهنگي در هر حركتي از خود جاي بخصوص و مقام و منزلتي ويژه دارد، بخصوص در حركت و قيام اسلامي كه هدف آن اعتلاي كلمه خدا، و پخش و نشر دين مقدس اسلام در پهنه گيتي بوده و اسلام مي خواهد عالم بشريت را به راه فلاح و رستگاري دنيا و آخرت راهنمايي و هدايت كند.

اسلام، ديني است مقدس كه پيروانش را به تفكر صحيح دعوت مي كند براي اصلاح آنان در امر دينشان به تربيت صحيح ديني. مسلماًَ در دنياي معاصر هر جامعه اي مي خواهد براي انديشه و باورهاي اعتقادي خويش كار و فعاليتي را انجام دهد و در اين مسير سرمايه گذاري مي كند.

حال كه تمامي ملل اينگونه براي رشد فكري تلاش مي كنند، پس ما نمي توانيم كار تفكر و رشد فكري را در جهت تربيت صحيح اسلامي، بخصوص در نسل جوان در كشورهاي اسلامي منكر شويم. در صورتيكه امروزه مسلمانان در شرايطي قرار دارند كه هجوم فرهنگ بيگانگان در كشورهاي اسلامي از هر زماني بارزتر و روشن تر به چشم خورده و احساس مي شود و ارزش مبارزه فكري و اعتقادي و بالا بردن آن براي تربيت هر چه بهتر، كمتر از جنگ نظامي نيست.

تفكر در عالم آفاق و زيبايي كائنات و طبيعت و نيز انديشه در عالم انسان و ابعاد وجود آن و … مي تواند انسان را به طريق هدايت رهنمون گردد، لذا سعي ما دراين تحقيق بر آن بوده است كه ابتدا معناي درستي از تفكر ارائه داده و فضيلت و جايگاه آن را


دریافت فایل


تحقیق در مورد تفكر از ديدگاه آيات و روايات 77 ص

تحقیق در مورد تفکر از دیدگاه آیات و روایات 77 ص ,تفکر از دیدگاه آیات و روایات 77 ص,دانلود تحقیق در مورد تفکر از دیدگاه آیات و روایات 77 ص ,تفکر,از,د

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید