تحقیق در مورد تفسیر سورۀ حدید آیه 25 تا 27

تحقیق در مورد تفسیر سورۀ حدید آیه 25 تا 27

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 13 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

تفسیر سورۀ حدید

آیات (25 تا 27)

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

لَقَدْ أَرْسلْنَا رُسلَنَا بِالْبَيِّنَتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَب وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاس بِالْقِسطِ وَ أَنزَلْنَا الحَْدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شدِيدٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصرُهُ وَ رُسلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِىُّ عَزِيزٌ(25)

وَ لَقَدْ أَرْسلْنَا نُوحاً وَ إِبْرَهِيمَ وَ جَعَلْنَا فى ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْكتَب فَمِنهُم مُّهْتَدٍ وَ كثِيرٌ مِّنهُمْ فَسِقُونَ(26)

ثمَّ قَفَّيْنَا عَلى ءَاثَرِهِم بِرُسلِنَا وَ قَفَّيْنَا بِعِيسى ابْنِ مَرْيَمَ وَ ءَاتَيْنَهُ الانجِيلَ وَ جَعَلْنَا فى قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَ رَحْمَةً وَ رَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَهَا عَلَيْهِمْ إِلا ابْتِغَاءَ رِضوَنِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا فَئَاتَيْنَا الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنهُمْ أَجْرَهُمْ وَ كَثِيرٌ مِّنهُمْ فَسِقُونَ(27)

خدا كه قدرت دارد همه انسانها را خوب بيافريند،پس چرا خوب نيافريده است؟اگر مى‏خواست مردم هدايت بشوند او كه مى‏توانست‏بدون اينكه نيازى به اين اسباب و مسببات و به اين مقدمات واسباب‏چينى‏ها باشد از اول مردم را صالح و خوب و مهتدى و كامل خلق‏كند و بعد هم آنها را به بهشت ببرد.اينها توجه نكرده‏اند و نمى‏دانند كه‏خداوند همين‏طور كه قادر على الاطلاق است،حكيم على الاطلاق‏است و اين نظام عالم هستى به اصطلاح نظام احسن و نظام اكمل است‏و معنى حكمت اين است كه هر چيزى بر نظام خودش وجود پيدا كند وبلكه محال است كه بر غير نظام خودش وجود پيدا كند.گفتيم اين مثل‏اين است كه كسى بگويد چرا خداى متعال مثلا دندانها را اينچنين خلق‏كرده،بعضى دندانها را قاطع و برنده خلق كرده و بعضى را طاحن وآسيا؟بعد كسى بگويد براى اين است كه انسان-و همين‏طور حيوانات‏در جذب كردن غذا اولا نياز دارد به اينكه ماكولات را ببرد،و ثانيااحتياج دارد به اين كه اينها را با وسيله ديگرى نرم كند براى اينكه درمعده و بعد در روده قابل جذب باشد;[و بعد آن شخص اول بگويد]خدا كه قادر است،خدا كه قدرت على الاطلاق دارد،خدا مى‏توانست‏بدون اين اسباب و وسايل هم اين كار را انجام بدهد;انسان غذاها راهمين‏طور دربسته بفرستد در معده،بعد خدا اينها را همين‏طور بدون اين‏اسباب به هضم برساند;مگر خدا قدرت ندارد؟!خدا كه قادر است همه‏ماكولات را از اول به صورت جويده شده و كامل شده خلق كند كه انسان‏وقتى به دهانش گذاشت ديگر نيازى به جويدن و حتى فرو بردن نداشته‏باشد.

معناى اين حرف اين است كه اصلا در عالم نظامى وجود نداشته‏باشد،هيچ چيزى در عالم شرط هيچ چيزى نباشد.گذشته از اينكه‏چنين چيزى خيال انسان است و از نظر عقل محال است،ضد حكمت بارى تعالى است.اين كه در آخر آيه اشاره مى‏فرمايد: «ان الله قوى عزيز»

يعنى بعد از آنكه اشاره مى‏كند كه ما پيغمبران را با دلايل،با معجزات،بابينات فرستاديم، كتاب و ميزان با آنها فرستاديم و هدف اصلاح مردم‏بود و هست و بعد اشاره مى‏كند به مسؤوليتى كه-غير از انبياء-خودمردم هم دارند و آن مسؤوليت مجاهده در راه حق است: «و انزلنا الحديدفيه باس شديد و منافع للناس و ليعلم الله من ينصره و رسله بالغيب‏» كه از مردم‏استنصار كرده و خواسته است كه به كمك اين هدايت و اين دين‏برخيزند،بعد از اشاره به اينها مى‏خواهد بگويد شما اينها را به حساب‏عجز و ناتوانى نگذاريد;خداوند در عين اينكه فاعل بالاسباب است(ابى‏الله ان يجرى الامور الا باسبابها)در عين حال فاعل به آلت يست‏يعنى نيازبه اين امور ندارد،منشا اينها عجز و ضعف و ذلت و ناتوانى نيست;لهذامى‏فرمايد: «ان الله قوى عزيز» در عين قدرت و عزت و در كمال قدرت وعزت،اين امور هست;يعنى اينها را به حساب كمبودى در قدرت وعزت نگذاريد.

و اما آن جهتش كه به انسان بستگى دارد،عرض كرديم كه كمال هرموجودى متناسب با خود آن موجود است.كمال انسان با كمال يك فلزدوگونه است;يعنى فلز آن كمالى كه مى‏تواند داشته باشد اگر تمامش هم‏وابسته به عوامل بيرون از وجود آن باشد باز اين كمال،كمال است. اگرما مثلا يك برليان را در نظر بگيريم و آن را بهترين برليانهاى دنيا بدانيم درعين حال توجيه همه صفات خوب و انواع خوبيهايش[در ارتباط باخارج خودش است].به چه دليل اين صفت را دارد؟به دليل فلان عامل‏كه مثلا عامل محيطى است.به چه دليل آن صفت ديگر را دارد؟به دليل‏اينكه مثلا صنعتگران روى آن خوب كار كرده‏اند.و لو اينكه همه اين‏خصوصيات را از بيرون خودش كسب كرده است در عين حال اين‏خوبيها را دارد;يعنى شرط خوبى يك برليان اين نيست كه خود براى‏خود كسب كرده باشد.ولى انسان در ميان موجودات، رسيده به مرحله‏آزادى و اختيار و خليفة اللهى و انتخاب و به مرحله‏اى كه خود بايد براى‏خود نيكى را انتخاب كند و آن نيكى كه خود براى خود انتخاب نكرده واز خارج به او تحميل شده است اصلا آن برايش نيكى نيست.مثلاصداقت،امانت،راستى،آزاديخواهى،آزاد منشى،تقوا همه اينها آن‏وقت براى انسان فضيلت است كه اين انسانى كه در سر دو راهى انتخاب‏قرار مى‏گيرد طرف خوب را براى خود انتخاب كند.همين قدر كه ازخارج به او تحميل شد يعنى طبيعى و ذاتى شد،آن كمال ديگر كمال‏انسانى و آن فضيلت ديگر فضيلت انسانى نيست.شرط فضيلت انسانى‏اين است كه خود انسان قيام به آن فضيلت بكند.

بعد ما مى‏آييم سراغ بهشت و مقابل آن،جهنم.طبيعت بهشت‏يعنى تجسم اعمال اختيارى انسان.اگر عملى اختيارى نباشد اصلابهشتى وجود ندارد.بهشت‏يعنى مخلوق خود انسان، يعنى تجسم‏اعمال اختيارى خود انسان.اگر انسانى نباشد و اگر اختيارى و عمل‏اختيارى وجود نداشته باشد اصلا بهشتى نمى‏تواند وجود داشته باشد.

پس اين،حرف مهمل است كه خدا انسان را خلق كند بعد هم ببرد به‏بهشت.خيال كرده‏اند بهشت مثل باغى است در شميرانات،انسان هم‏مثل يك فلز يا گياه است،اين را ببرند آنجا بگذارند،قضيه حل مى‏شود.

آيه كريمه با اين تعبير بيان مى‏كند: «ليقوم الناس بالقسط‏» براى اينكه خود مردم قيام به قسط و عدالت بكنند،خودمردم خوبى را براى خود كسب كنند. «انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج‏نبتليه فجعلناه سميعا بصيرا انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا».

پس گذشته از اينكه حكمت بارى تعالى اقتضا مى‏كند كه هر مسببى‏به وسيله سبب خاص خودش صورت بگيرد،وضع خاص انسان چنين‏امرى را اقتضا مى‏كند;و حتى نكته‏اى در اينجا هست-كه در آيات بعدآن را بيشتر توضيح مى‏دهيم-و آن اين است كه مسؤول دين، يعنى‏مسؤول ترويج و پخش دين،مسؤول حفظ و نگهدارى و صيانت دين‏فقط انبياء نيستند، مردم هم در اينجا مسؤوليتى دارند و اين مسؤوليت رابسا هست با زور و با نيرو بايد انجام بدهند.اينجاست كه مساله آهن رامطرح مى‏كند: «و انزلنا الحديد فيه باس شديد و منافع للناس‏» .هر چيزى درعالم طبيعت براى غايتى خلق شده است و احيانا براى غايات ديگرى‏كه هدف اصلى نيست[و]در موارد ديگر هم مورد استفاده قرار مى‏گيرد.


دریافت فایل


تحقیق در مورد تفسیر سورۀ حدید آیه 25 تا 27

تحقیق در مورد تفسیر سورۀ حدید آیه 25 تا 27 ,تفسیر سورۀ حدید آیه 25 تا 27,دانلود تحقیق در مورد تفسیر سورۀ حدید آیه 25 تا 27 ,تفسیر,سورۀ,حدید,آیه,25,تا,27

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید