پاورپوینت تیمچه مهدیه بازار تهران

پاورپوینت تیمچه مهدیه بازار تهران

.

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود پاورپوینت با موضوع تیمچه مهدیه بازار تهران

 در قالب ppt ودر49اسلاید، قابل ویرایش

برشی از متن تحقیق: 

شناخت بافت

بازار تهران بازاری است قدیمی واقع در مرکز شهر تهران در منطقه ۱۲ شهری تهران.
این بازار در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، سیروس (مصطفی خمینی) در شرق، بوذرجمهری (پانزده خرداد) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته است. در تقاطع این خیابان‌ها میدان محمدیه، چهارراه مولوی و چهارراه سیروس قرار گرفته اند.

میدان پانزده خرداد در بیرون از محدوده بازار و سبزه‌میدان در محدوده بازار قرار گرفته است. از گذرهای اصلی درون بازار می‌توان از گذر لوطی‌صالح نام برد.

امامزاده زید

سومين بقعه متبرکه شهر تهران از نظر قدمت تاريخ موجود در آن بقعه امامزاده زيد است که در مرکز بازار تهران و د رانتهای جنوبی بازار بزازها به نام بازار امير قرار دارد .اين بقعه به طوری که از تاريخ صندوق قديمی آن (902ه)بر می آيد ،پيش از دوران سلطنت سلسله شاهان صفويه در تهران داير بوده است .بر روی اين صندوق دو حاشيه افقی يکی در قسمت بالای چهار ضلع صندوق و ديگری در پايين آن تعبيه شده است . حاشيه بالايی حاوی کتيبه ای است که آن زا به خط ثلث به طور برجسته منبت کاری کرده اند و مشتمل بر دو آيه اول آيه الکرسی است.در رابطه با نسب آن بزرگوار ،يک نظر اين است که ايشان حسنی و از اولاد حسن المثنی و پسر عموی حضرت عبد العظيم (ع)از احفاد امام حسن مجتبی (ع) است،امام در شجره نامه آن حضرت آمده که وی از فرزندان يحيی بن زيد بن علی بن الحسين است.غير از صندوق روی مرقد مطهر ،ساير قسمتهای بقعه امامزاده زيد تماما از آثار دوره قاجاريه است .بنای صحن و ايوان و حجرات در زمان سلطنت ناصر الدين شاه احداث گرديده ،و در داخل بقعه بر روی در خاتم که ميان ايوان و حرم قرار دارد ،دو تاريخ 1297 و 1309 خوانده می شود.اين دو تاريخ در پايان دو کتيبه کاشی نيز نقش شده و معرف تعميرات بنا در قرن 13 ه است . مقبره لطفعلی خان زند از سرداران دوره زنديه که بر روی آن سنگ مرمری به نام وی نصب شده ،در ايوان جنب بقعه قرار دارد . کاشيکاری گنبد و تجديد تعمير ايوان و آيينه کاری رواق و حرم و مقبره جنب آن در خلال سالهای 1315_1316 ش انجام يافته است .صحن قبلی اين بقعه امروزه به مدرسه تبديل شده است .  

تاسيسات

نور گيری طبيعی تيمچه از طريق نور گير اصلی که در ميان سقف فضای اصلی قرار دارد و نورگيرهای جانبی انجام مي شود که برای جلوگيری کردن از ورود کبوترها جلوی انها نرده کشيده شده است. برای جلوگيری از اسيب برف و باران نورگير اصلی توسط ايرانيت پوشانده شده است که نور از اطراف اين پوشش به درون نفوذ پيدا مي کند.

نورگيری مصنوعی هم توسط لامپ های مخصوص خود مغازه ها يا لامپ ها ی درون فضای اصلی انجام ميشود.

 

 

 

 

 

 


دریافت فایل


پاورپوینت تیمچه مهدیه بازار تهران

تیمچه مهدیه بازار تهران

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید