تحقیق در مورد شیر 106ص

تحقیق در مورد شیر 106ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 106صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

مقدمه

شیر به طور کلی ، عبارتست از تراوشهای غدد پستانی حیوانات پستاندار – مع معمولاٌ گاو – که عاری از کلستروم می باشد و در اثر دوشش کامل یک یا چند حیوان سالم به دست می آید . شیر غذای طبیعی نوزادان می باشد . که علاوه بر تامین نیازهای تغذیه ای به دلیل دارا بودن آنتی بادیهای گوناگون باعث حفظ نوزادان در مقابل عفونت ها و بیماری ها می گردد بشر در هزاران سال پیش متوجه شد که می تواند از این فراورده ی با ارزش با عنوان غذا ، نه تنها برای کودکان ، بلکه در تغذیه بزرگسالان نیز استفاده نماید . نوع حیوانات تولید کننده ی شیر در یک منطقه تا حد زیادی به شرایط آب و هوایی بستگی دارد . گاو بومی مناطق ، معتدل است . مردم اروپا و مناطق مهاجر نشین ، نظیر آمریکای شمالی ، استرالیا و نیوزلند ، از جمله مصرف کنندگان عمده شیر گاو و فرآورده های آن به شمار می روند . شیر بز و گوسفند در جنوب اروپا ، گوزن شمالی در اروپای شمالی ( توسط لاپها ) شیر گاومیش اهل آسیایی ( بوفالوی آبی ) در جنوب غربی آسیا طرفداران بیشماری دارد . از آنجا که شیر گاو بیش از دیگر گونه های حیوانی مورد استفاده قرار می گیرد لذا بیشترین تحقیقات علمی روی این فراورده متمرکز شده است.

تاریخچه

تاریخچه صنعت شیر در ایران

اولین کارخانه ی فراوری شیر ایران با کمک های یونیسف در سال 1333 در تهران احداث شد تا سال ها این بخش در انحصار دولت قرار داشت و سرمایه گذاری آن نیز با کمک تحصیلات بانکی و دولت انجام پذیرفت . از اواسط دهه ی 40 بخش خصوصی نیز به سرمایه گذاری علاقه نشان داد اما با توجه به مصرف فراورده های سنتی و تمایل مصرف کنندگان به آن در طیف گسترده ، پیشرفت واحدهای خصوصی بسیار کند انجام گرفت . در سال 1352 برنامه ی تغذیه رایگان در مدارس به اجرا در آمد و به این ترتیب بازار مصرف گسترده ، سود آور در کشور شکل گرفت . دومین توسعه قابل توجه در دهه های 60 و 70 با هدف رسیدن به خود کفایی و قطع واردات محصولات شیری صورت پذیرفت براساس آمار ارائه شده از سوی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی تولید شیر ایران در سال 1383 برابر به 7/6 میلیون تن که حدود 27/1 درصد تولید شیر در دنیا را به خود اختصاص داده است ، از مجموع 7/6 میلیون تن حدود 5/5 میلیون تن مربوط به شیر گاو و مابقی مربوط به انواع شیر شامل بز ، گوسفند و گاومیش می باشد . براساس براورد های انجام شده حدود 45 – 40 % شیر تولیدی کشور تحویل کارخانه ها و واحدهای فراوری کننده می گردد و این در حالی است که میانگین دنیا 70 % و در کشورهای پیشرفته این مقدار بیش از 90 % می باشد .

تاریخچه صنعت شیر در جهان

اگرچه اهلی کردن گاو بین 6000 تا 10000 سال پیش افتاده ، اما تاریخچه دقیق آن مشخص نیست اما در نوشته های زبان سانسکرید حدود 6000 سال قبل از شیر با عنوان مواد غذایی نام برده شده است برای انسان های اولیه ، گاو در شرق آسیا حایز اهمیت بود و دارائی های آن ها براساس تعداد گله ی گاو اندازه گیری می شد . در کشور هند هنوز هم گاو حیوانی مورد احترام مردم است . حدود 2000 سال قبل از میلاد در بابی لومینیا و مصر گاو را پرورش می کردند و در قرن 13 میلادی امپراطور مانگال در آسیا و اروپا شیر خشک را در جیره غذایی سربازان خود قرار دادند .پنیر هم قسمتی از ذخیره غذایی سربازان اسکاندیناوی را تشکیل می داد که در سفرهای دریایی از کنار ساحل اروپا تا آتلانتیک استفاده می شد . در نتیجه از زمان شناخت شیر تا امروز اهمیت آن بر همگان آشکار شده است .

با توجه به آمار ارائه شده از سوی فدراسیون بین الملی شیر (IDF) ، تولید جهانی شیر در سال 2004 برابر 616 میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل حدود 5/0 % بوده است . کاهش شیب رشد تولید شیر خام عمدتاٌ به دلیل کاهش تولید شیر در اروپا ، امریکای شمالی و اقیانوسیه به علت خشکسالی ، سیل و قیمت پایین شیر خام بوده است .

تولید شیر گاومیش در سال 2004 افزایش یافته و مجموعاٌ حدود 15% کل شیر تولیدی دنیا را تشکیل داده است . افزایش تولید شیر گاومیش بیشتر مربوط به کشور هند می باشد . البته تولید شیر گاو در جنوب و شرق آسیا و همچنین در امریکای لاتین نیز افزایش یافته است .

از کل شیر تولیدی دنیا در سال 2004 که برابر 616 میلیون تن بوده است 517 میلیون تن مربوط به شیر گاو 98 میلیون تن مربوط به مجموع سایر شیرها نظیر گاومیش ، بز و گوسفند می باشد . به طور میانگین حدود 70 % شیر تولیدی در جهان تبدیل واحدهای فراوری کننده (کارخانه ها) می گردد که البته این عدد در اروپای مرکزی ، آمریکای شمالی و اقیانوسیه بالای 90% در هند حاوی 10% می باشد .


دریافت فایل


تحقیق در مورد شیر 106ص

تحقیق در مورد شیر 112 ص ,شیر 112 ص,دانلود تحقیق در مورد شیر 112 ص ,شیر,112,ص

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید