تحقیق در مورد رشد نوزاد 16 ص

تحقیق در مورد رشد نوزاد 16 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 16 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

همه جانداران اعم از انسان و حيوان مي كوشند كه رفتار و كردار خود را در شكل و قالب موثر و مثمري عرضه كنند اين فرايند را سازماندهي مي نامند . چنان كه براي تنفس دهان بيني گلو حنجره و ريه ها سازماندهي بدني كودك را تشكيل مي دهند و سازماندهي رواني او از حدود 4 ماهگي با ديدن و چنگ زدن آغاز مي شود . هم چنين وقتي جانور درنده شكار خود را مي نيند خم ميشود به روي چهار دست و پا فشار مي آورد و با تمام توان خود به سوي شكار مي جهد و او را به چنگ مي آورد . چنين رفتاري سازماندهي جانور ناميده مي شود .

سازگار ي

سازگاري به جنبه پويايي سازماندهي اطلاق مي شود و بيانگر استعداد موجود زنده براي رشد به صورت هاي مختلف در اوضاع و احوال محيطي است . گرايش عموم جانداران از جمله آدميان بر اين است كه خود را با شرايط محيط زيست سازش دهند . هر چند كه روش هاي سازش در هر گروه با ديگري متفاوت است . به اعتقاد پياژه سازش دو فرايند فرعي و مكمل همگون سازي و همسازي را در بر مي گيرد .

همگون سازي و همسازي

پياژه معتقد است كه رشد رواني كودك بر اثر و فرايند همگون سازي و همسازي صورت مي گيرد . بدين معني كه كودك در فرايند همگون سازي مي كوشد در محيط زيست خود دگرگوني هايي پديد آورده و در فرايند همسازي رفتار موجود خود را تغيير مي دهد تا بتواند با شرايط محيط سازش بيابد و تعادل رواني در او صورت بندد . همگون سازي هنگامي واقع مي شود كه معلومات و تجربه هاي كذشته فرد در اوضاع و احوال نوين به كار رود . بدين معني كه وقتي فرد در برابر يك وضع نو قرار مي گيرد ، مي كوشد اطلاعات تازه را در ساختار پيكره هاي پيشين خود همگون سازي كند و اشياء را آن گونه كه آموخته است ببيند ، يا آنها رابه اوضاع و امور آشنا تبديل كند .

براي نمونه زماني كه كودك بتواند در اشياء و محيط خود تغييراتي ايجاد كند تا با رفتار او سازش يابد، مي گويند فرايند همگون سازي رخ داده است . در اين جا تغيير اوضاع و شرايط محيطي سبب سازگاري و تعادل رواني فرد مي گويند .

همسازي زماني به وقوع مي پيوندد كه فرد خود را با يك رشته شرايط محيطي كه بر او تحميل شده است، سازگار كند . يعني اگر كودك به سبب تجربه اي كه داشته است، اجباراً انديشه و رفتار خود را تغيير دهد، مي گويند فرايند همسازي رخ داده است .البته همگو.ن سازي و همسازي در حالي كه در دو سوي مخالف عمل مي كنند، مانند دو روي يك سكه با هم مرتبط اند و يكديگر را تكميل مي كنند .

نگهداشت

پياژه يكي از مفهوم هاي مهمي را كه در نظريه رشد شناختي ـ ادراكي خود بررسي مي كند مفهوم نگهداشت است . منظور از نگهداشت، پايستگي يا ثابت بودن مقدار توده ( ماده ) وزن و حجم اشياء در صورت تغيير ظاهر آنهاست .وي از پژوهش هاي خود به اين نتيجه مي رسد كه كودكان مفهوم توده، وزن و حجم اشياء را در يك زمان معين درك نمي كنند، بلكه نخست ادراك توده، سپس وزن و آن گاه حجم به توالي، در ذهن ايشان حاصل مي گردد .

درباره نگهداشت توده اشياء به كودك دو گلوله گل رس كه هر دو به يك اندازه و شكل هستند نشان مي دهند و به او مي گويند كه مقدار گل رس در هر دو گلوله برابر است . سپس يكي از گلوله ها را به شكل لوله در مي آورند و از كودك مي پرسند كه آيا مقدار گل رس لوله برابر با گلوله است يا نه ؟ اگر كودك در پاسخ آن دو را برابر بداند به مفهوم نگهداشت توده دست يافته است .

كودكان معمولا در 7 يا 8 سالگي به مفهوم نگهداشت توده پي مي برند ، گرچه بعضي از آنان در 5 سالگي و بعضي ديگر در 10 سالگي توانايي ادراك آنرا پيدا مي كنند . در مورد نگهداشت وزن دو گلوله از گل رس كه به يك شكل و اندازه هستند ، هر كدام را در يك كفه ترازو قرار مي دهند و برابري وزن آنها را به كودك نشان مي دهند . آن گاه يكي از آنها را به چند گلوله كوچك تر تقسيم مي كنند و از او مي پرسند كه آيا وزن مجموع گلوله هاي كوچك تر برابر با وزن گلوله بزرگ تر است يا نه ؟ اگر كودك برابري آنها را اعلام كند معلوم مي شود كه به مفهوم نگهداشت وزن دسن يافته است .بنا به پژوهش هاي انجام شده كودكان معمولا در 9 و 10 سالگي به درك اين مفهوم توفيق مي يابند ، گرچه گروهي از باهوش ها در 6 سالگي و گروهي از كودكان ديگر فقط ذر 12ـ 10 سالگي به درك آن موفق مي شوند.

براي پي بردن به مفهوم نگهداشت حجم مقداري مايع رنگين را در دو ليوان هم شكل و هم حجم دريك سطح برابر قرار مي دهند و به كودك مي گويند به طوري كه مشاهده مي شود حجم اين مايع در دو ليوان يكي است . بعد مايع مايع يكي از ليوان ها را در يك ليوان باريك و بلند خالي مي كنند . البته مايع خالي شده در اين ليوان باريك در سطحي بالاتر قرار مي گيرد، سپس از كودك مي خواهند بيان كنند كه آيا حجم مايع در اين دو ليوان بلند و كوتاه يكي است يا نه ؟ اگر كودك حجم مايع در اين دوليوان را برابر اعلام كند،مي گويند به درك نگهداشت حجم نائل شده است . در اينجا نيز پژوهشهاي علمي پياژه تعيين كرده اند كه كودكان در 11و12 سالگي به درك مفهوم نگهداشت حجم دست مي يابند، اما گروهي هم هستند كه در سن 7 سالگي و گروهي ديگر نها در 13و 14 سالگي به توفيق درك آن نائل مي گردند .

دوره هاي رشد از ديدگاه پياژه

پياژه معتقد است كه رشد از دوره ها و مرحله هاي مشخصي تشكيل مي گردد و همان گونه كه رشد بدني به صورت يك رشته دگرگوني ها با نظم و ترنيب معيني پديد مي آيد ، رشد رواني نيز همان رشد دوره ها و مرحله ها را مي پيمايد . وي اصطلاح دوره را براي فاصله زماني زياد و مرحله را براي فاصله زماني كم به كار مي برد . بنا براين هر دوره شامل چند مرحله است . پساژه كل دوران هاي رشد شناختي ادراكي را به قرار زير به چهار دوره تقسيم مي كند و معتقد است كه ادراك و توانائي هاي عقلي و فكري كودكان و نوجوانان در طي اين چهار دوره تكامل مي يابد .

دوره اول : حسي و حركتي

دوره حسي و حركتي از تولد تا 2 سالگي را در بر مي گيرد و با توانائي كودك در ادراك امور ساده و تحركات و جنبش ها مشخص مي شود . در اين دوره كودك به تدريج از از حركات بازتابي ويژه نوزادان دست ميكشد و به اعمال سازمان يافته مي پردازد . به اعتقاد پياژه اين دوره از شش مرحله تشكيل مي شود و در هر مرحله فرايند هاي زير


دریافت فایل


تحقیق در مورد رشد نوزاد 16 ص

تحقیق در مورد رشد نوزاد 16 ص ,رشد نوزاد 16 ص,دانلود تحقیق در مورد رشد نوزاد 16 ص ,رشد,نوزاد,16,ص

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
نظریه های عمومی مدیریت
عمومی و آزاد
عمومی و آزاد
عمومی و آزاد
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید