تحقیق در مورد كريم خان

تحقیق در مورد كريم خان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 26 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

روزهاي خوش آرامش

به تقريب همة منابع تاريخي بر اين باورند كه دوران حكومت كريم خان ، خاصّه پس از غلبه بر حريفان و مدعّيان سلطنت ، دوران آرامش و آسايش و رفاه مردم ايران بوده است ، زيرا كه هم زمينة اجتماعي اين آرامش فراهم بود و هم كريم خان شخصيتي مردم دوست و علاقمند به رفاه و شادكامي مردم بود.

زمينه اجتماعي از آن جهت مساعد بود كه جنگهاي اواخر سلسلة صفوي و تهاجم افاغنه و سپس استيلاي نادر و خشونتها و بيدادگريهاي اواخر پادشاهي او و آنگاه جدال خونين و خانمان برانداز جانشينان او و بالاخره نبردهاي اوايل حكومت كريم خان ، مردم ايران را به شدت خسته و از پاي درانداخته و آنان را به يك دوره صلح و آرامش نيازمند ساخته بود .

اما كريم خان ، چنانكه اشاره شد جز تأمين آسايش خلق و ترميم خرابيهاي گذشته براي خود وظيفه اي نمي شناخت . وي كوشيد نابسامانيهاي دوره نادري و هرج و مرج دورة بيست سالة متعاقب آن را با حُسن تدبير جبران كند . علاقه كريم خان به استقرار عدالت اجتماعي و شاد كردن دل مردم ،‌يك حقيقت است .

حكومت يك ايراني

حكومتي كه كريم خان زند در ايران بنياد نهاد ، ماهيت ايراني داشت . او يكبار ديگر درتاريخ ايران ، پس از حملة اعراب ، به عنوان يك ايراني نژاد ، بنيان حكومتي را گذاشت ، كه گرچه ايامش كوتاه و به اصطلاح دولتش مستعجل بود ،اما اثرات اجتماعي آن در آن مقطع تاريخي بسيار مهم است .

اين مرد ساده و بي پيرايه ، كه موهبت هوشمندي خود را ، بسي بيش از همگان خود داشت ، در تاريخ پادشاهان ايران ، شخصيتي يگانه و بسيار جالب است . جزو آن گروه اندك از پادشاهاني است كه غرور سلطنت و شوكت قدرت و جاه طلبي و دنياداري او را فريب نداد .

اما با همة سادگي اش دريافته بود كه مردم ايران پس از آن همه آشوب و فتنه و قتل و كشتار ، طالب آرامش و رفاه هستند .

جامعة شاد و مسرور

چنين بود كه از نظر اجتماعي - حداقل در شيراز و اصفهان - جامعة عهد كريم خان ، جامعة شاد و زنده دلي بود .

مردم در اين چهارده سال كمتر دغدغة تجاوز سپاهي و محصّل ماليات و راهزن و گردنكش و خانِ حاكم را داشتند. زيرا حاكم كّل ، در اجراي عدالت مراقبت تمام داشت و نمي گذاشت كه «دينداري و حبّه اي بي حساب از كسي گرفته شود » و در اين راه چنان پيگير بود كه به قدر يك دانه زياد و كم خرج يوميه ، مضايقه از قتل چند نفر نداشت . »


دریافت فایل


تحقیق در مورد كريم خان

تحقیق در مورد کریم خان ,کریم خان ,دانلود تحقیق در مورد کریم خان ,کریم,خان,

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید