تحقیق درباره حسابرسي داخلي و بانك

تحقیق درباره حسابرسي داخلي و بانك

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

فرمت فایل: word 

 (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:19

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

حسابرسی داخلی و بانك

کنترل داخلی    

هر سیستم یا مجموعه ای از کنترل ها اعم از مالی و غیر مالی که برای دستیابی به اطمینانی منطقی از تحقق موارد زیر بر قرار می شود:

1- اثر بخش و کارآمد بودن عملیات

2- قابل اتکا بودن اطلاعات مالی و گزارشگری آن

3- رعایت قوانین و مقررات

كنترل‌هاي داخلي چيست؟
انجمن حسابرسان داخلي در تعريف كنترل داخلي مي‌گويد:
كنترل داخلي بخشي از فرآيند مديريت بوده و شامل اقداماتي است كه توسط مديريت براي برنامه‌ريزي، سازمان‌دهي و رهبري انجام فعاليت‌هاي كافي براي حصول اطمينان منطقي از دستيابي به اهداف زير صورت مي‌گيرد:
* تحقق اهداف و مقاصد تعيين‌شده براي عمليات و برنامه‌ها.
* استفاده كارا و اقتصادي از منابع
* انسجام و قابليت اعتماد اطلاعات
* تطبيق با سياست‌ها، برنامه‌ها، رويه‌ها، قوانين و مقررات
اما از آنجا كه براي انجام هر كنترلي براي مقابله با خسارت، سازمان مستلزم پذيرش هزينه‌اي خواهد بود كه انجام اين هزينه بايد براساس فرمول هزينه منفعت عقلايي باشد، بنابراين كنترل‌ها بايد بر زنجيره اصلي ريسك يا گره‌گاه‌هاي ريسك باشد تا انجام آن را توجيه‌پذير كند. بنابراين تصميم‌گيري در خصوص چگونگي استقرار كنترل‌هاي پرهزينه بستگي به ارزيابي از احتمال وقوع ريسك و همچنين ميزان و اهميت زيان ناشي از آن خواهد داشت. تصميم‌گيري جهت تعيين‌سطح كل ريسك در يك سيستم خاص با قرار دادن دو متغير در يك جدول ماتريس امكان‌پذير خواهد بود:
ترجيحا لازم است منابع حسابرسي به سيستم‌هاي با ريسك بالا يا متوسط هدايت شود.
بررسي‌هايي كه در جهان توسط مراجع ذي‌صلاح نظارتي بر بانك‌ها صورت گرفته نشان مي‌دهد كه انواع نارسايي‌ها كه در همه بانك‌ها متداول است، عمدتا به 5طبقه زير تقسيم ‌‌شود:
* نبود پاسخگويي و نظارت كافي مديريت و كوتاهي در توسعه يك فرهنگ كنترلي قدرتمند در درون بانك
* تشخيص و ارزيابي نامناسب ريسك برخي از فعاليت‌هاي بانكي، چه اين موارد مربوط به اقلام بالاي خط ترازنامه باشند و چه مربوط به اقلام زير خط ترازنامه.
* نبود يا ناتواني ساختارها و فعاليت‌هاي كنترلي مهمي همچون تفكيك وظايف، تاييديه‌ها، رسيدگي‌ها، رفع مغايرت‌ها و بازبيني عملكرد اجرايي.
* تبادل ضعيف  اطلاعات بين سطوح مديريت بانك، به‌خصوص در مورد انعكاس مشكلات به سطح بالا.
* عدم‌كفايت يا ناكارآمدي برنامه‌هاي حسابرسي و فعاليت‌هاي نظارتي.
به همين علت و براساس پيشنهادهاي كميته بازل «اصول زير به عنوان اصول ارزيابي نظام‌هاي كنترل داخلي» شناخته شده و به مديريت بانك‌ها رعايت الزامي آنها تاكيد شده است.
نظارت مديريت و فرهنگ كنترلي، شناخت و ارزيابي ريسك، فعاليت‌هاي كنترلي و تفكيك وظايف، اطلاعات و ارتباطات، فعاليت‌هاي نظارتي و اصلاح نارسايي‌ها، ارزيابي نظام‌هاي كنترل داخلي توسط مراجع نظارتي.
دلائل استفاده از سیستم کنترل داخلی

1- واحد های اقتصادی هم از لحاظ اندازه و هم از لحاظ پیچیدگی فعالیت چنان رشد میکنند که کنترل مستقیم و انفرادی آنها نا ممکن میشود. از این رو کنترل های داخلی برای اعمال مدیریت و سرپرستی در راستای برنامه های استراتژیک ضروری است .

و...


دریافت فایل


تحقیق درباره حسابرسي داخلي و بانك

تحقیق,درباره,حسابرسي,داخلي,و,بانک,تحقیق درباره حسابرسي داخلي و بانک

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید