دینا فایل / تحقیق در مورد تفسیر سورۀ حدید آیه 25 تا 27
تحقیق در مورد تفسیر سورۀ حدید آیه 25 تا 27
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 13 صفحه
قسمتی از متن .doc :
تفسیر سورۀ حدید
آیات (25 تا 27)
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
لَقَدْ أَرْسلْنَا رُسلَنَا بِالْبَيِّنَتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَب وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاس بِالْقِسطِ وَ أَنزَلْنَا الحَْدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شدِيدٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصرُهُ وَ رُسلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِىُّ عَزِيزٌ(25)
وَ لَقَدْ أَرْسلْنَا نُوحاً وَ إِبْرَهِيمَ وَ جَعَلْنَا فى ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْكتَب فَمِنهُم مُّهْتَدٍ وَ كثِيرٌ مِّنهُمْ فَسِقُونَ(26)
ثمَّ قَفَّيْنَا عَلى ءَاثَرِهِم بِرُسلِنَا وَ قَفَّيْنَا بِعِيسى ابْنِ مَرْيَمَ وَ ءَاتَيْنَهُ الانجِيلَ وَ جَعَلْنَا فى قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَ رَحْمَةً وَ رَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَهَا عَلَيْهِمْ إِلا ابْتِغَاءَ رِضوَنِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا فَئَاتَيْنَا الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنهُمْ أَجْرَهُمْ وَ كَثِيرٌ مِّنهُمْ فَسِقُونَ(27)
خدا كه قدرت دارد همه انسانها را خوب بيافريند،پس چرا خوب نيافريده است؟اگر مىخواست مردم هدايت بشوند او كه مىتوانستبدون اينكه نيازى به اين اسباب و مسببات و به اين مقدمات واسبابچينىها باشد از اول مردم را صالح و خوب و مهتدى و كامل خلقكند و بعد هم آنها را به بهشت ببرد.اينها توجه نكردهاند و نمىدانند كهخداوند همينطور كه قادر على الاطلاق است،حكيم على الاطلاقاست و اين نظام عالم هستى به اصطلاح نظام احسن و نظام اكمل استو معنى حكمت اين است كه هر چيزى بر نظام خودش وجود پيدا كند وبلكه محال است كه بر غير نظام خودش وجود پيدا كند.گفتيم اين مثلاين است كه كسى بگويد چرا خداى متعال مثلا دندانها را اينچنين خلقكرده،بعضى دندانها را قاطع و برنده خلق كرده و بعضى را طاحن وآسيا؟بعد كسى بگويد براى اين است كه انسان-و همينطور حيواناتدر جذب كردن غذا اولا نياز دارد به اينكه ماكولات را ببرد،و ثانيااحتياج دارد به اين كه اينها را با وسيله ديگرى نرم كند براى اينكه درمعده و بعد در روده قابل جذب باشد;[و بعد آن شخص اول بگويد]خدا كه قادر است،خدا كه قدرت على الاطلاق دارد،خدا مىتوانستبدون اين اسباب و وسايل هم اين كار را انجام بدهد;انسان غذاها راهمينطور دربسته بفرستد در معده،بعد خدا اينها را همينطور بدون ايناسباب به هضم برساند;مگر خدا قدرت ندارد؟!خدا كه قادر است همهماكولات را از اول به صورت جويده شده و كامل شده خلق كند كه انسانوقتى به دهانش گذاشت ديگر نيازى به جويدن و حتى فرو بردن نداشتهباشد.
معناى اين حرف اين است كه اصلا در عالم نظامى وجود نداشتهباشد،هيچ چيزى در عالم شرط هيچ چيزى نباشد.گذشته از اينكهچنين چيزى خيال انسان است و از نظر عقل محال است،ضد حكمت بارى تعالى است.اين كه در آخر آيه اشاره مىفرمايد: «ان الله قوى عزيز»
يعنى بعد از آنكه اشاره مىكند كه ما پيغمبران را با دلايل،با معجزات،بابينات فرستاديم، كتاب و ميزان با آنها فرستاديم و هدف اصلاح مردمبود و هست و بعد اشاره مىكند به مسؤوليتى كه-غير از انبياء-خودمردم هم دارند و آن مسؤوليت مجاهده در راه حق است: «و انزلنا الحديدفيه باس شديد و منافع للناس و ليعلم الله من ينصره و رسله بالغيب» كه از مردماستنصار كرده و خواسته است كه به كمك اين هدايت و اين دينبرخيزند،بعد از اشاره به اينها مىخواهد بگويد شما اينها را به حسابعجز و ناتوانى نگذاريد;خداوند در عين اينكه فاعل بالاسباب است(ابىالله ان يجرى الامور الا باسبابها)در عين حال فاعل به آلت يستيعنى نيازبه اين امور ندارد،منشا اينها عجز و ضعف و ذلت و ناتوانى نيست;لهذامىفرمايد: «ان الله قوى عزيز» در عين قدرت و عزت و در كمال قدرت وعزت،اين امور هست;يعنى اينها را به حساب كمبودى در قدرت وعزت نگذاريد.
و اما آن جهتش كه به انسان بستگى دارد،عرض كرديم كه كمال هرموجودى متناسب با خود آن موجود است.كمال انسان با كمال يك فلزدوگونه است;يعنى فلز آن كمالى كه مىتواند داشته باشد اگر تمامش هموابسته به عوامل بيرون از وجود آن باشد باز اين كمال،كمال است. اگرما مثلا يك برليان را در نظر بگيريم و آن را بهترين برليانهاى دنيا بدانيم درعين حال توجيه همه صفات خوب و انواع خوبيهايش[در ارتباط باخارج خودش است].به چه دليل اين صفت را دارد؟به دليل فلان عاملكه مثلا عامل محيطى است.به چه دليل آن صفت ديگر را دارد؟به دليلاينكه مثلا صنعتگران روى آن خوب كار كردهاند.و لو اينكه همه اينخصوصيات را از بيرون خودش كسب كرده است در عين حال اينخوبيها را دارد;يعنى شرط خوبى يك برليان اين نيست كه خود براىخود كسب كرده باشد.ولى انسان در ميان موجودات، رسيده به مرحلهآزادى و اختيار و خليفة اللهى و انتخاب و به مرحلهاى كه خود بايد براىخود نيكى را انتخاب كند و آن نيكى كه خود براى خود انتخاب نكرده واز خارج به او تحميل شده است اصلا آن برايش نيكى نيست.مثلاصداقت،امانت،راستى،آزاديخواهى،آزاد منشى،تقوا همه اينها آنوقت براى انسان فضيلت است كه اين انسانى كه در سر دو راهى انتخابقرار مىگيرد طرف خوب را براى خود انتخاب كند.همين قدر كه ازخارج به او تحميل شد يعنى طبيعى و ذاتى شد،آن كمال ديگر كمالانسانى و آن فضيلت ديگر فضيلت انسانى نيست.شرط فضيلت انسانىاين است كه خود انسان قيام به آن فضيلت بكند.
بعد ما مىآييم سراغ بهشت و مقابل آن،جهنم.طبيعت بهشتيعنى تجسم اعمال اختيارى انسان.اگر عملى اختيارى نباشد اصلابهشتى وجود ندارد.بهشتيعنى مخلوق خود انسان، يعنى تجسماعمال اختيارى خود انسان.اگر انسانى نباشد و اگر اختيارى و عملاختيارى وجود نداشته باشد اصلا بهشتى نمىتواند وجود داشته باشد.
پس اين،حرف مهمل است كه خدا انسان را خلق كند بعد هم ببرد بهبهشت.خيال كردهاند بهشت مثل باغى است در شميرانات،انسان هممثل يك فلز يا گياه است،اين را ببرند آنجا بگذارند،قضيه حل مىشود.
آيه كريمه با اين تعبير بيان مىكند: «ليقوم الناس بالقسط» براى اينكه خود مردم قيام به قسط و عدالت بكنند،خودمردم خوبى را براى خود كسب كنند. «انا خلقنا الانسان من نطفة امشاجنبتليه فجعلناه سميعا بصيرا انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا».
پس گذشته از اينكه حكمت بارى تعالى اقتضا مىكند كه هر مسببىبه وسيله سبب خاص خودش صورت بگيرد،وضع خاص انسان چنينامرى را اقتضا مىكند;و حتى نكتهاى در اينجا هست-كه در آيات بعدآن را بيشتر توضيح مىدهيم-و آن اين است كه مسؤول دين، يعنىمسؤول ترويج و پخش دين،مسؤول حفظ و نگهدارى و صيانت دينفقط انبياء نيستند، مردم هم در اينجا مسؤوليتى دارند و اين مسؤوليت رابسا هست با زور و با نيرو بايد انجام بدهند.اينجاست كه مساله آهن رامطرح مىكند: «و انزلنا الحديد فيه باس شديد و منافع للناس» .هر چيزى درعالم طبيعت براى غايتى خلق شده است و احيانا براى غايات ديگرىكه هدف اصلى نيست[و]در موارد ديگر هم مورد استفاده قرار مىگيرد.
تحقیق در مورد تفسیر سورۀ حدید آیه 25 تا 27 ,تفسیر سورۀ حدید آیه 25 تا 27,دانلود تحقیق در مورد تفسیر سورۀ حدید آیه 25 تا 27 ,تفسیر,سورۀ,حدید,آیه,25,تا,27