تحقیق درباره چگونه عبادت کنيم؟

تحقیق درباره چگونه عبادت کنيم؟

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

فرمت فایل: word 

 (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:13

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

چگونه عبادت کنيم؟

مگر نه اينکه نشانى هر خانه را بايد از صاحب خانه گرفت؟ و مگر نه اينکه در هر ضيافت و مهماني، بايد نظر ميزبان را مراعات کرد؟ عبادت، حضور در برابر آفريدگار است و نشستن بر سر مائده‌هاى معنوى که او براى «بندگان» خود فراهم کرده است.
پس، چگونه عبادت را هم از او بايد فرا گرفت و به دستور او عمل کرد و ديد که او چه چيزى را عبادت دانسته و عبادت را به چه صورت از ما طلبيده است؟ غير از شکل ظاهرى عبادات، بخصوص نماز که بيشتر در چگونگى آن سخن خواهيم گفت، محتواى عبادت را بايد از ديد اولياى دين و متن مکتب شناخت و به کار بست. بهترين عبادت‌ها آن است که:

  1. آگاهانه باشد

دو رکعت نماز انسان آگاه و دانا، از هفتاد رکعت نماز شخص نادان برتر است و عبادت کننده ناآگاه، همچون الاغ آسياب است که مى‌چرخد ولى پيش نمى‌رود.

امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد: کسى که دو رکعت نماز بخواند و بداند با که سخن مى‌گويد، گناهانش بخشيده مى‌شود. در اين صورت است که نماز، معراج روح مى‌شود و عامل بازدارنده از فساد و موجب قرب به خدا مى‌گردد.

.2 عاشقانه باشد.

آنچه موجب نشاط روح در عبادت مى‌شود و عابد از پرستش خود لذت مى‌برد، عشق به الله و شوق به گفتگوى با اوست.

عبادت‌هاى بى‌روح و از روى کسالت و سستى و خمودي، نشانه نداشتن شور و شوق نيايش و نجوا با پروردگار است. در دعا مى‌خوانيم: ...« و اجعل نشاطى فى عبادتک»
خداوندا! نشاط مرا در عبادت خودت قرار بده.

آنان که از عبادت لذت نمى‌برند، همچون بيمارانى هستند که از غذاى لذيذ، لذت نمى‌برند. اگر اين شوق و عشق باشد، ديگر چندان نيازى به تبليغ، تشويق و تحريک از بيرون نيست، بلکه انگيزه درونى انسان را به عبادت وامى‌دارد و آن گونه که براى ديدار شخصيت معروف و محبوبي، لحظه‌شمارى مى‌کنيم و از آن ديدار، مسرور مى‌شويم، از عبادت هم به وجد و نشاط مى‌آييم.
براى عاشقان، شنيدن صداى «اذان» اعلام فرا رسيدن لحظه ديدار است. پيامبر اسلام به بلال مى‌فرمود: «ارحنا يا بلال» اى بلال! ما را از غم وتلخى نجات بخش. اين شوق زايدوالوصف آن حضرت را به نماز مى‌رساند.

  1. خالصانه باشد

هيچ چيز همچون «ريا» و خودنمايى و مردم فريبي، آفت عبادت نيست. از طرف ديگر، هيچ چيز چون خلوص، ارزش‌آفرين عبادت و نماز نيست. البته داشتن اخلاص در عبادت بسيار دشوار است، و دل و جان را از تهاجم وسوسه‌هاى ابليسى رهاندن، رنجى بزرگ دارد و همتى بلند و اراده‌اى نيرومند مى‌طلبد. عبادت تا خالص نباشد، در درگاه الهى پذيرفته نيست و تنها پيشانى بر زمين سودن و قرائت صحيح داشتن و در صف اول جماعت ايستادن و ... ملاک نيست. بايد نماز و بندگى از رنگ ريا پاک و به رنگ الهى «صبغه الله» آراسته باشد تا به خدا برسد. تعبير قرآن چنين است:

«و ما امروا الا ليعبدوا الله مخلصين له الدين»

هيچ دستور عبادى براى مردم نيامده مگر آنکه امر به اخلاص در آن شده است.

  1. خاشعانه باشد

خشوع، حالت قلبى انسان در عبادت و نتيجه توجه کامل به مقام بندگى در آستان الهى است. آن که نياز و عجز خود را مى‌داند و عظمت و کمال الهى را مى‌شناسد و در عبادت، خود را در برابر آن خداى بى‌همتا و آگاه مى‌يابد. حالتى متناسب با اين «حضور» پيدا مى‌کند، در اين حالت قلب، خاشع مى‌شود، نگاه افتاده مى‌گردد و توجه از هر چيز ديگر بريده و به معبود متوجه مى‌شود.

و....


دریافت فایل


تحقیق درباره چگونه عبادت کنيم؟

تحقیق,درباره,چگونه,عبادت,کنيم,تحقیق درباره چگونه عبادت کنيم

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
روانشناسی و علوم تربیتی
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید