دینا فایل / تحقیق در مورد رباطه بين افت تحصيلي و سلامت رواني
تحقیق در مورد رباطه بين افت تحصيلي و سلامت رواني
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .DOC ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه
قسمتی از متن .DOC :
مقدمه
بدون ترديد تاكنون نظام آموزشي صد درصد به اهداف آموزشي خود نرسيده است . ولي موفق بودن هر نظام آموزشي به نزديكترشدن هرچه بيشترآن به اهداف تعيين شده بستگي دارد و بدين ترتيب هيچ نظام آموزشي را نيزنميتوان ناموفق خواند بنابراين هرجا كه موفقيت نظام آموزشي عنوان ميشود ، منظور همان ميزان موفقيت آن نظام درنزديكترشدن هرچه بيشتربه اهداف از پيش تعيين شده است و به طريق اولي هرجا كه عدم موفقيت نظام آموزشي عنوان ميشود منظورهمان ميزان عدم موفقيت آن نظام در نزديكترشدن به اهداف است .
يكي از افقهاي بزرگ تعليم وتربيت هرنظام كه همه ساله به ميزان بسيارزيادي امكانات ، منابع واستعدادهاي بالقوه انساني واقتصادي را تلف ميكند و اثرات غيرقابل جبراني درابعاد فردي واجتماعي به جاي ميگذارد ، پديده افت تحصيلي است به همين دليل است كه يكي ازملاكهاي عدم موفقيت هر نظام آموزشي را ميزان « افت تحصيلي » درآن ميدانند .
ازموارديكه دراين مقاله به آن پرداخته شده ودرافت تحصيلي تاثير مستقيم دارد نخست عدم برنامهريزي صحيح و كافي در امر تعليم و تربيت است و ديگر دقت درامور رواني كودك و ملاحظه و بررسي ويژگيهاي روحي اوست . امروزه مساله افت تحصيلي گريبانگير كليه نظام آموزشي است. و به لحاظ ارتباطي كه اساساً جريان تعليم و تربيت با ديگر نهادهاي اجتماعي ، فرهنگي و سياسي دارد ، افت تحصيلي نيز در ابعاد مختلف مورد بررسي و مطالعه پژوهشگران قرار ميگيرد ، امروزه بدون شك توجه بيشتر به امر تعليم و تربيت ، مهمترين عامل پيشرفت فرهنگي ، اجتماعي و اقتصادي جامعه است . تعليم و تربيت عهدهدار ايجاد زمينهيابي جهت تسهيل و توسعه استعدادها و تواناييهاي فردي است . به اين جهت است كه بيشتر جوامع در تبيين هدفها و روشهاي آموزشي مساعي خود را بكار ميبرند .
بديهي است اين امر مستلزم برنامهريزيهاي وسيع و حساب شده با توجه به اهداف عمومي آموزشي در هر جامعه خواهد بود . تاسيس مراكز آموزشي از سطح پيش دبستاني تا دورههاي آموزش عالي ، گزينش معلمان ، مربيان و استادان ، فراهم آوردن امكانات و تجهيزات آموزشي ، تهيه متون و محتواي آموزشي ، پيشنهاد شيوههاي مختلف آموزشي ، نظارت بر امر آموزش و ارزشيابي و بطور كلي برنامه ريزي و مديريت مناسب از وظايف مهم كارگزاران تعليم و تربيت به حساب ميآيد . تامين همه موارد مذكور در حوزه آموزش و پرورش ارتباط مستقيم دارد . با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان و يا دانشجويان و در نتيجه از افت تحصيلي و يا ترك تحصيل كه معضل اساسي امروز خانوادهها شده است جلوگيري ميكند .
مورد دوم كه به آن پرداخته مي شود توجه به ويژگيهاي روحي و رواني دانش آموز است و ايجاد فضاي مناسب و بسترسازي مناسب براي تحصيل فرزندان است به تحقيق خانوادههايي كه از روابط سالمي برخوردارند و صميميت و دوستي در آن موج ميزند روحيه نشاط و سَر زِندگي را به فرزندان خود تزريق كرده و در تركيب ساختمان روحي و جسمي دخيلند . روان انسان مانند رودخانهاي است كه از انشعابات كوچكي تشكيل يافته است اين انشعابات همان اعضاي مختلف وجود و روان انسان هستند كه مرتبا تحت تاثير عوامل فيزيكي ، شيميايي ، رواني ، اجتماعي و… ميباشد كه در زمانهاي مختلف و مكانهاي مختلف در سازمان جسم و روان ما اثر ميگذارند . حال طوري كه انشعابات كوچك ولي گل آلود نميتوانند رودخانه عظيمي را گلآلود سازد و لذا استرسها ، ناملايمات و تضادهاي كوچك چون وزش باد در روان تاثير كرده ولي قادر نخواهد بود آن را متشنج و بيمار سازد . به عبارت ديگر، روان سالم ناكاميها وفشارهاي كوچك را تحمل و دفع كرده وآرامش قبلي را پس از دفع فشارها باز مييابد . ولي اگر ناملايمات ، محروميتها و استرسها كه بر وجود آدمي اثر ميكنند شدت يابند و يا مرتبا تكرار شوند ، مثل بادي كه هميشه وزش شديد داشته باشد ، درخت را خم كرده وشاخههاي آن را خواهد شكست . وجود انسان نيز تحت تاثير عوامل مهاجم و ناراحتيها و ناكاميها تعادل خود را از دست خواهد داد .
تحقیق در مورد رباطه بین افت تحصیلی و سلامت روانی ,رباطه بین افت تحصیلی و سلامت روانی,دانلود تحقیق در مورد رباطه بین افت تحصیلی و سلامت روانی ,