خرید و دانلود تحقیق: بررسی تاثیر و آسیب انواع ذرات معلق به بنای آرامگاه هفت تپه

خرید و دانلود تحقیق: بررسی تاثیر و آسیب انواع ذرات معلق به بنای آرامگاه هفت تپه

فرمت ورد و قابل ویرایش


تعداد صفحات : 26 صفحه

بررسی تاثیر و آسیب انواع ذرات معلق به بنای آرامگاه هفت تپه

نشست ذرات معلق حاصل از آتش زدن مزارع نیشکر جهت برداشت محصول بر سطح مصالح تاریخی، چه به شکل خشک و چه همراه با آب باران، اثرات مخربی را از لحاظ زیبایی شناسی و ساختاری به همراه خواهد داشت. توزیع ابعادی این ذرات به نحوی مشخص کننده این است که بتوان امکان نفوذ این ذرات را به درون مصالح متخلخل به کار رفته در محوطه ارزیابی نموده بر طبق بررسی های انجام گرفته درماه های بهمن و اسفند سال 1383 میزان آلودگی ذرات معلق در محوطه هفت تپه از حد استاندارد خود فراتر رفته و بیشترین تعداد ذرات نشست بر سطح فیلترهای به کار رفته در جمع آوری ذرات غبار، با قطر کمتر از 5/1 میکرون می باشند که این مسئله خود نشانگر احتمال بالای نفوذ این ذرات به داخل بافت متخلخل آثار آجری موجود در این سایت بوده و آسیب پذیری آثار موجود را نسبت به این ذرات بیشتر می نماید.
این در حالیست که به طور میانگین متوسط ابعاد حفرات تخلخل در بافت سفالینی آجرهای این محوطه کمتر از 10 میکرون می باشد بنابراین می توان گفت که دست کم بیش از 90 درصد ذرات معلق موجود بر روی فیلترهای سنجش آلودگی هوا، قابلیت نفوذ به درون بافت آثار آجری هفت تپه را دارا می باشند.
شناخت ویژگی های ریخت شناسی و ترکیب شیمیایی گونه های مختلف ذرات معلق در هوای منطقه مهمترین و شاید تنها راه قابل اعتماد برای رهگیری آنها در درون ساختار و منافذ مصالح تاریخی است.
با نگاهی به ذرات موجود در روی فیلترهای آلوده متوجه وجود چند تیپ مشخص از ذرات می شویم که هر یک از آنها کمابیش در یک محدوده مشخص ابعادی نیز قرار می گیرند. این گونه ها ما را در شناخت بهتر نحوه اثرگذاری هر یک از آنها کمک خواهد نمود.
عمده ذرات معلق موجود در هوای منطقه شامل موارد زیر می باشد:
1- ذرات سیلیسی
اینگونه ذرات ازدرصد بالای سیلیس تکشیل شده اند؛ اشکال چند وجهیی غیر منتظم داشته و سخت به نظر می رسند ابعاد این ذرات بین 13 تا 3 میکرون متغیر است. در مجموع اینگونه ذرات در گروه ذرات بزرگ قرار می گیرند. پس از سیلیس عناثر آلومینیومی، کلسیم، آهن، منیزیم و عناصر قلیایی، ساختار این ذرات را تشکیل می دهد.
2- ذرات کلسیتی بلوری
این ذرات به میزان بسیار کمی در میان ذرات جمع شده بر روی فیلترها مشاهده می شوند ابعاد آنها بسیار بزرگ بوده و قطر متوسط آنها 5/12 میکرون می باشد. ساختار این ذرات به طور عمده از کلسیم تشکیل شده و پس از آن با فاصله بسیار زیادی سیلیسیم، آلومینیوم، روی و گوگرد مشاهده می شود. کمبود میزان گوگرد در ساختار این ذرات نشانگرعدم ژیپسی بودن آنها بوده و بر آهکی بودنشان می افزاید و وجود چنین ذراتی در جو می تواند از اسیدیه هوا نیز بکاهد.
3- ذرات سیلیسی – آهنی
این ذرات ابعاد زیر یک میکرون دارند. بالاترین عنصر تشکیل دهنده ساختار این ذرات سیلیسم می باشد با این حال درصد آهن نیز در این نوع ذرات بسیار بالاست. پس از آهن، گوگرد، آلومینیوم، روی، کلسیم و نیکل بیشترین میزان حضور در ساختار این ذرات را دارا می باشند. این ذرات در واقع توده ای از چندین ذره زیر میکرونی ناشی از احتراق در موتورها هستند که کنار ذرات سیلیسی غبار طبیعی به این صورت به نظر می رسند. این ذرات به دلیل ابعاد کوچک و وجود چندین ع

دریافت فایل


خرید و دانلود تحقیق: بررسی تاثیر و آسیب انواع ذرات معلق به بنای آرامگاه هفت تپه

خرید و دانلود تحقیق, بررسی تاثیر و آسیب انواع ذرات معلق به بنای آرامگاه هفت تپه

کتاب ، جزوه

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید